Ny mekanisk harddisk

  • Hey gutter.
    Jeg står og mangler lagerplads på min computer, så jeg skal ud og have mig en ny harddisk.
    Det er dog et område, som jeg finder lidt forvirrende, så jeg håber i kan hjælpe mig.
    Det jeg skal bruge min harddisk til er lager af diverse filer og lidt spil. Mine primære spil har jeg liggende på en SSD, men SSD lagerplads er lige en tand for dyr.



    Jeg har kigget på lidt forskellige harddiske fra WD og Seagate. Jeg synes dog det er lidt svært at finde en oversigt over de præcise fordele og ulemper ved køb af det ene frem for det andet.
    Jeg har altid kørt med 7200 rpm harddiske, da hastighed alligevel betyder lidt for mig, når der skal ligge lidt spil på. Men jeg kan se, at harddiske i langt højere grad kører med 5400 rpm i dag.


    Mit spørgsmål er altså, hvad skal jeg kigge efter? Eller er der nogen af jer der kan finde en oversigt over, hvilke fordele og ulemper de enkelte harddiske har her i 2018?


    Størrelsen på harddisken regner jeg skal ligge på 2TB i første omgang. En studerendes pengepung tillader nok ikke meget mere, og derfor har prisen også en betydning og bør holdes til 6-700,- +/- det løse.

  • Hvis der skal ligge spil på disken, ville jeg klart gå efter noget ala. WD Black (eller blue på et budget)


    7200RPM diske er ikke voldsomt meget hurtigere end 5400 længere, så der er rigtig mange der bare bruger de lidt billigere diske.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • BarraCuda harddiskene har jeg også gode erfaringer med, men samme har jeg med WD. Jeg har ærligt talt heller ikke oplevet at en harddisk er gået i stykker endnu, og den ældste jeg har siddende i lige nu, har ca. 10 år på bagen og er en Samsung Spinpoint 500gb.


    Så mærket er mig lidt underordnet, og kvaliteten tænker jeg er nogenlunde den samme alligevel. Så spørgsmålet er vel også lidt, hvad får jeg ekstra for pengene ved at give næsten dobbelt pris for en WD black?

  • BarraCuda harddiskene har jeg også gode erfaringer med, men samme har jeg med WD. Jeg har ærligt talt heller ikke oplevet at en harddisk er gået i stykker endnu, og den ældste jeg har siddende i lige nu, har ca. 10 år på bagen og er en Samsung Spinpoint 500gb.


    Så mærket er mig lidt underordnet, og kvaliteten tænker jeg er nogenlunde den samme alligevel. Så spørgsmålet er vel også lidt, hvad får jeg ekstra for pengene ved at give næsten dobbelt pris for en WD black?


    En WD Black vil hjælpe på din load tid i spil. En WD Blue ville føle meget langsomt i spil. Jeg vil personligt selv, vælge en WD Black, hvis du skal had spil på den.

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Wb black er så hvidt jeg ved rated til mange flere timer end blue :-)


    jeg har simpelthen haft så mange døde hhd'er mellem fingrene så hvis jeg køber til mig selv holder jeg mig til wb black og des lige :-)

  • En WD Black vil hjælpe på din load tid i spil. En WD Blue ville føle meget langsomt i spil. Jeg vil personligt selv, vælge en WD Black, hvis du skal had spil på den.

    Mener du nu i forhold til RPM eller generelt? Og har du et sted hvor der er noget dokumentation på det?
    For som der blev skrevet længere oppe, så er der vel ikke meget andet forskel på harddiskene end RPM når vi snakker hastighed. (hvis vi desuden lige ser bort fra SSHD, som jeg ikke har tænkt mig at købe).

  • RPM er ikke alt. Måden data er pakket ind på pladerne har også en del at sige - Det er også derfor at du kan få mange nyere 5400 der er markant hurtigere end lidt ældre 7200 diske.


    Men jeg synes du skal tage et hurtigt kig på HDD reviews og tage en beslutning. Man kan jo overveje om fart forskellen er prisen værd, eller om du skal ud og brygge kaffe når du henter spil fra den disk som en vaneting.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |