Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

søndag, 25. februar 2018, 11:07

Hey,

Jeg skal til at bygge en gamer pc til min søn på 13 og jeg har brug for hjælp til at vurdere om mit valg af komponenter holder vand.
Budgettet er begrænset til 12.500,- som også skal indeholde køb af skærm.
Der skal spilles CS Go, Fortnite og den slags. Knægten er indstillet på at bruge alle pengene bedst muligt.

Kabinet: NZXT Phantom 240. Valgt af knægten på baggrund af smag.
Bundkort: Asus ROG Strix H270F Gaming. Valgt af mig på et kompromis af pris og ydelse. Kortet kan max køre 2400mhz RAM og 7. generation af Intel processorer. Jeg har læst at det ikke giver særlig meget mere ydelse for pengene at køre med hurtigere RAM da der i stedet introduceres latency. Korrekt?

CPU: Intel Core i5 - 7500 3,4ghz. 7xxx serien er vel 7. generation? Man kunne godt vælge 7600 eller 7700 for formedelst 150-200,- mere pr. nyere model. Min vurdering er at det ikke er pengene værd, da budgettet er begrænset.

Køler: Cooler Master Hyper 212 Evo. Har læst det skulle være en god køler. Der er ikke planer om overclocking lige nu. Er denne køler bare nogenlunde støjsvag er den godkendt.

RAM: Corsair Vengeance LPX 2 x 4 GB. Back in the days hvor jeg fulgte med (15 år siden), skulle man købe klodser 2 ad gangen. Gælder det stadig? Giver det mere ydelse i spillene at opgradere til 2 x 8 GB nu? RAM er valgt ud fra at de kører 2400mhz.

Disk: Samsung 850 EVO MZ-75E250 250GB. Jeg har læst at 850'eren har højere ydelse end 860. Der er også en 900 serie. Er det et bedre valg? Jeg har læst at M.2 diskene har endnu højere ydelse, men at det ikke kan udnyttes godt nok, og derfor vil give lavere bang-for-the-buck. Korrekt?

Grafikkort: Asus Turbo-GTX 1070-TI-8GB. Her lægges klart flest penge. Er det en forkert vægtning af pengeforbrug? Kan man købe et for kraftigt grafikkort i forhold til bundkort/RAM?

Strømforsyning: Corsair CX550. Er den kraftig nok?

Ovenstående lander på ca. 9.600,- inkl. en Windows 10 Home edition (det er vel ok med Home edition?). Så er der ca. 3.000,- til en skærm. Kan nogen anbefale en skærm til dén pris?

Jeg undskylder på forhånd for manglende informationer - det er min første tråd i denne del af IT-verdenen i mere end 15 år :roller:

De bedste hilsner
Robert Pedersen

2

søndag, 25. februar 2018, 12:02

Tillægsspørgsmål: Jeg har lidt svært ved at tyde specs'ne på CPU cooler og kabinet.

Kabinet specs: https://www.nzxt.com/products/phantom-240-white
Her står Clearence til 158 mm. Betyder det at cooleren højst må være 158 mm for at kunne være der?

CPU cooler: http://www.coolermaster.com/cooling/cpu-…/hyper-212-evo/
Her står dimensionerne til at være 120 x 80 x 159 mm. Betyder det bredde x dybde x højde, og så kan cooleren ikke være der?

3

søndag, 25. februar 2018, 13:07

Tillægsspørgsmål: Jeg har lidt svært ved at tyde specs'ne på CPU cooler og kabinet.

Her står Clearence til 158 mm. Betyder det at cooleren højst må være 158 mm for at kunne være der?

Her står dimensionerne til at være 120 x 80 x 159 mm. Betyder det bredde x dybde x højde, og så kan cooleren ikke være der?

Jeg har samme køler men ikke kabinet. Jeg opdagede også først efter jeg havde bestilt at denne køler stod til at være 1-2 mm større end hvad mit kabinet tillod. Det lykkedes dog mig at få det samlet alligevel, selvom det er meget presset på plads og faktisk støder den imod siden på kabinettet. Bemærker dog at det er en glas side, så jeg ville nok vælge at skifte en af delene ud. Jeg er har ikke sindsyg meget styr på det. Men det er min erfaring

4

søndag, 25. februar 2018, 13:17

Hop på et ryzen system med et b350 og R5 1600x der følger også en okay køler med til dem. Nok de eneste stock kølere på markedet der kan holde til lidt OC :)
Den 7.gen i5/i7 er en død ende. Med for få cores til 2018/2019's spil og det bliver kun værre fremadrettet.

Det er dog ret vigtigt at få nogle hurtige RAM(3000mhz/3200mhz) og et bundkort der faktisk har VRM køling. Hvis det er et Ryzen system.

https://www.komplett.dk/product/914767/h…lus-socket-am4#
Et af de bedre motherboards til OC og er biligt stadig.

