Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

onsdag, 9. august 2017, 01:16

En af mine venners pc opføre sig underligt og har gjort dette i noget tid, det er dog blevet meget værre nu.
Han har haft opdateret windows 10 creators efter den konstant spurgte ham om det, og virker som om det er blevet helt af helvede til efter det, men om det har noget med det at gøre er jeg ikke sikker på.

Fra man tænder pc'en går der lige omkring 10minutter (uanset om man bruger den eller den bare står) hvor alt ser normalt ud, men pludseligt skyder harddisken op på 100% og få sekunder efter fryser pc'en og man kan intet gøre andet end at slukke på knappen, dette sker uanset om man bruger computeren eller den bare står på skrivebord uden noget åbent eller kørende.

Har forsøgt at nulstille pc'en, gendanne og det virker ikke, er dette en færdig harddisk ?
Har ikke nogen ekstra harddisk liggende til at prøve med, og lidt spild at købe en ny hvis det viser sig ikke at være dette.

Hvad har i af bud ?

Michael Rasmussen.

2

onsdag, 9. august 2017, 08:14

Tjek først disken for fejl. https://www.computerhope.com/issues/ch001091.htm
Der mange der melder om fejl og restart efter de har lagt creator updaten ind.Så det kan sagens være den der laver ballade.
Men tjek lige disken først,hvis disken ikke melder om fejl er der vist kun et ar gøre,nemlig en ny install af windows :thumbdown:

Christian Hansen

3

onsdag, 9. august 2017, 11:19

Bliver så lidt svært på samme maskine, hvis den hele tiden går ned.

Det letteste du kan gøre er nok at hive harddisken ud og køre HDtune error testen (Ikke quick) via en anden maskine. Alternativt kan du hente et miniOS og boote fra det, og se om det er stabilt længe nok til at køre testen (tager typisk et par timer). Så slipper du for at åbne maskinen.

The Hoff - Mansens 80er Retro PC
| NZXT S340 Elite | ASRock Z270 Extreme4 | Intel i5 7600K | NZXT Kraken X52 | 2x8GB Trident RGB 320Mhz RGB | MSI 1080 Armor 8GB | Be Quiet Dark Power Pro 650W | 4x256GB SSD | 2TB NAS Harddisk |

4

onsdag, 9. august 2017, 11:45

Han kunne jo prøve i fejlsikret tilstand først at kører en chkdsk.
Men ja ellers har du ret ;)

Christian Hansen

5

onsdag, 9. august 2017, 12:13

chkdsk er ubrugeligt. Samme med SMART langt hen af vejen. Vil man vide om der er fejl på harddisken, skal den køres igennem et ordentligt program. ^^

The Hoff - Mansens 80er Retro PC
| NZXT S340 Elite | ASRock Z270 Extreme4 | Intel i5 7600K | NZXT Kraken X52 | 2x8GB Trident RGB 320Mhz RGB | MSI 1080 Armor 8GB | Be Quiet Dark Power Pro 650W | 4x256GB SSD | 2TB NAS Harddisk |

6

onsdag, 9. august 2017, 23:01

Har nu prøvet at skifte harddisk ud med en af mine SSD harddiske som jeg ved virker.
Formateret, installeret windows og kun denne harddisk sat til, men den laver samme nummer, så jeg er på bar bund, hvad kan det være ?

Windows og harddisk er jo så udelukket nu, hvad kan få pc'en til konsekvent hver 10-12minutter at fryse, hvor man intet kan gøre og er nødt til at slukke pc'en manuelt.

Har ikke andet hardware liggende som jeg kunne prøve at skifte for at udelukke, men jeg aner ikke hvad der er skyld i dette.

Michael Rasmussen.

7

torsdag, 10. august 2017, 04:39

Hvilken PSU sidder der i maskinen ?.

Det kan eventuelt være ustabil strøm.

Mvh
Sam

Intel I7-5820K, MSI X99S gaming7 Polimatech Megahelem 2 Bitfenix Spectre 120mm ,Crucial 4x4GB Sport 24ooMhz DDR4 ram,Sapphire R9 290 Tri-x OC ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Seagate Momentus XT 500GB,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-P50R, Iiyama 26" skærm. JBL Creature III black, Win 10 64 bit.

8

torsdag, 10. august 2017, 12:14

Hvilken PSU sidder der i maskinen ?.

Det kan eventuelt være ustabil strøm.

Mvh
Sam
Seasonic SSP-550RT Active PFC F3
550W 80 PLUS Gold

Michael Rasmussen.

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "MichaelRdk" (10.08.2017, 12:42)

9

fredag, 11. august 2017, 06:54

start med basis hardware test

ram: metest 86 7.03 ( ikke aelde versioner)
CPU: Prime95 small ( en times tid)
load/psu PRime95 blend + furmark

har du husket at opdater drivers til de nyeste fra chips producentens side af ?

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.