Søger hjælp til byg selv computer - budget 10.000-11.000

  • Hej


    Jeg håber nogle af jer kan hjælpe/give inspiration da jeg gerne vil bygge en ny computer, og næsten intet aner om det, men jo elsker at game når der er tid til det.


    Jeg håber nogle af jer vil give jer tid til at give mig nogle råd med på vejen, meget komme med forslag til godt build lige nu.


    Jeg skal primært bruge computeren til at game. Jeg vil gerne bygge så der er mulighed for opgraderinger i fremtiden


    Mit budget er 10-11.000 kr. eksklusiv skærm


    Hvor får jeg mest value for money ? :)


    Afventer spændt jeres svar. :)

  • Hvis det er ren gaming så tror jeg, at jeg ville holde mig til en Intel platform og sigte efter noget omkring en i5-8600k, det lader lidt til at det er den nye gaming value king hos Intel. De flere kerner er en god sikring fremadrettet, når spiludviklerne forhåbentligt begynder at understøtte det lidt mere end nu.


    Med dit budget lander det nok i forhold til graffikkort omkring et GTX1060 eller måske GTX1070, hvis man kan finde gode tilbud. Med det burde du være fornuftigt sat til stort set alt i alm. 1920x1080 opløsning, og godt med på 2560x1440, hvis du kaster dig over en skærm i den opløsning.


    Fremtidige opgraderinger vil så være flere RAM, bedre graffikkort og evt. en CPU upgrade, med tiden selv om der nok ikke er så meget at hente der.


    Der var lidt at begynde med :D


    For lidt tid siden lavede jeg en build guide på vores YouTube kanal med et budget på 10K, som godt nok endte på en Ryzen platform, da der også skulle tages hensyn til et ønske om streaming, men det kunne jo være den kunne inspirere lidt.

    Cyberpunk 2077 Build:


    AMD Ryzen 7 3700X
    MSI MEG X570 Godlike
    Corsair Dominator Platinum RGB 32GB
    ASUS ROG Strix RTX 2080Ti OC
    Corsair MP510 M.2 NVMe (960GB)

    3x 500 GB 2,5" SSD


    Corsair HydroX Custom loop.




  • Jeg ville uden tvivl gå efter et Ryzen setup, da du i din post kigger efter mest value for the money.


    Om så du går efter den "store" Ryzen eller 1700X, som jeg vil mene giver sigselv lidt, da den egentlig kan det samme, som storebroren.


    Ram koster det samme uanset platform, men prisen på bundkort mener jeg falder ud til AMD's fordel.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Jeg ville stadig gå ind på topdata.dk og se hvad de har, da de plejer at have mange gode computere med rigtig gode dele i til meget lave priser. medmindre det er at du selv vil samle det hele fra bunden af for at få selv byg følelsen, topdata computer kan sagtens opgraderes senere som selvbyg.

  • Det kommer også meget an på skærmen. For hvis vi er ude i 2560x1440p+ så er det næsten ligegyldigt hvilken CPU, og en 1600 OC'ed til 4Ghz kan absolut det samme som den 1000 kr dyre i7 8700K. Men spiller du 1080p vil intel platformen vinde hvergang, dog ofte marginalt.
    Ryzen platformen er understøttet i 3/4 år fra release så ville helt sikkert hoppe på den. Du ved sgu aldrig hvad intel finder på af lort.. Som eksempelvis deres z370 som har samme mængde pins som 270, men de har lavet det om så man ikke kan bruge de gamle CPU'er.


    Og ved ikke hvorfor Ronin siger du skal have 1060/1070, du burde sagtens kunne få et 1080 til de penge. Det er trods alt GPU man bruger mest i gaming.
    http://topdata.dk/product.asp?product=11433 her er et 1080ti med en hexcore cpu til 11000. Du finder ikke bedre til de penge :) Og hvis du mangler CPU kraft kan du altid sælge den der og få i5 8600K/i7 8700K. Men den burde fint følge med i nogle år som den er nu, inden du skal pille ved noget.


    Men til fremtiden, ny CPU, ny CPU køler og nye RAM, resten i den er faktisk meget godt.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • #5


    Damn... Ja så kan jeg godt se der er lidt bedre GPU at hive ind der. Kun fedt der er sket lidt på pris fronten siden jeg samlede sammen sidst :goodpost:

    Cyberpunk 2077 Build:


    AMD Ryzen 7 3700X
    MSI MEG X570 Godlike
    Corsair Dominator Platinum RGB 32GB
    ASUS ROG Strix RTX 2080Ti OC
    Corsair MP510 M.2 NVMe (960GB)

    3x 500 GB 2,5" SSD


    Corsair HydroX Custom loop.




  • Mange tak for svar allesammen. Det gjorde mig allerede lidt klogere.


    Jeg synes dog generelt det er svært at skelne mellem hvilke ting der er kompatible med hinanden.


    #5 Har kigget på modellen fra TOPDATA. Synes den ser spændende ud, men det er da ikke et Ryzen setup som du ellers vil anbefale? Eller har jeg misforstået det ? (vil jeg ikke udelukke :) )


    Jeg er meget i tvivl om hvilken skærm jeg bør købe og om jeg bør køre 1080p eller 1440p? Hvad bør jeg tænke over her i forhold til når jeg spiller. Jeg spiller oftest en del CS Go, wow og witcher 3.


