Hjælp til køb af switch 12 port

  • Hej.


    Jeg søger råd til køb af en switch til mit hus.


    Jeg ved intet om switch og jeg syntes derfor udvalget er forvirrende.
    Der skal være mindst 12 porte.
    Den behøver ikke at koste en formue, men budgettet er ikke fastsat.


    Jeg har et YOUSEE/Stofa modem der skal forbindes til et krydsfelt.


    På forhånd tak :9xo

  • Hvis vi bare taler et almindeligt LAN til husbrug uden koncepter som POE (Power over Ethernet) til overvågningskameraer og lign. så er det ene produkt lige så godt som det andet.


    Jeg ville tage den første, den bedste switch der passer de fysiske krav ift. til porte og eventuelt dimensioner, som du kan finde fra TP-Link og kalde det for en dag. ^^

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • plug and play
    cablelængder op til 100m,
    jo den god nok
    husk brug skærmet ethernetkable stp
    mindst kagori 6 kabel

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts

    Rettet 3 gange, sidst af doitttt ().

  • Ja den er helt fin til opgaven. Som Doit prøver ar forklare, kan det være en fordel at vælge CAT6 kabler med STP over UPT kabler (shielded twisted pair / unshielded twisted pair) til de lange kabelløb igennem rum, da signalet i nogle tilfælde kan forstyrres af radiobølger som mikroovne og anden elektronik, hvis de er tæt op af. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg vil give modsat råd og helt fravælge kabler med skærm, det er normalt slet ikke nødvendigt, og slet ikke til privat brug i en bolig. Det er mere hos virksomheder som har specielt udstår der udsender meget støj. Jeg tvivler meget på at du vil have nogen som helst fordel at vælge skærmet kabler fremfor ikke skærmet kabler. Hvis du alligevel vælger skærmet kabler, så skal du lave det 100% korrekt, ellers kan du få modsat virkning, du kan få en masse støj i dit netværk, og det er vigtigt at dit netværk bliver jordet.


    Cat 6 er også rigeligt, det kan trække 2Gbit og kortere længder på 55 m kan trække op til 10Gbit. Hvis du en dag for brug for mere båndbredde, så er der sikkert alligevel kommet nye standarder.


    Skærmet Cat 7 kabler er også tykkere og mindre fleksible at trække.

  • I teorien er jeg enig, men prisforskellen på UPT og STP er så lille at det er fjollet ikke at tage den bedste løsning, når det er kabler der skal blive hængende i mange år. :9xo

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • stp skærmet kabel den bedste løsining

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts

  • Den er den bedste ja, hvis det er lavet 100% korrekt, ellers ikke.


    En anden ting, hvis der også skal installeres dåser og patchpanel (det går jeg udfra der skal, da han skriver det skal forbindes til et krydsfelt), så koster hver RJ45 konnector min. 50,- ekstra per konnektor, fordi han så skal bruge de dyre med metalskærm, da de jo skal være beregnet til skærmet kabler, det kan hurtigt løbe op når der skal bruges to per kabel.


    Men selvom det bliver lavet korrekt, så tvivler jeg meget på at han kommer til at kunne mærke nogen som helst forskel, udover det er mere besværligt at lave og koster flere penge.

  • Arh... det er ikke heeeelt sådan skærmning fungerer. Typisk er eventuelle signalforstyrrelser langs kablet, ikke ved enderne. (Det kan dog selvfølgelig ske)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg tror ikke vi bliver enige her. :) Du kan ikke bare nøjes med at bruge skærmet kabler og så ikke tænke på de andre ting, skærmen skal jordes, ellers opfanger selve skærmen bare støj og kan ikke komme af med det igen, det kan du finde masser af eksempler af på nettet. Det er derfor en konnektor til skærmet kabler altid har en metalkappe, så skærmens forbindelse kan føres videre til patchpanelet, og patchpanelet skal så selvfølgelig være jordet.

  • Opfanger? Det handler om at signalet ikke penetrerer. Det er ikke strøm vi prøver at blokere her, men EM bølger. :D

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Du er godt nok stædig - men det er jeg også. ;)


    Så når du laver netværk med skærmede kabler, så bruger du bare konnektorer uden metalkappe?


    Der er jo en grund til, at bl.a. Schneider laver konnektorer med og uden metalkappe, samt at deres vejledninger til deres patchpaneler beskriver de skal jordes (hvis man altså bruger kabler med skærm). Færdiglavede patchkabler med skærm har jo også altid metalkappe på deres stik.


    En meget kort beskrivelse kan bl.a. læses her:


    http://www.l-com.com/why-use-s…vs-unshielded-cat-6-cable

  • efter hvad har i cat 6 stp er metal på stikke.t men ikke hele kappen. plasticstik. for undgå emi
    når de lave ordentlig betyder ikke noget
    hvis du tænker på ,at hele kappen skal være, lavet metal på stikket
    det er i ledning ,ikke stikket ,hvor støj bliver opfanget hvis, kabel er udskærmet.
    dvs hvis ligger over electrisk ledning ,med 220 volt, og andre støjkilder

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts