Ny laptop til studiebrug

  • Hejsa Tweak'ers!


    Jeg står og vil have mig en windows baseret laptop til studiebrug, samt program til skæreplotter + lidt billedredigering


    Jeg har i forvejen en macbook air (mid 2012), men da jeg ved at jeg senere på uddannelsen får brug for windows til at køre div. simulatorer, programmer til automation mm. vil jeg gerne ud og investere.


    jeg påtænker stadig at beholde min macbook, til at tage noter i skolen, og så tage den anden med når det er vi skal bruge de programmer


    Her kommer mine spørgsmål så:
    vil i anbefale en tablet / laptop, eller en god gammel regulær laptop?
    Hvad mærke vil i anbefale? nogle bedre end andre?
    Skal jeg gå efter i5 processor? eller hvad er der af alternativer?
    Jeg vil helst undgå at komme over de 14" hvis det kan lade sig gøre?


    Hvis i sidder med en laptop som i har gode erfaringer med, så skriv :9xo



    Jeg vil gerne holde budget under 5000 kr ±


    EDIT: Min gamle pc var med amd athlon 2.4 ghz, 2 gb ram, og 512 gb harddisk, så det er ved at være et par år siden jeg har kigget på hardware


    - Mahtias

  • Alt efter hvor meget de simulations programmer trækker af power, så skal du nok op og kigge på en computer med i5 processor, 8gb ram og en SSD som minimum.
    Hvis du ikke har voldsomme krav til størrelsen af din laptop, ud over max 14", så skulle det nok være til at finde. Du skal nok bare ikke regne med at få en ultrabook eller lignende til den pris.


    Det kan desuden være en fordel hvis du kan finde en computer med et dedikeret grafikkort, da det også kan være rart at have i dit tilfælde. Det behøver jo ikke ligefrem være et GTX 1080 ;) Det er dog bare en "nice-to-have" feature, der bestemt ikke er et must, hvis din billedbehandling ikke er voldsomt omfattende.


    Min kæreste og jeg har lige købt nye bærbare til næsten samme formål. Vi valgte at købe et par Lenovo Yoga 910, med i5 7200u, 8gb ram og 256 gb SSD, den koster så dog næsten også det dobbelte af dit budget. Vi har også begge to, nogle ret habile stationære computere derhjemme, så til f.eks. 3d modellering i Blender benytter vi os af vores stationære.


    Mht. mærker, så er det efterhånden knapt så vigtigt, og da slet ikke i den prisklasse du befinder dig i, da skallen uanset mærke er af plastik, og hardwaren stort set er den samme. Den mest betydelige forskel er som regel tastaturet og trackpad, som jeg synes er en ret vigtig del af oplevelsen. Det er dog to ting der skal opleves, og jeg må nok indrømme, at vores næsten daglige ture i El-Giganten eller Power, nok har drevet min kæreste lidt til vanvid.
    Så mit råd er, at tage ud og tjekke i butikkerne.

  • du vil absolut få mere for pengene hvis du køber brugt i den prisklasse :-)


    så det er bare at holde øje med brugt markedet på de forskellige salgs sider :-)

  • [https://www.datamarked.dk/p/11…html?__ref=ComputerSearch
    har købt 3 stk Lenovo Thinkpad T430 af dem
    virker fint
    det er en drøj pc
    military standard
    kan holde til det hele
    bare få en meget foret taske med til den,det altid under transport at bærebare, går i stykker

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts

    Rettet 2 gange, sidst af doitttt ().

  • Fine bud alle sammen



    Jeg skrev dog lidt længere oppe at jeg kan gå med til at fordoble mit budget, hvis jeg får "dobbelt" så meget for pengene
    Eller er det bare bedst at holde sig i den prisklasse og så kigge brugt?


    Jeg kunne godt tænke mig at have computeren efter endt studiebrug (om 2 1/2 år)

  • Nu ved jeg ikke lige med Svendborg skolen - men i København (MSK) bruger vi ikke rigtig vores laptops til de programmer. Vi arbejder mest med det på skolens simulationslokaler.


    Jeg købte selv en lenovo dengang jeg startede og har været glad for den til skole arbejde, men mindre kunne sagtens have gjort det.

    | Asus ROG Strix Z370-E |
    | Intel I7 8700K @ 5.0 Ghz |
    | Corsair H150i Pro |
    | HyperX Fury 16GB 2400Mhz |
    | Asus ROG Strix GTX 1070ti |
    | Corsair RM850x |