hvilken CPU til hjemme server

  • Hej alleJeg har kigget på det her MSI B250M PRO-VD til en hjemme server der skal køre med utorrent eller lignende og Emby server med en 2-3 brugere og lidt programmer til automation men hvilken cpu vil være bedst egnet til dette ?
    håber i har et par tips ;)

  • hej Uber
    tak for svar. Hvad mener du med spændende valg af bundkort ? ;)
    jeg valgte det fordi det var lille, havde masser af sata porte og det var ikke særligt dyrt
    men jeg vil meget gerne høre mere om cpu valg da jeg ingen forstand har på hvad det er nødvendigt og hvad der er overkill!
    hvilket bundkort ville du anbefale i stedet ?

  • tak igen
    har du noget imod at uddybe hvorfor jeg skal gå efter de cpu?
    jeg har ingen forstand på hvorfor du skal bruge den ene over den anden!
    vil de godt kunne klare både download og streaming plus lidt opgaver i baggrunden

  • Nu ved jeg ikke lige hvad du skal bruge din server til, jeg går selv og leger med tanken om at samle en selv, med en Ryzen 7 2700U
    with Vega 10 15Watt cpu (hvis de altså bliver til at frem skaffe), monteret på et ITX bundkort, det burde være nok til husbehov :thumbsup:

  • tak igen
    har du noget imod at uddybe hvorfor jeg skal gå efter de cpu?
    jeg har ingen forstand på hvorfor du skal bruge den ene over den anden!
    vil de godt kunne klare både download og streaming plus lidt opgaver i baggrunden


    Enig, Ryzen kunne være bedre. Du skal jo kigge på strømforbruget i et projekt som dit. Det er jo ikke ligemeget, om CPU bruger 35W eller 55W.

  • Jeg er lidt spændt på hvad det bedste og billigste ville være.
    Denne server ville være tændt 24 timer i døgnet køre en download klient (deluge eller utorrent) samt Sonarr eller sickrage, Couchpotato for downloads og Eventghost og Filebot for automatisering, Embyserver for streaming (1 -3 brugere) og den ville samtidig fungere som en nas.
    Jeg har ikke pladsen til at dele det op til 2 pc'er. men det er det den skal bruges til.
    Jeg vil gerne høre hvordan en RYZEN platform ville se ud, jeg har ikke en formue at bruge på det, men har heller ikke et budget men tænker det ville være dumt ikke at få på plads til på fredag ;)

  • Der er tilsyneladende et globalt fald på Ryzen CPU'er undervejs, nogen er faldet en del allerede, så det kunne måske betale sig at holde muldvarpen i ro et par dage 8) : guru3d

    R7 1800X Win 10
    2 x 8 GB G.Skill 3200 MHz
    MSI RX VEGA 64 8 GB Asus Rog Crosshair VI
    512 GB Samsung 960 m.2 ssd + div. ssd og lager hdd

    LG 4163b DVD + - r/rw og DVD ram
    AOC AGON AG271QX Fractal R4
    Razer Spex, G602 mus, osv
    .