Har jeg ødelagt mit grafikkort?

  • Hej


    Jeg er i gang med at bygge min første gamerpc, og det går ikke for godt. Den vil ikke starte. Der sker faktisk slet ikke noget som helst, når jeg trykker start. Jeg tror min strømforsyning er i stykker. Men første gang jeg tændte for pc'en (der skete ingenting), havde jeg fået puttet den 8-pin cpu stik i mit grafikkort, og det 8-pin PCIe stik i motherboardet (faktisk kun 6 af de 8 pin, da de 2 sidste ikke passede i stikket).
    Motherboardet er et ASUS PRIME B350-PLUS Bundkort - AMD B350 - AMD AM4 socket - DDR4 RAM - ATX,
    grafikkortet er et XFX Radeon RX Vega 56 XL,
    og min strømforsyning er Corsair VS550 V2 Strømforsyning - 550 Watt - 120 mm - 80 Plus White certified.
    Er der nogen mulighed for at undersøge, om jeg har ødelagt mit grafikkort? Eller kan det slet ikke lade sig gøre på denne måde?


    Hilsen Uffe

  • Du har husket afstandsskruer imellem bundkort og kabinet? Og kigget i manualen mht. de små stik (hdd, power osv.)?


    Frakobel alt "unødvendigt", så du kun har 1 ramklods, cpu (med køler) og psu og grafikkort tilsluttet. Se om den vil poste.


    Off topic: synd at spare penge og købe en så dårlig psu, det er trods alr psu'en der skal levere strøm til alle komponenterne i dit system - og gerne den rette mængde. :)

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Av AV


    Håber du IKKE har puttet PCI-E strømstik(6 eller 8 pins) til BUNDKORTET !


    din PSU burde have en eller flere 6/8 pint til GRAFIKKORT ( din har vidst 2 x 6/8 pins til GFX)


    og EN 4 eller 1 8 pins til BUNDKORT - disse må ikke byttes om (din har vidst 2 x 8 til mobo)


    det lader til du har dette - da du siger - du har brugt "kun 6 af 8 pins = skævt sat i "


    se her forskel på PCI-E og mobo stik : https://www.technokick.com/201…0-review-best-budget-psu/

    PC: Defini Mini, Asus GENE VIII Maximus, 6700 K , Noctura 12S, 2 x 8 gb Vengance 3000 MHz


    Samsung pro 850, GTX 970 KFA 2 , 750 W psu EVGA G2


    Server/TV PC:Silverstone Sugo SG05 Black,Intel H57 M-ITX mobo 2x2 gb ram
    slimdvd, 80 SSD+ 1500 gb lager

  • @ShoutingSeeker
    Jeg har kigget omhyggeligt (synes jeg selv) i manualen for mit bundkort, og jeg har brugt de skruer, som fulgte med kabinettet, og der er noget afstand mellem kabinet og bundkort. Kan jeg tage bundkortet ud med kun processor, GPU, 1 ram og så sætte strøm til? F.eks. hvis det ligger på en papkasse? For at finde ud af, om det er der problemet ligger.


    Jeg har også kigget efter de små stik til hdd, power, som sidder fast på kabinettet. Der står i manualen at Power SW har jordforbindelse, og derfor skal vende rigtigt. Teksten på Power SW vendte opad, lige som de andre små stik. Er det muligt, at Power SW er vendt forkert?


    @Animal-mik
    Jeg er ret sikker på, at jeg har puttet PCI-E strømstikket til bundkortet med 6 af de 8 pins, og så prøve at tænde. Kan jeg bruge et måleudstyr til at finde ud af om motherboardet virker?
    Hvis jeg har ødelagt bundkortet er det til at leve med, jeg er mere bekymret for grafikkortet, da det kostede 3000, og bundkortet 750.


    Tak for jeres hjælp indtil videre.

  • Ikke at jeg har et forslag. Men Folk der ikke har lavet computer før burde at søge lidt hjælp om hvad man gør. Tweak har lige lavet en video som viser hvordan man gør, Forarbejde spare altid en masse arbejde og penge :)


    Ang test af bundkort så er der vel kun en måde. og det er at teste det med et andet system.

  • jeg tror hvis du for sat det hele rigtigt til så kan du være heldig at det hele stadig virker...


    ud med bundkortet og læg det på kassen til bundkortet og se om du ikke kan få liv i det ^^


    derefter tjek om du har fået sat alle afstands skruer på i kabinettet, hvis du har det og alt virkede så det bare stille og roligt i med tingene igen, ingen stres og gerne dobbelt tjekke :)


    ellers hvor bor du i landet kunne være der var en som var flink til at komme ud og hjælpe :9xo

  • Jeg har set videoer, men før man står med fingrene i suppen, finder man ikke ud af, hvordan man gør (og hvordan man ikke skal gøre). Så jeg havde egentlig ikke forventet, at mit første forsøg ville være ren succes.


    Jeg prøver at skille det hele ad, og samle det lidt af gangen. Jeg har også bestilt en måler til strømforsyningen, så jeg kan teste, om der overhovedet er liv i den. Det undrer mig lidt, at blæseren overhovedet ikke går i gang på strømforsyningen, når jeg tænder for strømforsyningen (når den er sluttet til motherboardet). Det eneste "liv" jeg ser, er tændknappen på kabinettet, som lyser blåt i kanten.


    Tak for alle jeres gode forslag, det ender vel med at lykkes.

  • Den nemmeste måde at finde ud af hvad der er dødt, er ved at få fat i en kammerat og hans PC - eller tage hele maskinen ned til den lokale IT pusher, og høre om de kan tage et hurtigt kig for små eller ingen penge, hvis de får lov at tilbyde en løsning.


