i7 7700k høj temp

  • Hej Tweak.


    Har fået min maskine fra mm-vision og er så begyndt at spille de lidt kraftigere spil. Men cpu'en bliver virkelig varm. 70-82 grader. F.eks i PUBG køre jeg 130 fps på ultra og jeg er desværre bange for at det skader min cpu i længden? Køleren jeg har på er Be Quiet Pure Rock Slim. CPU er ikke OC eller noget, så ved ikke hvad problemet kan være. Måske at køleren ikke er god nok? Synes bare det underligt at den kan blive så varm, uden OC.


    What to do?

  • Et tip til at skrue ned for temp at aat skrue lidt ned for CPU PLL voltage hvis du har valgmuligheden for det


    https://communities.intel.com/thread/112262


    men derudover tror jeg ikke du skader din cpu. din cpu vil begynde at drosle ved en lavere tempeature end der skader den.


    Jeg har haft cpu'er op og kore paa over 103 graders. jeg ved ikke hvor varm den var der intel maale sensor ikke kunne reporter hoejere og begyndte at give mig negative temperatur maalinger. jeg kunne kun faa den derop fordi jeg kunne slaa alt neddrosling fra.
    og maskine korter nu stabilt nok ved den temerpature jeg mener jeg brugte prime 95 dengang men er ikke helt sikker paa hvad jeg legede med dengang.


    min nuvaerende system peaker ved omkring 92 grader med prime95 small fft. og start tit og koere ugevise nonstop med en temp paa over 80 grader.


    kortfortalt: jeg tror ikke varmen er et problem, men foelg det ovenstaende trick og se om det hjaelper

  • Hej Tweak.


    Har fået min maskine fra mm-vision og er så begyndt at spille de lidt kraftigere spil. Men cpu'en bliver virkelig varm. 70-82 grader. F.eks i PUBG køre jeg 130 fps på ultra og jeg er desværre bange for at det skader min cpu i længden? Køleren jeg har på er Be Quiet Pure Rock Slim. CPU er ikke OC eller noget, så ved ikke hvad problemet kan være. Måske at køleren ikke er god nok? Synes bare det underligt at den kan blive så varm, uden OC.


    What to do?

    Ærlig talt så vil jeg ikke følge det SvenBent skriver - det er fuldstændigt absurd at antage at en ny retail CPU der ikke er overclocket skal blive så varm ved stock indstillinger.


    Jeg ville allerførst pille CPU køleren af og om der er noget ved monteringen der ikke er optimalt.
    Dernæst - har du husket kølepasta? og snurrer blæseren rundt som den skal?


    Edit: Jeg så lige at den er fra mmvision - dvs. du har ikke samlet den selv?
    Så ville jeg i første omgang se om der er noget der blokerer blæseren så den ikke kan snurre rundt.
    Dernæst vil jeg mærke på køleren når CPU'en har været så varm i et stykke tid - er køleren også meget varm eller er den lunken? For hvis den kun er lunken lyder det som om at overførslen fra CPU til køler ikke er optimal.

  • Min 7700K havde en tendens til at hoppe op og ned mens PC'en var på idle, hvilket sikkert også gav nogle spikes i spil - og det på trods af at den var monteret på en 240mm AIO køler fra NZXT på det tidspunkt.


    Om en 7700K tager skade af at spike op på 82C eller hænger der er... svært at sige. De fleste vil mene at under 85C er acceptabelt på en CPU som er kendt for at blive varm. Nu skriver du at du har en Pure Rock Slim, som jeg selv har testet på en i7 4770K, og det er altså ikke jordens stærkeste køler. Men når det er sagt skal den selvfølgelig kunne holde en stock 7700K kølet. :huh:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Hmm.


    Ønsker ikke at skulle delide cpuen, så eneste løsning er en anden køler? Hvad kan i anbefale af luft kølere? Eller skal jeg gå over til vandkøling når i7 7700k er kendt for at blive varm?

  • Delidding hjælper heller ikke voldsomt på stock. Det mærkes markant mere når du begynder at lege med et seriøst overclock.


    Ja og så ryger din reklamationsret jo også. :huh:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Hvis dit kabinet tillader det ville jeg vælge en 280mm (dvs. 2x140mm) AIO køler fra f.eks. NZXT eller Be Quiet (Alt efter hvad din præference er ift. RGB lys). Ellers er det jo nok en 240mm vi er ude i. Jeg ville slet ikke tænke AIO og 7700K hvis du kun har plads til en 120mm bagi, da du så lige så godt kan bruge pengene på en stor, god luftkøler fra f.eks. Noctua.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg har samlet 3 pc'er nu med 7700K


    Nr. 1 Blev meget varm, og døde efter ca 7 dage
    Den jeg så fik retur, kørte ok, men blev varm. så den skulle jeg delid
    før den kunne køre fornuftigt. Det tog ca 20 grader af den, så den
    nu kunne køre 4800Mhz og bliver max 80 grader, det er dog stadig
    varmt, men kører uden problemer




    Nr. 2 Blev for varm, selv med 280MM AIO vand. Endte med at sende den ind,
    Det endte med at forhandleren sendte den til Intel, hvor den så blev byttet
    Den ramte de 100 grader ganske hurtigt under stresstest, selv med vand


    Nr 3. Den fungerede fornuftigt, og blev under 90 grader under stress test på luftkøling
    Noctua NF-DH15


    Så min korte erfaring passer godt med hvad jeg kan læse mig frem til på nettet
    nemlig at 7700K meget ofte har TIM problemer.


    Det er alt for ringe efter min mening at Intel sender sådan noget lort ud til kunderne.


    Det taget i betragtning, så skulle der ikke ske noget ved at de bliver over 80 grader
    de throtler vist først ved 90-95 grader, så under 90 skulle ikke give problemer
    det er dog træls at se på

  • Update.


    Jeg prøvede at tjekke hvor varm kølerprofilen var og den var ikke som sådan varm. Men efter at have taget siden af kabinettet af, var jeg nede på 70 grader. Kan det være at jeg måske skal have mere intake på luft? Kunne måske også hjælpe på varmen. Men er der en bestemt luft køler i kunne anbefale til mig? Helst et link, da jeg ikke aner en dyt om hvad der er i en god køling. Kabinet specs:


    Kølemuligheder

    • Front: 3 x 120mm.
    • Bagside: 1 x 120mm.
    • Top: 3 x 120mm. eller 2 x 140mm.


    Maks. højde på CPU-køler: 17,5 cm


    Har lige pt. kun 1 bagpå a 120mm.


    Hvad ville i gøre? Selvom i har sagt at jeg skulle købe et mærke af den slags blæser m.m, så vil jeg helst gerne se nogle links til hvad jeg præcist skulle købe?

  • Det kabinet ser godt nok ikke ud til at have meget luftindtag foran eller for oven? 8|

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Det kabinet ser godt nok ikke ud til at have meget luftindtag foran eller for oven? 8|

    Men hvad ville du anbefale? Har haft ringet til mm-vision og brokket mig over det med varmen og de kom bare med kommentaren om at 83 grader ikke var dårligt og det var normalt..


    Så nu er jeg selv nødt til at gøre noget ved det. Hvad skulle jeg mon købe af køler?

  • Men hvad ville du anbefale? Har haft ringet til mm-vision og brokket mig over det med varmen og de kom bare med kommentaren om at 83 grader ikke var dårligt og det var normalt..


    Så nu er jeg selv nødt til at gøre noget ved det. Hvad skulle jeg mon købe af køler?


    Det er det jo også med den CPU, men undrer mig de ikke kommer med et alternativ mht. køler. Ønsker du AIO, luft eller andet?