"detecting drives done, no drives found"

  • Jeg har lavet et mindre projekt, hvor jeg sammen med en, som har lidt mere forstand på det end mig, har prøvet at flytte min søsters computer over i et nyt kabinet imens hun er på ferie, men nu kan den slet ikke boote.


    Ting jeg tænker måske er værd at nævne:
    - Da de fleste dele har været ude, så har de fået en god omgang med støvsugeren. Jeg mener at have hørt, at man skulle være forsigtig med det, men intet har været sluttet til imens, og den var mere støvet end et fossil. Strømforsyningen har jeg også skruet åben og givet en omgang, så nu er der desværre ikke reklamation på den, men den var jo 7 år gammel, såå....
    - Der er 2 harddiske i, en mekanisk og en SSD. Begge er genkendt i BIOS, men jeg har taget den mekaniske fra, da OS er på SSD, og jeg tænker, at det vigtigste er at få den til at boote nu. Så kan jeg altid slutte den anden til efter
    - Quickboot har jeg slået fra, da jeg mener, at det kan skabe problemer. Intet har det hjulpet dog.
    - Jeg har prøvet forskellige SATA porte, og formentlig også den, som den sad i oprindeligt. Mener, at der er noget med, at SATA portene kan være forskellige. Nogle styret af chipsæt, andre af controller, i dunno, virker ikke til at gøre en forskel...
    Jeg har nu også været manualen igenne, der stod ikke listet, at der var nogen forskel på portene.



    Alt skulle være på plads, men nu får jeg så en forholdsvis lang POST screen, efterfulgt


    "Reboot and select proper Boot device"


    Jeg har tilføjet en serie billeder:


    Det første billede:
    http://peecee.dk/upload/view/468611



    Skærmen jeg møder lige efter POST (i assume). "Entering setup" fordi jeg trykkede Delete.
    http://peecee.dk/upload/view/468607



    Hvis jeg ikke trykkede Delete, så får jeg denne besked meget kort:
    http://peecee.dk/upload/view/468610



    Når jeg bare lader den køre, så ender jeg til sidst her:
    http://peecee.dk/upload/view/468608





    Første skærm i BIOS, harddisken er genkendt (og øverst i boot priority)
    http://peecee.dk/upload/view/468606


    Hvis jeg trykker på harddisken i BIOS:
    http://peecee.dk/upload/view/468605


    Update: BIOS var sat til IDE i stedet for AHCI, det er nu ændret, men problemet er ikke fikset. Tiden det tager at tilgå BIOS varierer også, lige nu har jeg ventet over 20 sekunder på at komme ind, hvilket billede 2 viser. Endte faktisk med at tage over 2 minutter...


    BIOS ser dog lidt anderledes ud nu:
    http://peecee.dk/upload/view/468615



    Her har jeg trykket på AHCI configuration:
    http://peecee.dk/upload/view/468614



    Her trykker jeg på harddisken:
    http://peecee.dk/upload/view/468613



    Her trykker jeg på SATA port 5:
    http://peecee.dk/upload/view/468612


    Tænker næsten, at det, at der står "Not installed" måske er relevant?

  • Håber virkelig, at der er nogle, som kan hjælpe. Jeg ville overraske hende med et nyt kabinet, ikke med, at jeg havde smadret hendes PC.


    Selv er jeg bange for, at vi fx ikke har været forsigtige nok, og noget har taget fysisk skade, for det har jeg ingen mulighed for at fikse. Jeg kan nemlig ikke se, hvorfor der pludselig skulle være et software problem, når alt vi har gjort er at flytte den. Måske en dårlig tilslutning?

  • Du kan have ødelagt noget af elektronikken ved at have brugt en støvsuger. Let at være bagklog. :) Men en støvsuger kan let skabe statisk elektricitet '. Derfor anbefales det at man bruger trykluft på dåse.


    Ellers er det eneste jeg ellers kan komme på er om du har husket afstandsskruerne i kabinettet før bundkortet blev monteret?

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Jeg mente nok, at der var noget med støvsuger!


    Altså, vi har de der ting, som der hæver bundkortet fra selve pladen, hvis det er det du mener?


    Tror du umiddelbart, at det er noget fysisk skadet?

  • Altså, vi har de der ting, som der hæver bundkortet fra selve pladen, hvis det er det du mener?