    Er du sikker på det SenZer? Ryzen har jo ikke iGPU, så jeg mener de stopper i POST hvis man ikke har nogen GPU sat til?

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Tror ikke der sker noget ved at sætte pci-e stikket i bundkortet, det er jo 12 volt til både mb og gfx, med mindre der er byttet rundt på + og -
    Ikke for at være fræk, men har du tændt for kontakten bag på psu'en, kender et par stykker der har lavet sådan en fejl 40 :whistling:

    R7 1800X Win 10
    2 x 8 GB G.Skill 3200 MHz
    MSI RX VEGA 64 8 GB Asus Rog Crosshair VI
    512 GB Samsung 960 m.2 ssd + div. ssd og lager hdd

    LG 4163b DVD + - r/rw og DVD ram
    AOC AGON AG271QX Fractal R4
    Razer Spex, G602 mus, osv
    .

  • Tror ikke der sker noget ved at sætte pci-e stikket i bundkortet, det er jo 12 volt til både mb og gfx, med mindre der er byttet rundt på + og -
    Ikke for at være fræk, men har du tændt for kontakten bag på psu'en, kender et par stykker der har lavet sådan en fejl 40 :whistling:

    nu har jeg ikke bygget maskiner de sidste 6 måneder. men jeg mener bestem at 12v til bundkorter og til PCIE er omvendt.
    så 12v går til ground og omvendt :(


    -- edit --
    Jep jeg huskede ikke forkert


    [Blocked Image: https://i.stack.imgur.com/M3aeL.png]

  • Tror ikke der sker noget ved at sætte pci-e stikket i bundkortet, det er jo 12 volt til både mb og gfx, med mindre der er byttet rundt på + og -
    Ikke for at være fræk, men har du tændt for kontakten bag på psu'en, kender et par stykker der har lavet sådan en fejl 40 :whistling:


    Som der allerede er blevet svaret, så er der byttet rundt på ground og fase i CPU- og PCIe strømstikket, så selvom der er 12 volt til dem begge to, så vil du stadig riste dit hardware, hvis der bliver byttet rundt :)

  • :( Øv, det lyder som om, at jeg skal forberede mig på en større regning. Jeg kan selvfølgelig være heldig, at strømforsyningen er i stykker.


    Jeg synes altid at i gamle dage, så kom der røg og det lugtede, når noget elektronik blev brændt af. Er det helt stoppet? Burde jeg ikke få bare en lille lyd?

  • Quote

    Er du sikker på det SenZer? Ryzen har jo ikke iGPU, så jeg mener de stopper i POST hvis man ikke har nogen GPU sat til?

    Mente nu ikke at der vil blive billede. Men selve computeren vil jo starte op med blæser osv.

  • Nu har jeg skiftet bundkort og processor. Jeg prøvede at tilslutte min strømforsyning (strømforsyningen har jeg testet, så den virker) til motherboardet uden for kabinettet, hvor jeg kun havde 1 pin ram, processor inkl. blæser og grafikkort. Motherboardet lyste rødt, men ingen af blæserne på hverken strømforsyningen eller processoren gik i gang.


    Jeg satte motherboardet i kabinettet, og tilsluttede 2 pin ram, harddisk, processor og grafikkort. Samme resultat. Motherboardet lyste rød (det er vist rigtig nok) men ingen af blæserne gik i gang.


    Jeg fik intet billede på min skærm, og det virkede ikke som om, der var noget liv i pc'en.


    Betyder det, at min grafikkort er dødt? Er det meningen at blæseren på processoren skal gå i gang, hvis grafikkortet ikke virker?



    Jeg har vedhæftet 2 billeder, ved ikke lige hvor meget de hjælper.


    Jeg bor i Ølstykke på Sjælland.

  • er du sikker på du har sat Power kontakten i de rigtige stik ? bliver nød til at spørge...


    din maskine skulle gerne boote op selvom dit grafikkort evt skulle være dødt du for bare intet billede på skærmen...

  • Hej Uffe, Jeg har en Thermal take Toughpower 850 Watts psu liggende, som Jeg lige har skiftet ud , den er du velkommen til at prøve, hvis det skulle vise sig at din psu er defekt alligevel, Jeg udskiftede den kun fordi den havde svært ved at trække mit Vega 64 under start load i spil ( det bruger en del mere end et Vega 56 ), men virkede fint hvis Jeg begrænsede turbo mode.


    P.S. Jeg kommer tit forbi Ølstykke, så send mig en besked hvis det er noget du vil prøve, så kan Jeg bare droppe den af og du kan selv teste med den.

    R7 1800X Win 10
    2 x 8 GB G.Skill 3200 MHz
    MSI RX VEGA 64 8 GB Asus Rog Crosshair VI
    512 GB Samsung 960 m.2 ssd + div. ssd og lager hdd

    LG 4163b DVD + - r/rw og DVD ram
    AOC AGON AG271QX Fractal R4
    Razer Spex, G602 mus, osv
    .

  • er du sikker på du har sat Power kontakten i de rigtige stik ? bliver nød til at spørge...

    din maskine skulle gerne boote op selvom dit grafikkort evt skulle være dødt du for bare intet billede på skærmen...


    Jeg havde sku ikke sat power kontakten i de rigtige stik!! I manualen til bundkortet ser det ikke præcist ud som selve bundkortet, der er nogle små pinde ved siden af der hvor power stikket skal sidde. Dem havde jeg brugt i stedet for.


    Nu er der liv i alle blæseren, men jeg har ikke noget billede på skærmen. Så betyder det, at grafikkortet er dødt ikke?