Hjælp til fejlsøgning på samling af ny pc

  • Stumper er nu købt hjem til at samle min søns gamerpc. Det blev følgende:


    - AMD Ryzen 1600x
    - Asus B350-plus motherboard
    - Corsair 2x4 GB 3200mhz ram
    - Samsung SSD M.2 disk
    - Nzxt Noctis 450 ROG kabinet


    Grafikkort er jo, som alle ved, nærmest håbløst at få fat på. Bedste bud er "det er på vej" :)


    Jeg har 2 problemer:
    - Mit problem er at jeg ikke kan få billede på skærmen via HDMI
    - Blæserne i kabinettet tænder ikke


    Første problem - da jeg ikke har modtaget grafikkort endnu er det planen at komme i gang med skærm via HDMI. Men jeg får ikke billede på. Skærmen fungerer fint med kabel hvis det monteres i en PS4. Så jeg mistænker derfor ikke skærm og kabel.


    Andet problem - Blæserne der ikke tænder.
    Der sidder et printkort på den ene side af kabinettet som jeg kan se går ud til blæserne som kabinettet er født med. Alt ser fint ud så vidt jeg kan se. Fra printkort kan jeg se en ledning med et 4-pin stik. Dette er monteret på CHA_FAN_1 uden at blæserne tænder. Jeg har også prøvet CHA_FAN_2 uden held. Har jeg misforstået noget her? Se billeder.


    Hvad har jeg gjort?
    Kabinet strippet for siderne mv. Bundkort monteret. Strøm tilsluttet (2 stik der kan sættes sammen) - stikket passer fint på bundkortet. Har monteret POWER_SW, så jeg kan tænde og slukke på kabinettet. Det fungerer fint så langt.


    RAM og SSD disk monteret. RAM i slot0 og slot 1. Skal det i stedet være slot2 og 3? USB 3.0 og USB 2.0 er tilsluttet bundkortet.


    Jeg har begået en fejl og havde ikke set at Asus Prime B350-plus ikke har RGB header, så der kan ikke komme lys i LED panelerne i kabinettet. Men det kan vel ikke gøre at jeg ikke kan få gang i tingene?


    CPU og køler monteret. Jeg har været lidt generøs med kølepasta så en lille smule er kommet ud over CPU'ens kant og ned på soklen. Er det et problem (se billede).

  • Ryzen CPU'er har ikke et indbygget grafikkort, så det giver skam god mening at du ikke får signal igennem bundkortet.


    Du skal enten investere i et (billigt) grafikkort, eller bytte din Ryzen til en Raven Ridge APU. ^^

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Ryzen CPU'er har ikke et indbygget grafikkort, så det giver skam god mening at du ikke får signal igennem bundkortet.


    Du skal enten investere i et (billigt) grafikkort, eller bytte din Ryzen til en Raven Ridge APU. ^^

    Så det du siger er at der ville være output hvis jeg havde isat en Intel CPU?

  • Præcis. Det kan også være svært at vide, da de jo ligner hinanden på en prik.

    Som IT uddannet burde jeg jo vide bare lidt om det :) Dén detalje var dog smuttet..


    Anyway - jeg er ved at låne et grafikkort. Så er dét problem løst.


    Jeg har fået gang i blæserne i kabinettet. Det viste sig at der var flere udgange på strømforsyningen. Gang i Molex stikket og pludselig var der gang i blæserne :-)


    3. spørgsmål: Jeg har youtube'd et par video'er omkring montering af CPU cooler. De video'er jeg fandt har den brede side af køleribberne mod bagsiden af kabinettet (der hvor alle udgangene er til HDMI/DVI/PS2 osv), men jeg har vendt min køler således at den brede side kommer til at vende ned mod grafikkortet når det kommer. Skal jeg lige tage et billede? Godt eller skidt? Kan jeg godt dreje CPU køleren en kvart omgang uden kølepastaen tager skade?

  • Ja... der ville jeg så umiddelbart rotere den 90" så at luften strømmer lige igennem kabinettet fra front til bag, da grafikkortet ellers delvist kommer til at blokere for enten indsug eller udblæsning af den kolde luft, som CPU'en gerne skulle have.



    [Blocked Image: https://i.imgur.com/HFzoymm.jpg]

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Måske lidt OT - men hvorfor er Ryzen-MB egentlig udstyret med grafik-udgange?
    Jeg ved godt, at de understøtter andet end Ryzen-processorer, men undrer mig bare lidt over, at det kan betale sig at "inkludere i pakken".....
    Man skulle jo mene, at en forholdsvis stor del af disse MB bliver solgt til Ryzen?

  • Måske lidt OT - men hvorfor er Ryzen-MB egentlig udstyret med grafik-udgange?
    Jeg ved godt, at de understøtter andet end Ryzen-processorer, men undrer mig bare lidt over, at det kan betale sig at "inkludere i pakken".....
    Man skulle jo mene, at en forholdsvis stor del af disse MB bliver solgt til Ryzen?


    Som jeg forklarede tidligere er de porte til AMD APU'er, som f.eks. den nye Raven Ridge linje, hvor processoren har en Vega baseret iGPU. Og det kan sagtens betale sig at inkludere et par porte, og så slippe for at lave en helt ny serie af bundkort til APU'er senere. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Som jeg forklarede tidligere er de porte til AMD APU'er, som f.eks. den nye Raven Ridge linje, hvor processoren har en Vega baseret iGPU. Og det kan sagtens betale sig at inkludere et par porte, og så slippe for at lave en helt ny serie af bundkort til APU'er senere. :)



    Modtaget! :9xo