    Jæs, præcis. :) Glemmer man disse afstandsskruer/stykker så rør bundkortet metallet på kabinettet. :)


    Ja, det kan desværre godt lyde som om at der er en HW der har taget skade. Har du prøvet at samle det mest nødvendige, altså bare PSU, bundkort (med CPU) og én RAM klods? Og så ser om du kan få systemet til at poste.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Jo, selvfølgelig. Mig der havde læst #0 lidt for hurtigt. Beklager. :)


    Ved ikke om du har prøvet at cleare CMOS? Evt. tag det lille batteri ud der sidder på bundkortet i 5-10 min., hvis det altså ikke er en fysisk reset knap.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • den med jmicron controlelr der ikke kan finde nogle drev kan vaere helt normalt.
    Jmicron er en extra controller som er paa bundkorter og er nok ikke brugt pga hun ikke har saa mange diske.
    personligt ville jeg slaa den fra i bios saa man ikke skal vente paa den ved opstart


    har du sikre det du har koblet lager enhenderne til korrekt ? streom OG data kabel ?

  • Evt. test de forskellige ting i en anden computer :)?

    Kabinet: Antec Twelve Hundred
    Cpu: Q9650 3.0 Ghz @ 4.0 Ghz
    Ram: Mushkin 4x 2GB 1066 Mhz
    Grafikkort: Club 3D Radeon HD 4870 X2 (2 GB)
    Harddisk Raid: 2x Samsung 640 GB HD642JJ
    Harddisk: Samsung 1 TB HD103UJ
    Skræm: Samsung SyncMaster 245B (Sort)
    Strømforsyning: Cooler Master Silent Pro M 700w
    CPU Køler: XIGMATEK HDT-S1283 CPU Cooler
    Bindkort: Gigabyte GA-EP45C-DS3R
    Diskdrev: Samsung WriteMaster SE-S224Q
    Operativsystem: Windows 7 ultimate

  • Jeg har slået jmicron fra nu. Steder på nettet sagde, at der skulle være 2 steder at slå det fra, jeg fandt kun et. Beskeden kommer dog ikke frem mere, og den går direkte til "Reboot and select proper boot device".


    Siden BIOS genkender drevet, så antager jeg, at diskene er connected ordentligt? Jeg tænker lidt at skaffe et USB og lægge en af de der Ubuntu images derpå. Hvis jeg kan køre den testimage helt fint og normalt, så må bundkortet vel virke, ellers havde den vel crashet brugen.

  • Hvad sker der hvis du i bios vælger den disk, som din søster havde sit OS liggende på ?


    Bare sæt den disk/SSD til først, så se om ikke den kan boote op.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Det er kun SSD, som er sat i lige nu, og den er sat øverst i boot priority. Den mekaniske fjernede jeg, da det er vigtigst for mig at få den til at boote, men de var begge genkendt i BIOS.


    Jeg har dog prøvet at isolere det lidt:
    - Jeg har puttet en anden harddisk fra en anden computer over i, som havde OS på sig. Den virkede fint nok.
    - Derudover lavede jeg et bootable USB med ubuntu på, for de har jo deres 'prøv uden at installer', og den virkede også fint. Satte den til at køre lidt youtube, da jeg ikke kender stresstest til Linux. Prøvede at finde en, apt install stress, men det ser ikke ud til at virke i en ikke installeret ubuntu version.


    Ergo, det lyder lidt som om, at SSD er defekt, men hvordan er den lige blevet det i en flytteprocess? En mekanisk er mere skrøbelig, og støvsugeren har slet ikke været i nærheden af SSD. Jeg ved ikke, hvorfor den skulle fejle nu af alle tidspunkter.

  • Det er ikke fordi at systemet på harddisken er installeret som UEFI / Legacy mens BIOS er sat til kun at kigge på den ene af de to?

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg kan se at du skriver i din første post at du har slået ahci til istedet for ide mode, det kan ikke lade sig gøre, med mindre du har aktiveret ahci i Windows, og det er jo lidt svært når er du ikke kan boote:-)


    Hvis jeg var dig ville Jeg prøve at lave en ny installation af Windows, hvor du aktiverer ahci under processen og loader driveren.
    Synes ikke Jeg kan se nogen steder hvad Windows version der er på, nogen versioner har alle drivere liggende.

