Skal jeg opgradere eller købe ny computer?

  • Hej Tweakers.


    Jeg står overfor om jeg skal opgradere min nuværende pc, eller købe en ny.


    Den computer jeg har nu, kan jeg sælge for 2500kr.


    Derudover vil jeg smide 4 tusinde i en ny computer, eller nyt udstyr til den gamle.


    Mine spørgsmål bliver derfor:


    Hvad får jeg bedst performance ud af? Jeg gamer og ønsker max fps
    Hvad skal jeg købe hvis jeg skal købe nu computer til cirka 7k?


    Nuværende specs er:
    Intel Core i5-4590



    SOCKET 1150, 1 CPU, 4 cores, 4 threads
    Base clock 3.3 GHz, turbo 3.5 GHz (avg)


    Nvidia GTX 760


    CLim: 1228 MHz, MLim: 1502 MHz, Ram: 2GB



    Samsung 840 Evo 120GB


    Firmware: JC45 Max speed: SATA 3.0 600 MB/s



    HyperX Fury DDR3 1600 C10 2x4GB


    8GB DIMM DDR3 clocked @ 1600 MHz

  • I så fald, ville jeg nok smide alle penge efter et grafikkort.
    Hvis du køber et GTX 1070 så er du godt kørende.
    Eventuelt kan du kigge efter et brugt 1080, som burde være til at få til de penge.


    Hvis du kører 1920x1080 opløsning, så burde et 1070 være mere end rigeligt, og så kan du måske også finde penge til 2x8gb DDR3 ram.

  • Jeg forstår, men kan min computer godt køre med det grafikkort du anbefaler, og mener du ikke DDR4 ram?


    Jeg forstår mig ikke på sammenstillet mellem de forskellige enheder i en computer, men vil mit bundkort ikke kunne forårsage et problem, eller min cpu? ?(

  • Ja, din computer kan godt køre med det hardware jeg anbefaler.
    Nej, jeg mener ikke DDR4, men DDR3 ram. Du skal have en 6000, 7000 eller 8000 serie CPU fra Intel, for at have et system der understøtter DDR4 ram. Så Skylake, Kaby Lake eller Coffee Lake. Eller Ryzen og Threadripper fra AMD.


    Som jeg forstår det, så har du 4000,- i hånden, som du kan købe hardware for? Og så resten op til de 7000,- kommer fra dit gamle system som du overvejer at sælge?


    Det er muligt at bygge nyt for 7000,-, men du ender med at skulle spare et sted, og det bliver på grafikkortet. Det er også det punkt din nuværende computer halter mest på. Dit GTX 760 har slet ikke kræfter nok til at trække nye spil. I Far Cry 5 vil du f.eks. slet ikke komme op på recommended requirements.
    Din i5 CPU er stadig sin opgave voksen, og dit bundkort kommer heller ikke til at volde problemer. 8gb ram er i teorien rigeligt til spil, og du bør kun opgradere på den front, hvis du har penge til overs efter grafikkort køb.
    (ram er ret dyrt lige nu, men du skal have købt et 2x8gb kit, eller et 2x4gb kit magen til dem du har nu)


    TL;DR: Det system du vil kunne bygge for 7000,- kommer til at være nyere, men langt svagere på grafik fronten, end hvis du smider 4000,- til grafikkort og evt. ram efter dit nuværende system.

  • :goodpost: :goodpost: :goodpost:


    Enig med Igel hvis du vil have mest værdi for pengene.

    Cyberpunk 2077 Build:


    AMD Ryzen 7 3700X
    MSI MEG X570 Godlike
    Corsair Dominator Platinum RGB 32GB
    ASUS ROG Strix RTX 2080Ti OC
    Corsair MP510 M.2 NVMe (960GB)

    3x 500 GB 2,5" SSD


    Corsair HydroX Custom loop.




  • Tak for jeres gode svar!


    Jeg tror, at det ender med at jeg køber et nyt grafikkort og flere ram i marts, hvor næste generation GTX kommer ud, og prisen skulle dermed gerne falde på de ældre? :-)


    Når det så kommer til GTX kort, vil 1080 så være bedst, eller vil det give mening at give lidt mere og få 1080ti udgaven?

  • Priserne tror jeg ikke kommer til at falde synderligt meget, primært pga. cryptocurrency mining.
    Valg af grafikkort kommer i høj grad an på, hvor høj en opløsning du kører med. Hvis den skærm du har, er en almindelig 1080p skærm (1920x1080 opløsning), så er et GTX 1070 rigeligt. Hvis du vil ofre lidt mere, så kan man også godt forsvare købet af et GTX 1080. Men jeg vil ikke personligt gå op, og købe et GTX 1080Ti, som koster 3 gange værdien af dit nuværende system, da det virkelig kun kan svare sig, hvis du kører med 1440p eller 4k opløsning.


    Med det sagt, så hvis du kan finde et brugt GTX 1080Ti til samme pris som et GTX 1070 eller GTX 1080, så kunne man jo overveje det.