Valg af NAS server

  • Hej, hvilken NAS setup ville I vælge, hvis I skulle smide 4-5.000 kr efter det? Med Raid 0 eller 1? - Raid 0 giver mulighed for backup, ikke? Kan man slippe billigere for et hæderligt system?

  • Har ikke meget erfaring med NAS sammenligninger, da jeg altid har brugt en reel miniPC til mine NAS Behov. Men Synology og QNAP plejer at være godt med, hvor deres interface ofte er den største forskel ift. hvad folk foretrækker.


    Ift. RAID er det absolut ikke RAID 0 du vil have. Der bliver det hele lagt sammen som en stor harddisk, så hvis en ryger er der virkelig datatab. RAID 1 derimod laver to helt ens harddiske. Lægger du en fil på den ene, ligger der en kopi på den anden - Så du har altid en 1:1 data kopi. Alt efter hvor langt du vil gå er der også større typer RAID hvor flere diske kan dø samtidig, hvor du stadigvæk kan lave en komplet recovery med nye diske.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • De fleste NAS kører i dag deres egne OS'er. Ved faktisk ikke om det understøtter egen OS installation.


    Her er der en hurtig sammenligningsvideo mellem Synology og QNAP - Om ikke andet kan du se hvordan deres OS interfaces ser ud. :)


    https://www.youtube.com/watch?v=RUa9L-0c9Rg

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg har både en lille Synology og en større Qnap.


    Ud fra mine egne erfaringer, ville jeg vælge en større Synology næste gang.
    De er installeret med hver deres os, hvor man henter apps/services via en "app-store".


    Det er længe siden jeg har haft problemer med nogen af systemerne, men før hen var Qnap ikke særlig gode til at opdatere firmwaren på deres kasser. Jeg har oplevet et par gange, hvor NAS'en ikke har fuldført opdateringen ordentligt, og har derfor været nødt til at installere services og sætte dem op igen forfra.
    Jeg har ingen problemer haft med Synology på den måde.


    Jeg kan anbefale at købe en Synology med en Intel CPU, da der dermed kan installeres flere services/apps, og tilmed oprettes små virituelle maskiner, hvor du kan afvikle dine egne os's. (Du skal nok op i en "stor" model før end det er muligt.)


    /Amdi

  • Jeg har en Synology DS213j, som er 3-4 år gammel nu. Hvis man ser bort fra, at den måske er lidt for svag i forhold til streaming og transcoding (det var jo også en af de billigere modeller), så er den virkelig fed.
    Styresystemet DSM er virkelig fedt, og den er også meget god for folk, som fx ikke kan finde ud af at sætte port forwarding op. Den gør meget af setup processen for dig, og er fyldt med muligheder og apps, som du let kan installere. Også apps til telefonen, så du fx kan sætte den til at torrente, imens du er ude af huset, eller tilgå og streame din musik og video til telefonen.
    Jeg har besluttet, at min næste, stærkere NAS også skal være Synology.

  • Lækkert med respons. Tak.


    Har kigget på DS214. Hvis man installerer 2 stk. 8 TB diske og kører Raid 1, så har man 8 TB at lagre på og de resterende 8 TB er backup, ikke?


    Kan man opsætte NAS'en således at den er som et drev på stationæren? Ellers skal man overføre via software til NAS'en fra stationæren?
    Arbejder med udvikling i form af 3D CAD og ville absolut fortrække at NAS'en arbejdede som et drev.

  • Hej davs


    Raid 1, du har fuld stændig ret mht det du siger.
    Mange ønsker bare at du ser på Raid 1 som et spejl.
    Dvs når du putter et billede ind på disk 1, så "spejler" den det over på disk 2 også.
    så alt i alt, har jeg set folk der havde et system med et Raid 1 setup hvor en disk crashede, og man havde stadig adgang til alle data, da den stadig havde dataene på disk som virker.


