Gaming pc til en ven, er dette ok ?

  • Hej.
    Har en kammerat der skal have sig en ny pc, den gamle tér sig og vi kan ikke finde ud af hvad det er, og så er den en gammel sag.
    Jeg har fundet frem til nogen dele og ville lige høre hos eksperterne herinde hvad i syntes og om i evt. har bedre forslag.
    Den skal bruges til spil og gerne kunne klare det meste, det er et MUST at den kan klare det nye Shadow of Mordor der kommer, og gerne bare generelt da han heller ikke gider at skulle opgradere om et år igen :)


    Eneste jeg umiddelbart kunne være lidt i tvivl om ville være grafikkort, burde et 1060 ikke være godt nok ?
    Er åben for forslag så længe vi holder oss til Intel og Nvidia ;)


    CPU: I5-7600K 3.8GHz.
    CPU Vandkøl: Corsair Hydro Series H60
    MB: Asus Strix Z270F Gaming.
    Ram: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 16GB (2x8GB)
    GPU: Asus Geforce GTX 1060 6GB Strix Gaming.
    PSU: EVGA SuperNOVA650 G3, 650W.

    Kabinet: Corsair Obsidian 750D.

  • Rigtig fint build med gode komponenter. Dog hvis der skal bruges over 1000kr på et kabinet vil jeg personligt gå efter en med rigtig glas, da det er flotter at se igennem og ikke bliver lige så nemt ridset.


    Du kan også spare over 500kr ved at købe et ASUS Prime B350-Plus + ryzen 1600x (eller ryzen 1600 hvis du vil OC og spare flere penge)
    Sagt med andre ord så vil jeg købe AMD, hvis der ikke skal OC for så får man ikke ret meget ekstra ud af at købe Intel "k" model og i5 har kun 4core. De min 500kr kan man købe andet nice gear feks en 256gb sdd :-)

    i5 6600k 4,3GHZ | GTX ASUS STRIX OC 1060 | DDR4 16GB 3000-15 CORSAIR | EVGA G2 650W | ASUS Z170-M

  • Først og fremmest, hvad er specs. på den gamle PC?


    Og hvis jeg skal kommentere på de nye dele, så drop den i5 7600k. 4 kerner/4 tråde er IMO for lidt - hvis maskinen altså skal bruges til nye(ere) AAA titler. Bundkort til k-modellerne er også ret dyre. I vil være bedre stillet allerede nu - og i fremtiden, hvis I vælger en AMD R5 1600, 6 kerner/ 12 tråde + et B350m bundkort - koster ca. 700 kr. og så kan I OC den R5 1600. Husk, at vælg nogle hurtige RAM som f. eks 3000 MHz. 16 GB vil være optimalt.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • 1: ville helt sikkert droppe det dyre kabinet, og bruge pengene på bedre hardware . bruge det gamle kabinet...... Købe brugt kabinet eller finde et til Ca 350.-
    2: 750. - mere på CPU, som du næsten har sparet på kabinettet og du har en i7 7700k der kan oc til 5ghz, der skal nok lidt bedre køling på en hvad du foreslår, hvis den skal oc til 5 ghz. Dertil ville jeg snuppe en noctua nh d15 til 650.- bedste luft køling. PS. Bange for vand i min maskine.
    De mange kerner som amd tilbyder er på bekostning af ghz, den er god til video redigering og heavy work load, men til gaming sejre i7, og hvis spillet ikke drager fordel af de ekstra cors er det mange fps vi snakker om. De fleste spil i dag bruge ikke alle core, så det er at investere i noget som måske først er gældne om 2 år, eller længere, hvis man tager udgangs punkt i ønsket om bedste spil oplevelse, så tror jeg ikke på amd vs i7.
    Jeg ville se hvor billigt jeg kunne finde z270 bundkort til, jeg ville samle maskinen over tid, tit man kan spare lidt her og der, hvis man holder øje med weekend tilbud osv.
    Jeg ville også se om jeg kunne få sparet sammen til lidt bedre grafikkort, gerne 1080, som koster 4250.- jeg ville igen spare og bruge den harddisk han allerede har, ellers vil jeg spare på ssd og købe alm. Harddisk, igen mhb. På at få stærkere cpu/grafik.
    Jeg ville bruge den skærm han allerede har, men En 24 tommer 144hz 1080p skærm kan findes på tilbud til Ca 1500.- og maskinen vil kunne honorere top grafik i 90% af alle spil i 144hz, eller fremtids investeringer 34 tommer ultrawide 3440x1440 60hz. Ram ser fine ud.
    Ved godt det er et noget dyre build, men er ret sikker på det give god ydelse mange år frem. Alle de steder jeg spare er ting han kan opgradere når han får bedre råd, men med cpu gpu ram, har man kun et skud i "bøssen" :)


    Oplægget er lavet ud fra Hvordan jeg selv ville priotere, jeg vil hellere spare mere sammen, end købe noget jeg ikke synes der levere, computer er noget mange af os bruge mange timer på hver dag, og når den er samlet går der som regel mange år inden vi begynder at overveje en nye, men det kræver at man rammer et vist niveau. Måske jeg tager fejl, det kan være der nogle kloge hoveder som kan fortælle andet, jeg vil gerne selv have det bedste for de billigste penge muligt:) Er også selv meget i tvivl om man skulle vente på coffelake, er bare bange for det bliver noget dyrere med bundkort og det hele.
    Vil gerne lære så tager gerne imod, og tænker det også hjælper trådstarters beslutning.

