Opgradering af PC- Anbefalinger ? What to pick ? Intel vs Amd ?

  • Hej Drenge


    Står og skal opgradere min computer og den skal kunne trække godt med spil.
    Og da jeg pt ikke har fulgt med i computerverdenen i et godt stykke tid har jeg læst en del her på det sidste, og prøvet at finde hoved og hale i det hele med de nye teknologier.


    Det handler om at jeg skal opgradere CPU-Bundkort-Ram-GFX


    Har en fin SSD harddisk i svinet og en PSU fra Coolermaster som yder 1000W. Så den skulle nok kunne trække det.


    Det system jeg pt har samlet frem er et Intel I7-system.


    CPU
    Core i7 I7-8700K 3.7 GHz (Intel Boxed) LGA1151 Socket
    2.899 kr


    Bundkort
    ASUS ROG MAXIMUS X CODE - Chipsæt Intel Z370
    2.641 kr
    ASUS ROG MAXIMUS IX FORMULA - Chipsæt Intel Z370
    2.581 Kr
    ASUS ROG MAXIMUS X FORMULA - Chipsæt Intel Z370
    3.262 Kr


    Gfx
    ASUS ROG STRIX-GTX1080-A8G-GAMING (8 GB)
    4.990 Kr
    ASUS ROG-STRIX-GTX1080TI-11G-GAMING (11 GB)
    5.465 Kr


    Ram
    Corsair Dominator Platinum 2 x 8 GB
    2.320 Kr


    Det er noget jeg har kigget på og da jeg godt kan lide ASUS, ville jeg gerne holde mig til det.


    Hvis der er nogen der har noget bedre de kan anbefale er jeg abselut åben for det.


    _________________________________________________________________________________
    Kigger også på I9 system, men kan det betale sig osv ???



    Der udover er jeg også igang med at finde et modsvar til opgradering fra AMD.
    Der har jeg kigget på deres AMD Ryzen Threadripper system.


    Så hvis nogen har nogen anbefalinger eller andet er jeg meget interesset i at høre om det og se test osv...


    På forhånd mange tak.
    :9xo
    Klavs

  • Hvis gaming er din eneste fokus, er både treadripper og i9 løsninger langt fra dit bedste valg. De har flere processorkerner, men hver kerne kører langsommere end f.eks. en i5 eller R5 fra Intel/AMD. Og så længe at langt de fleste spil primært kører på 1-4 kerner, får du bedre spilydelse ved at have hurtigere (men færre) kerner.


    Om det så hedder Ryzen eller Coffee Lake er lidt mere et debatemne - Specielt hvis du er villig til at kigge på overclocking. Man får langt mere ud af Ryzen, hvis man er villig til at give CPU'en et overclock, og eventuelt spare lidt penge ved at købe en 1700 i stedet for en 1800X og håbe den clocker (næsten) lige så godt. Men Intel vinder stadigvæk i et "money is not an issue" sammenligning, da du kan få en 8700K op på over 5Ghz, hvor en Ryzen 7 baseret processor typisk stopper ved 4Ghz.


    Hvad betyder det så i praksis? Hvis du spiller i opløsningen 1080P (FullHD), så taber en Ryzen CPU ved 4.1Ghz omtrent en 20-30FPS i de mest krævende titler, men indhenter ved højere opløsninger som 1440P og 2160P (4K)


    Men... typisk er det et fald fra 140FPS til 120FPS, så medmindre du fokuserer på at køre alting ved over 120hz/fps, så betyder det ikke så meget - igen et spørgsmål om budget.


    Du behøver ikke vælge et bundkort til +2000kr for at få en god ydelse - typisk er det mest i design, OC stabilitet (ved meget høje overclocks) og mulighed for flere grafikkort til SLI/Crossfire du får der.


    Hvad angår RAM er hurtigere bedre - Speciel Ryzen CPU'er får meget ud af at RAM kører 3200Mhz i stedet for f.eks. 2133/2400Mhz, men disse hastigheder kan være svære at holde når et overclock påføres.


    Edit: En virkelig god hjemmeside til at kigge på niveauet af hardware sammenlignet jeg personligt kan anbefale er http://www.logicalincrements.com/ . Man behøver absolut ikke kopiere slavisk ift. f.eks. valget af bundkort, men det giver et godt udgangspunkt ift. til et budget. Priserne skal selvfølgelig lige konverteres til danske via pricerunner, Proshop eller lign. :thumbsup:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Altså hvis det er et system der skal køre på en skærm med opløsning på 2560x1440 eller over så er Ryzen klart at foretrække. Simpelthen fordi du ikke kan udnytte de færre hurtigere cores da du er holdt tilbage af GPU'en alligevel. Og så giver de flere kerner et større overskud som giver en mere stabil FPS.
    Er det dog til en 1920x1080 CSGO/esport gamer så er intels klart de hurtigste. På trods af Ryzen fint kan afgive flere hundrede FPS.


    Som en sidste note ville jeg dog vente og se hvad Ryzen opdatering kommer med. De udkommer indenfor 2 måneder, så vidt jeg husker, og den billigste model(330 dollar) kommer med 10 kerner og en boost clock på 4,5. Så ifølge "rygterne", der er leakede billeder fra AMD's egen præsentation, kommer de næste Ryzen til at blive voldsomme. Den dyreste model får 12 kerner og booster til 5,2 Ghz.
    I det tilfælde Ryzen levere denne ydelse, så er der ingen grund til at vælge intel.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Takker mange gange for de fine svar.


    Jaah primært til at spille og lave lidt gopro video film. Det er målet pt.


    Så det Intel I7-system er et fint valg til en opgradering ?


    Ellers hedder det AMD Rysen 1800 ?
    Tænkte bare at det kunne være godt at komme på den nyeste sokel med Rysen hvis man vælger den ?