En anden mulighed er at tage 8. gen i5 8400, som også er en rigtig fin chip. Hvis ikke en smule bedre end Ryzen 1600x til gaming(meget lidt forskel). Tilgengæld kommer der stadig nye CPU'er til AM4(AMD) socket hvilket gør du kan opgradere dit system uden at skifte motherboard.

https://www.komplett.dk/product/957136/h…esync-q3279vwf#
Høj opløsning, stor skærm, samt 75hz som er en smule bedre til gaming end de normale 60hz. Og så er den fandens billig ;) Men hvis han spiller mest skydespil er det måske nærmere en 24" 144hz skærm han leder efter.

Mht. grafikkort er det en fin vurdering at smide cirka 40-50% af budgettet hertil, men se om ikke i kan finde et 1080 til de samme penge. Det er sådanset bare en bedre udgave af et 1070ti.

Og ja der er ikke plads til den CPU køler i kabinettet ser det ud til. Desuden ville jeg finde et der kan tage 2 blæsere i fronten. Samt hvad end case du køber husk at tage harddisk bays ud hvis de sidder i fronten, de ødelægger airflow i et kabinet.

Lidt roddet, men også nogle svar ^^

.-.Samsung CF791
.-.RX Vega 56
.-.1700x NH-D15
.-.Asus X370 Prime-Pro
.-.16Gb RipjawsV
.-.1050W X-series

5

søndag, 25. februar 2018, 14:07

Jeg har samme køler men ikke kabinet. Jeg opdagede også først efter jeg havde bestilt at denne køler stod til at være 1-2 mm større end hvad mit kabinet tillod. Det lykkedes dog mig at få det samlet alligevel, selvom det er meget presset på plads og faktisk støder den imod siden på kabinettet. Bemærker dog at det er en glas side, så jeg ville nok vælge at skifte en af delene ud. Jeg er har ikke sindsyg meget styr på det. Men det er min erfaring
Ok - det er noteret.

6

søndag, 25. februar 2018, 14:34

Hop på et ryzen system med et b350 og R5 1600x der følger også en okay køler med til dem. Nok de eneste stock kølere på markedet der kan holde til lidt OC :)
Den 7.gen i5/i7 er en død ende. Med for få cores til 2018/2019's spil og det bliver kun værre fremadrettet.

Det er dog ret vigtigt at få nogle hurtige RAM(3000mhz/3200mhz) og et bundkort der faktisk har VRM køling. Hvis det er et Ryzen system.

https://www.komplett.dk/product/914767/h…lus-socket-am4#
Et af de bedre motherboards til OC og er biligt stadig.

En anden mulighed er at tage 8. gen i5 8400, som også er en rigtig fin chip. Hvis ikke en smule bedre end Ryzen 1600x til gaming(meget lidt forskel). Tilgengæld kommer der stadig nye CPU'er til AM4(AMD) socket hvilket gør du kan opgradere dit system uden at skifte motherboard.

https://www.komplett.dk/product/957136/h…esync-q3279vwf#
Høj opløsning, stor skærm, samt 75hz som er en smule bedre til gaming end de normale 60hz. Og så er den fandens billig ;) Men hvis han spiller mest skydespil er det måske nærmere en 24" 144hz skærm han leder efter.

Mht. grafikkort er det en fin vurdering at smide cirka 40-50% af budgettet hertil, men se om ikke i kan finde et 1080 til de samme penge. Det er sådanset bare en bedre udgave af et 1070ti.

Og ja der er ikke plads til den CPU køler i kabinettet ser det ud til. Desuden ville jeg finde et der kan tage 2 blæsere i fronten. Samt hvad end case du køber husk at tage harddisk bays ud hvis de sidder i fronten, de ødelægger airflow i et kabinet.

Lidt roddet, men også nogle svar ^^
Jeg kan se jeg kan købe i5-8400 lidt billigere end i5-7500 med ca. 15% bedre ydelse, så det er vist en no-brainer. Jeg skal så bare finde et bedre bundkort. Ved skift af bundkort ser det ud til jeg også får håndteret det med hurtigere ram.

Jeg tror jeg bliver på Intel platformen med mindre der er rigtige gode argumenter for at skifte. En opgradering kommer ikke på tale de første mange år, da han i stedet må finde sig i at gå lidt ned i opløsning. Nu skyder vi os ind på en ganske fin pc og så må han leve med den.

1080 vs. 1070-ti - 1080 er ca. 800 dyrere som jeg lige kan se det.

Vi må finde en anden køler. Eller et andet kabinet.

Alle svarene er noteret.