  • #4 Det eneste sted, hvor en i7 7700k er pengene værd, er ved høje FPS. Spiller man i 1080p 1440p ell. UHD @ 60 fps, så kan en R5 1600 (OCed) sagtens levere de frames. I7 7700k er uden tvivl den bedste CPU til høje fps. Man skal dog også have med i overvejelserne at man næsten bliver tvunget til at delede ens 7700k, hvis man vil have det fulde potentiale ud af den.


    Og anden hurdle er at vi er meget kort fra lanceringen af Intels nye Coffee Lake, hvor i7 kommer med 6 kerner og HT. Og havde man nu bare kunnet bruge et Z270 bundkort til Coffee Lake, så kan man have købt en 7700k nu og så have opgraderet senere, men Coffee Lake kommer ikke til at virke et z270 bundkort.


    Og så har jeg slet ikke nævnt streaming. Vil OP på et tidspunkt streame med OBS, så er en 7700k ikke nok - hvis man vil have bare nogenlunde kvalitet. :) Og vælger OP en AM4 CPU, så behøver han ikke at være bange for at skulle have nyt bundkort, hvis han vælger at opgradere hans CPU, da AMD har lovet at de næste gen. CPUer vil kunne køre på et AM4 bundkort.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Ja, har nu selv streamet med i7 6700k 4.5ghz... 1080 gpu 16gb 3000mhz i 3440x1440 60hz, ultra og resolution scale 120% med Ca. 80 fps, hvor stream kørte 60 fps. folk var imponeret over hvor godt det så ud, tænker ikke 7700k gør det dårligere... Jeg agter ikke at delidde min 7700k CPU så kan godt være at oc kun bliver 4.8 ghz frem for 5ghz. Men min gamle 6700k kørte 4.5 ghz på 73 grader på evo 212, ser de 2 cpu'r som meget ens bare med mulighed for højere ghz... har nu fået den store noctua køler så tænker den køler noget bedre og nok lander omkring de 4.8ghz, det kan jeg fortælle om 10 dage.
    Tænker lidt om coffelake at bundkort kommer til at koste noget mere, plus CPU'en, plus jeg synes at have læst noget om at man skulle have andre ram, ikke sikker på det dog, tager chancen med 7700k da jeg fik en god pris for min 6700k, så har allerede bundkort og ram. Hvis det bliver det dyrere er jeg ikke sikker på det er mere prisen værd da jeg synes omtalte setup allerede levere fint til 1080p 144 hz eller 3440x1440 60 hz, eller 100 hz i lidt lavere grafisk settings. Men kan godt se dine pointer. Hvad tænker i om coffelake prisen, cpu bk og det med evt andre ram? Ved det kun kan være spekulationer.
    Ifh. Til trådstarters er det nok meget afhængigt af hvilken type skærm han agter at bruge.

  • Som de andre er inde på kunne du sagtens rykke lidt rundt på budgettet og købe en Ryzen 1600 eller 1700 (8C, 16T) og få en bredere PC der stadigvæk hiver uhyggeligt mange frames i spil (specielt efter et konservativt overclock på en god køler)


    Men som udgangspunkt er der intet galt i dit valg af dele - selvfølgelig vil jeg foreslå at du finder penge til en SSD /NVME hvis din gamle PC pt. bruger en gammeldags harddisk til at køre Windows fra. Livet er simpelthent for kort til at glo på timeglasset.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Elsker min nvme m. 2, men det er noget man kan tage i opløbet. Hvis trådstarters vælger intel og 1070-1080 serien, har jeg lige fået mail fra Asus, om man kan få 100euro tilbage ved køb af bundkort og omtalte gpu fra asus, ved udvalgte forhandlere. Lagde mærke til proshop og komplette var på listen.

  • Elsker min nvme m. 2, men det er noget man kan tage i opløbet. Hvis trådstarters vælger intel og 1070-1080 serien, har jeg lige fået mail fra Asus, om man kan få 100euro tilbage ved køb af bundkort og omtalte gpu fra asus, ved udvalgte forhandlere. Lagde mærke til proshop og komplette var på listen.


    Men kan det svare sig at gøre brug af den cashback-kampagne, når der er snak om, at priserne muligvis dykker indenfor nærmere fremtid?

    Intel Core i7-9700k | Gigabyte Z390 Aorus Pro | MSI Geforce RTX 2070 Gaming Z | HyperX Fury 16gb 3200mhz | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | WD Desktop Blue 1TB | NZXT Kraken X42 | Corsair RM1000X

  • Det kan kun tiden svare på, men det er et fint hug i prisen, man skal dog nok være klar til at bruge lidt tid på hvordan tilbuddet fungere og hvad man skal indsende inden man springer ud i det. Som jeg læser reviews, så er coffelake stadig samme platform som i7 7700k bare med 2 kerner ekstra og lidt lavere frekvens 4.3ghz mod 4.5ghz, til en højere pris, og som der er nogle der skriver er i7 7700k stadig hurtigst, i single core games pga den højere frekvens, hvilket største delen af spil er i dag, men da de nye ikke er på markedet endnu er det svært at sige om det er rigtigt eller ej. Da jeg kun går efter højeste fps i games og ikke så meget efter multi core work lad til alt muligt andet, så tager jeg chancen med i7 7700k, til mit 1080ti og 4k skærm. Men beslutningen er svær. Måske andre har andre ideer / input.

  • Glem endelig ikke at på trods af den samme sokkel, vil de kræve nye bundkort. :(

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |


  • 2 meget vigtige spørgsmål jeg ikke ser besvaret noget sted:


    * Vi snakker om en maskine der skal kraftigt opgraderes så vidt jeg forstår, så hvilke dele skal genbruges?


    * Hvad er budgettet?