Strømforsyning skyld i at pc bliver ustabil

  • Hej herinde nogen der kan fortælle mig om det kan passe at ens pc kan blive ustabil pga psu-


    Jeg oplevede her i går at min pc var lettere ustabil efter jeg havde sat et andet bundkort i min pc pga den ikke ville poste.


    Det løste dog problemet. Men jeg døjede så tilgegæld med at min pc lagde sig på ryggen og gik i BSOD.


    Og jeg har jo i længere tid oplevet at min psu havde nogen mislyde som om der var noget der gik ned på blæseren, Hvilket jeg tækte på tidligere idag hvor jeg tog beslutningen om at hive den ud og så sætte en anden i (Corsair CX600) Der var det somom at min pc begyndte at virke mere stabil.


    Så det store spørgsmål er om det er min EVGA psu der har stukket mig i ryggen efter 2 års tro tjeneste.

  • Den bedste test du kan lave er at hente Prime95 og Furmark, og så ellers bare køre dem begge samtidig. Du kan nærmest ikke hive mere strøm ud uden at koble PSU'en til dedikeret testudstyr.


    Kan den klare dette, er det ihvertfald ikke strømforsyningen den er galt med ift. til at miste pusten.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Hej herinde nogen der kan fortælle mig om det kan passe at ens pc kan blive ustabil pga psu-

    Ja det er ganske umuligt.
    Spoerg dig selv dette spoergsmaal. Kan det passe at en stromforsyning skal virker. hvis ja saa kan det ogsaa passe at der er noget galt hvis den ikke virker.

  • Altså jeg har jo det sidste halve år døjet med at den har sagt sjove lyde som om der kom noget den på blæseren. (Periodisk) Og så at min pc meget nemt BSOD`ede eller det gjorde den efter jeg saatte et andet bundkort i.


    Men det der undre mig er at det er som om at den kører bedre efter jeg har været ved at skifte psu.


    Så jeg kan jo ikke lade være med at tænke på om min evga psu måske har taget skade af disse mislyde.


    Og evt aflivet mit gamle bundkort Gigabyte GA-AB350 Gaming 3

  • ja, det kan du sagtens opleve ved at skifte PSU, det hele afhænger jo af hvordan du behandler din computer, dvs. støv, cigaretrøg, fugtigt miljø osv. kan påvirke computeren. PSU er en af de dele som sidder midt i det hele, dvs. den bliver både udsat for ydre og indre påvirkninger af hele dit system.