    R7 1800X Win 10
    2 x 8 GB G.Skill 3200 MHz
    MSI RX VEGA 64 8 GB Asus Rog Crosshair VI
    512 GB Samsung 960 m.2 ssd + div. ssd og lager hdd

    LG 4163b DVD + - r/rw og DVD ram
    AOC AGON AG271QX Fractal R4
    Razer Spex, G602 mus, osv
    .

  • Det kan være du har ødelagt Master boot record (MBR) ved at skifte til ahci, men prøv at sætte den til ide mode igen og kør win 7 recovery, hvis det er det OS der ligger på drevet, der er diverse værktøjer man kan bruge.
    Man kan også starte op i ms dos på en USB nøgle og køre nogle commandoer, men det er selvfølgelig lidt mere langhåret.

    R7 1800X Win 10
    2 x 8 GB G.Skill 3200 MHz
    MSI RX VEGA 64 8 GB Asus Rog Crosshair VI
    512 GB Samsung 960 m.2 ssd + div. ssd og lager hdd

    LG 4163b DVD + - r/rw og DVD ram
    AOC AGON AG271QX Fractal R4
    Razer Spex, G602 mus, osv
    .

  • AHCI var først noget, som jeg slog til efter, at den ikke kunne starte. Den var åbenbart slået fra af sig selv, hvilket overraskede mig lidt.
    Jeg mener da, at AHCI er noget man skal slå til i BIOS hurtigst muligt, ikke noget, at man kan gøre inde fra Windows? Kan huske første gang, at jeg fik SSD og undersøgte det lidt, der anbefalede folk at man skiftede til AHCI hurtigst muligt (lidt mere dybdegående, men min hukommelse er forfærdelig).


    Anyways, jeg kom frem med en 'slags' løsning.
    Hun havde en ældre SSD på kun 60 GB liggende, så jeg tilsluttede den sammen med min USB nøgle, som jeg lige havde hentet Windows 10 ned fra Microsofts hjemmeside på. Så installerede jeg det oveni SSD'en, og så virkede det igen. Licenskode behøvede jeg ikke for det var jo knyttet til bundkortet. Hvis et Ubuntu desktop virkede på hendes maskine, så måtte en ny Windows installation næsten også tænkte jeg.


    Jeg forstår så bare ikke, hvorfor skete det problem overhovedet ved bare at flytte noget over i en ny maskine, hvis det var noget, som SSD'en fejlede? Umiddelbart lød det jo som om, at Windows evt var blevet korrupt på den, men det har den ikke haft mulighed for at blive. Det ville være imponerende, hvis jeg faktisk har ødelagt den fysisk bare i flytteprocessen, hvis jeg succesfuldt kan flytte den mere skrøbelige mekaniske HDD.



    Angående den meget lange POST screen, så tror jeg, at jeg fandt løsningen. Der var noget sat til i BIOS, der hedder IDE Delay, som bogstaveligt talt bare halter start tiden, så gamle IDE drev kan følge med. Der var før et DVD drev i maskinen, som jeg har valgt ikke at flytte med. Tænker, at den har noget med det at gøre.

  • Jeg kan se at du skriver i din første post at du har slået ahci til istedet for ide mode, det kan ikke lade sig gøre, med mindre du har aktiveret ahci i Windows, og det er jo lidt svært når er du ikke kan boote:-)


    Hvis jeg var dig ville Jeg prøve at lave en ny installation af Windows, hvor du aktiverer ahci under processen og loader driveren.
    Synes ikke Jeg kan se nogen steder hvad Windows version der er på, nogen versioner har alle drivere liggende.

    Du behover ikke ativere AHCI i windows for at slaa det til.
    men windows behover at have sine ahci driver oppe og koere for at den kan boote in i windows men det vil ikke medfore den besked som OP for.
    Derudoever kan det jo sagntes vaere at windows ER installer med ahci driver installer det ved du jo reelt set ikke fra de information vi har.



    Det kan være du har ødelagt Master boot record (MBR) ved at skifte til ahci, men prøv at sætte den til ide mode igen og kør win 7 recovery, hvis det er det OS der ligger på drevet, der er diverse værktøjer man kan bruge.
    Man kan også starte op i ms dos på en USB nøgle og køre nogle commandoer, men det er selvfølgelig lidt mere langhåret.

    Nej du oedelagger ikke MBR ved at skifte til ahci din MBR/GPUID er den samme hvad enten du har ahci eller IDE mode koerende.
    problemet med AHCI/idemode ligger udelukkende i Windows drivers dvs laenge efter at MBR/GPUID er laest ind.