7

søndag, 25. februar 2018, 15:00

Et Ryzen system det er klart her du får mest for pengende. En Ryzen 1600 kan fint OC's til at køre lige så hurtig som en 8400 og så har du lige hyperthreading som i5'eren ikke har. Igen Ryzen vil kun blive mere interessant når spil i fremtiden kan udnytte de 12 tråde og spare dig penge på fremtidige opgraderinger. Og så er det ikke de 200-300mhz på coren der kommer til at betyde det store når du har et kort som 1070ti/1080.

8400 er dog stadig super fin og langt bedre end en 7500, nok nærmere 40-50% hurtigere :)

Tager du dog et intel system er der ikke stor forskel på 2400mhz og 3200mhz RAM. Ryzen har en bestemt arkitektur der gør den tilgode ser hurtige RAM, hvor intel ikke rigtig har samme "behov".

Du skriver han må nedsætte indstillinger. Det er netop problememet med en for svag CPU. Det handler ikke om at ændre indstillinger, men at udskifte den. Det fungere ikke på samme måde som med et grafikkkort. Alle de indstillinger der er i spil er grafiske, ikke noget der påvirker CPU. Igen den i5 kan sikkert følge med i et godt stykke tid. Men 6 kernet 12 trådet CPU begynder mere eller mindre at blive normen og hvis det udvikler sig i den retning kunne det sagtens være et minimum krav om ikke specielt mange år.

Hvis det var mig ville jeg vente til Ryzen+ platformen. Der bliver en 2600x som er mindst 15% stærkere end den nuværende 1600x. Det betyder altså at du får en 6core/12thread CPU til samme pris som en 6core/6thread fra intel og deres singlecore yddelse er praktisk talt ens.
Ryzen er langt mere fremtidssikret ikke kun ifrohold til de ekstra tråde man får(gratis) men også med opgraderingsmuligheder. Der er ikke rigtig en god grund til at vælge intel i min optik.

.-.Samsung CF791
.-.RX Vega 56
.-.1700x NH-D15
.-.Asus X370 Prime-Pro
.-.16Gb RipjawsV
.-.1050W X-series

9

tirsdag, 27. februar 2018, 17:15

Lige for at recap'e:

Jeg har læst på B350 fra ASUS og Ryzen 1600X. Det bliver det! - Så langt så godt.

Nogen der så vil anbefale bang-for-the-buck RAM til det bundkort?

10

tirsdag, 27. februar 2018, 18:11

Jeg ville kigge på 8350K hvis man ikke er bange for at overclocke. Den er overraskende stærk i spil, og er prisdygtig ift. til Ryzen.

The Hoff - Mansens 80er Retro PC
| NZXT H700i| Gigabyte Aorus X370 Gaming 5 | Ryzen 1700 @4.0GHZ | 4x8GB Trident RGB 3200Mhz @2933 Mhz RGB | MSI 1080 Armor OC 8GB | Be Quiet Dark Power Pro 11 650W | 1x256GB, 1x512GB SSD | 6TB NAS Harddisk | Vandkøling fra EK, Hardwarelabs og Enermax |

11

onsdag, 28. februar 2018, 16:23

Jeg ville kigge på 8350K hvis man ikke er bange for at overclocke. Den er overraskende stærk i spil, og er prisdygtig ift. til Ryzen.
Da det bliver en pc der bliver samlet til min søn og jeg ikke gider bruge tid på OC, så er min vurdering af AMD Ryzen CPU med B350 bundkort indtil videre er det bedste valg.

Nogen bud på RAM?

12

onsdag, 28. februar 2018, 16:32

Ryzen får du dog også markant mere ud af med et overclock. Og hvis vi ikke snakker overclock får du stadigvæk en lidt bedre ydelse med en 8350K end den 1600X der har været nævnt - Kig f.eks. på nogle gaming benchmarks mod de to på Youtube.

Det er meget simpelt at overclocke i dag, selv hvis I ikke ved hvad I laver. Step by step guides til et mærkbart overclock uden at man går i ekstremerne, hvor man skal holde øje med strømmængden i chippene.

Food for thought. ^^

Edit: Hvad RAM angår behøver du ikke kigge efter mere end omkring 2400Mhz for Intel, og 3000Mhz for Ryzen (CPU'en kører hurtigere med hurtigere RAM på Ryzen arkitekturen til en vis grænse)

The Hoff - Mansens 80er Retro PC
| NZXT H700i| Gigabyte Aorus X370 Gaming 5 | Ryzen 1700 @4.0GHZ | 4x8GB Trident RGB 3200Mhz @2933 Mhz RGB | MSI 1080 Armor OC 8GB | Be Quiet Dark Power Pro 11 650W | 1x256GB, 1x512GB SSD | 6TB NAS Harddisk | Vandkøling fra EK, Hardwarelabs og Enermax |

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.