    Jeg er selv ejer af en Synology DS2413+ med en Intel Atom processor.
    jeg har haft den til at stå som FTP, Wordpress web server med en MySQL server bag, og jeg har aldrig manglet hastighed på hveken lokalnettet eller svartiderne på web når jeg skulle redigere siden udefra.
    Dog har jeg nu valgt at smide min hjemmeside ud til en udbyder, men det er fordi der er tilknyttet mailaddresser til siden, og det vil jeg ikke hoste hjemmefra.
    Pt køre min nas som alm shares lokalt mellem computere, konsoller, mobiler osv, samtidig er den printserver til husets laserprinter. (af mystiske grunde er der et netkort i printeren der ikke er aktiveret), ud over det har jeg hentet fra nettet en 3.part software som er TeamSpeak server lokalt hos mig selv, med de gratis 32 slots.
    Selve boksen er ca 4 år gammel og har aldrig fejlet. Jeg har mistet en enkelt disk, og en masse data fordi jeg trykkede på gendan fabriksdata, for at lege med boksen (heldigvis kan den tage backup aktivt på en usb harddisk)


    lang historie kort, ser jeg synology som den bedre løsning generelt.
    Qnap har altid lignet en entperprice løsning i mine øjne, da de ofte kun har et standard sæt af services den kan.
    Synology er derimod en rigtig fed allround løsning, da de har en lille appstore, og mulighed for at installere / lave sine egne services/programmer til nassen.
    et eksempel, der er adskillige muligheder for forskellige webserver services, dvs wordpress og jomla, der er et par muligheder for forskellige SQL(database) løsninger. Jeg har set cloud løsninger der minder om google drev/ dropbox / onedrive, hvor man installere deres app på mobil/pc og den tager backup direkte over på din nas. Diverse media centre til film og musik, fx logitech squeeze boks server og itunes server. diverse surveilance station apps, til webkamera rundt i huset.
    Der er flere ting, til den mere tekniske bruger, fx iscsi, webdav, DNS server, Mail station, active directory server, Proxy server, RADIUS server og flere services, så lang historie kort, har den et væld af muligheder, og hvis det ikke findes i appstore, kan det muligvis findes online som en 3. party app og installeres.


    jeg håber at have talt min sag imod at du køber en synology til dig selv, da jeg mener at den er bedre for alt fra forbrugeren og hele vejen forbi administratoren. Der er bare mere legetøj til alle i en synology.
    det skal så siges at det er ca 2-3 år siden jeg sidst havde nallerne i en Qnap, men i forhold til hvad jeg har set med synology, var jeg ikke imponeret over legetøjet til brugeren, men stabiliteten fejlede intet (forstå mig ret, har ikke set ustabilitet i en synology heller)

  • Du burde godt kunne sætte den op som et lokalt drev. Gjorde jeg for lang tid siden, det skal du bruge deres software Synology Assistant til.


    Selv bruger jeg bare web interfacet. Ærligt talt har jeg ikke brugt min NAS så meget, som jeg burde.


  • :goodpost:

  • Jeg synes, du skal bygge din egen. Det giver et bedre indblik og øger fremtidige udvidelsesmuligheder.


    På plus siden.
    + Bedre processorkraft
    + Flere harddiske
    + Bedre strømforsyning
    + Bedre netværkskort (hvis købt separat)


    På den dårlige side.
    - Sandsynligvis større watt forbrug (kan dog minimeres)
    - Kræver køb af kabinet og strømforsyning
    - Kræver en smule viden


    Jeg kan sagtens hjælpe med indkøb & sammensætning.



  • Der er også mellemvejen.
    At købe en færdig MicroServer som f.eks. HP Gen7 eller Gen8.
    Dem kan man installere Xpenology på, men dette kræver også lidt viden.


    Havde en N54L (Gen7) tidligere og har opgraderet til en Gen8 der så fik en større Xeon (Xeon E3-1220L v2) processor samt totalt 8GB ram.


    Det koster det halve (hvis ikke mindre) af en NAS og har samme funktionalitet samt langt mere regnekraft.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Ville en atom processor som denne kunne gøre det eller skal man op i de større ?


    Det er en Celeron processor. ;)
    Den er kraftigere end mange NAS processorer. Så længe serveren ikke skal transcode flere film samtidigt, så vil den være helt fin til en NAS.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Jeg bruger Xpenology, som er en "open source" version af Synologys software.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H