    Jeg tænker at samle selv (med hjælp fra en ven), men kun hvis man kan spare penge på det?


    Sig meget gerne til hvis der er noget som jeg skal uddybe for at kunne besvare spørgsmålet

  • Det er ikke så meget hvad du sparer ved at bygge selv, i forhold til at få bedre dele til samme penge - f.eks. en strømforsyning af et bedre mærke, eller RAM med lidt højere frekvens. Du er med andre ord ikke så meget offer for butikkens dækning af indkøbspriser.


    Når det så er sagt er Topdata buddet, som Emil har fundet et rigtig godt tilbud, og med kvalitetsdele hele vejen rundt. :thumbsup:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Okay. Hvis jeg går med den fra topdata, hvilken skærm kan så anbefales. Er det optimalt at købe en til 2.000-3.000 eller skal man højere op for at få nok ud af det? Nogle gode bud ? :)

  • Quote

    Ryzen platformen er understøttet i 3/4 år fra release så ville helt sikkert hoppe på den. Du ved sgu aldrig hvad intel finder på af lort.. Som eksempelvis deres z370 som har samme mængde pins som 270, men de har lavet det om så man ikke kan bruge de gamle CPU'er.

    Hvad er det dårlige i det? Ja hvis du er en fattig bums (undskyld) Jeg vil da 100gange heller vide at mit hardware er total nyt og opdateret.
    De fleste mennesker skiftet ikke cpu ud hvert år. Som du faktisk også fortæller at det har man ikke behov for.

  • Okay. Hvis jeg går med den fra topdata, hvilken skærm kan så anbefales. Er det optimalt at købe en til 2.000-3.000 eller skal man højere op for at få nok ud af det? Nogle gode bud ? :)

    Når du spiller csgo er det i min optik et must at have 120hz+, dog hedder standarten 144hz nu.
    Har lige selv købt en asus pg278QR med 165hz og 1440p i elgiganten til 3499,- og kan klart anbefalde den skærm 🖒
    Men der findes også billigere skærme med 144hz og 1440p 🙂

    Kabinet: Antec Twelve Hundred
    Cpu: Q9650 3.0 Ghz @ 4.0 Ghz
    Ram: Mushkin 4x 2GB 1066 Mhz
    Grafikkort: Club 3D Radeon HD 4870 X2 (2 GB)
    Harddisk Raid: 2x Samsung 640 GB HD642JJ
    Harddisk: Samsung 1 TB HD103UJ
    Skræm: Samsung SyncMaster 245B (Sort)
    Strømforsyning: Cooler Master Silent Pro M 700w
    CPU Køler: XIGMATEK HDT-S1283 CPU Cooler
    Bindkort: Gigabyte GA-EP45C-DS3R
    Diskdrev: Samsung WriteMaster SE-S224Q
    Operativsystem: Windows 7 ultimate

  • okay. hvad med størrelsen på skærmen. Kan det blive for stort til gaming ? :) kan selvfølgelig forestille mig at nu større skærm nu større krav sætter det til computeren.

  • Hvad er det dårlige i det? Ja hvis du er en fattig bums (undskyld) Jeg vil da 100gange heller vide at mit hardware er total nyt og opdateret.
    De fleste mennesker skiftet ikke cpu ud hvert år. Som du faktisk også fortæller at det har man ikke behov for.


    Intel har ikke ændret noget. Det er de samme kerner vi har haft siden sandy bridge, med deres micro opdateringer igennem tiden. De har så bare endeligt valgt at smide 6 kerner i deres consumer varer. De kunne godt have fået det til at virke med de gamle. Det var en bevidst handling at lade være.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • http://www.pricerunner.dk/mcl/…1&c36=3047474&c37=3291911


    Har kigget på dette byg selv (se også ovenstående link)


    bundkort Gigabyte Z370M D3H (Rev. 1.0) 975 kr.



    Cpu Intel Core i5-8600K 3.6GHz, Box 2.181 kr.



    Køling Noctua NH-U14S 530 kr.




    Grafikkort MSI GeForce GTX 1080 Gaming 8G 4.320 kr.



    Harddisk Samsung 850 EVO MZ-N5E500BW 500GB 1317 kr




    Kabinet Fractal Design Define Mini C 579 kr







    Strømforsyning EVGA GQ 650W 597 kr




    I alt 11.800 ca.




    Har længere oppe i tråden fået anbefalet denne færdigbyggede model fra topdata.dk til 11.300, men er i tvivl om det er overkill med grafikkort i forhold til resten af maskinen?














  • Det er langt billigere at udskifte en CPU end en GPU, og nej den er ikke overkill!


    Du må enten undersøge selv og lave din egen vurdering ellers må du stole halv blindt på os andre.
    Du får ikke bedre maskine end den jeg linker, til de penge.


    Edit:
    CPU'en er jo nøjagtig den samme, bare den jeg har linket ikke kan overclockes. Hvilket du ikke får brug for i nogle spil for at køre 144 FPS+.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

    Rettet en gang, sidst af emilpapis93 ().

  • #17


    Det er ikke fordi jeg ikke stoler på dig Emil. Jeg undersøger blot mine muligheder. :)


    Er der nogle som har gode erfaringer med at købe brugte dele? Er der noget man skal være særlig opmærksom på her?