Computer fryser, genstarter og giver blå skærm

  • Jeg har en ældre computer, som jeg byggede selv for 3-4 år siden. Den skulle bruges til gaming, og kørte også fint. Men den havde det med at genstarte midt i spil. Nogen gange frøs den i et minuts tid, hvorefter den virkede fint igen. Den levede sit eget liv, så den blev sat lidt væk, bl.a pga flytning.


    Nu har jeg så taget den frem igen, og formateret den og installeret windows 10. Men problemet er der stadig. Den fryser nogen gange, kan finde på at genstarte og nogen gange kommer der en delvis ødelagt blå skærm med en sur smiley - hvorefter den genstarter.
    Jeg har tjekket temperatur på cpu, og den bliver ikke varmere end ca. 40 grader.
    Har i nogen idéer? Jeg gider ikke begynde at købe forskellige nye dele, så vil jeg hellere købe en ny. Men man kunne være heldig at en sad med løsningen [Blocked Image: http://computer.bazoom.com/img/smilies/smile.gif]
    Jeg kan ikke alle specs på i hovedet, men det er vist en AMD Athlon x4 640 CPU. Grafikkortet er er et Gigabyte HD5770.

  • En fejlkode fra den blå skærm ville gøre meget ;)


    Men hvis du allerede nu er ude i at ville investere i en anden maskine, hvis det skulle koste penge, så ville jeg hellere gøre op med mig selv, om jeg hellere vil have en ny PC? Det er aldrende hardware, der sidder i din maskine.

  • Nej der er desværre ikke nogen fejlkode. Der står som om skærmen er delagt, så man kan ikke læse hvad der står - andet end en stor sur smiley.


    Jeg er ikke den helt store gamer, og den klare jobbet fint nok til mig, så hvis jeg kan slippe for at købe en ny, så ville jeg jo helst det.


    Jeg har lige siddet og stresstestet både CPU og GPU, og her var umiddelbart ingen problemer. Max 45 grader på cpu og max 78 grader på gpu. Kørte også en test af mine ram, uden fejl. Så er lidt på bar bund.

  • Hej.


    Prøv evt. at bruge Windows Event Log, til at sluse dig frem til problemet.


    Har fundet denne side, som giver en fin forklaring på hvad du skal lede efter.


    Det bedste er egentligt at starte Event Log lige efter den har genstartet, så burde det være sidste hændelse der er sket inden den crashede du skal kigge efter.