Hjælp til opgradering

  • Hej Tweak.


    Nu det ikke så tit at jeg skriver her. Har altid købt min pc færdig samlet hos topdata men nu tænkte jeg at jeg ville opgradere den eksisterende jeg har.


    Mit setup.


    Asus B150-A
    i5 6200 Skylake 2.8Ghz
    Asus GTX 960 4GB
    8GB 1600mhz single channel Ram
    240GB SSD
    550w PSu.


    Årsagen til at jeg ønsker at opgradere lidt, er at spil som playerunknown battlegrounds og Dayz ikke køre så optimalt på mit nuværende setup. Dayz køre nogenlunde stabilt, men vil have lidt ekstra power. Men hvad skal jeg opgradere? Tænkte cpu og gfx var fint nok? Eller skal jeg spare pengene og købe ny bundkort og købe en cpu der kan OC? Hvor meget performance ekstra ville jeg få ved at vælge i7 7700? Hvis jeg vælger en større cpu, skal jeg så hen og købe anden kølerprofil og måske nogle bedre fans?


    Vil helst have at i anbefaler intel og nvidia. Er ikke til AMD :p


    På forhånd tak :)

  • Hold dig langt væk fra 3GB udgaverne af 1060. De er utroligt ringe fremtidssikret ift. 6GB udgaverne som koster et par hundrede kroner mere. Der er adskillige spil der kan trække 4GB VRAM allererede hvis man lader dem, og flere er på vej grundet et skifte i tekstur og shaderstandarder.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Selv GTX 970 fra den tidligere generation har 4gb (3,5 + 0,5) VRAM, så jeg vil også stærkt anbefale at man holder sig fra 3gb udgaverne med mindre man virkelig er på et stramt budget. Kan se at selv dit nuværende grafikkort er en 4gb udgave.


    Hvad er årsagen til at du netop vil have Intel/Nvidia og ikke AMD? De nye Ryzen CPU'er gør det ret godt.


    Med det sagt, så vil jeg slet ikke anbefale en i7 til dine behov, og da slet ikke en ikke-K model. Hvis du vil opgradere din CPU, så smid en i5 7600k i maskinen, det sparer lidt penge og giver dig rigeligt med power til de spil du nævner.



    Det der generelt halter i det system, selvom det ikke er helt skidt, er din CPU. Du har nok desværre købt en computer med mærkaten "indeholder kraftig i5 gaming processor", hvorefter man bare har smidt den sløveste af de sløve i5 CPU'er i computeren.



    Nu er du så heldig, at du rent faktisk bare kan skifte din CPU ud til en større. Så du kan måske gøre det, at du finder en brugt 6600K og smider i din maskine. Du kan ikke rigtigt overclocke med dit bundkort, men en 6600K har en højere clockrate end en ikke-K model, og så er den nemmere at sælge efterfølgende.


    Nå, men sikke en masse tekst, og jeg bliver sgu selv lige forvirret, for i virkeligheden handler det jo om hvad du mest føler for. Du har følgende valgmuligheder, sådan som jeg ser det:

    • Find et større grafikkort (evt. GTX 1060 6gb) - fordelen er at det er forholdsvist billigt, ulempen er at det nok ikke giver den vilde ekstra ydelse.
    • Find en anden CPU (evt. 6600K) - fordelen er at det også er forholdsvist billigt, og at du virkelig halter på CPU fronten, ulempen er at du så sidder med et B150 bundkort og ddr3 ram.
    • Køb nyt bundkort, CPU og ram (evt. Z270 bundkort, i5 7600k og 16gb ddr4 ram) - fordelen er at du får et system hvor delene passer godt sammen, og der ikke er sparet de forkerte steder, ulempen er prisen og at du så sidder tilbage med et grafikkort fra tidligere generation (som du dog kan skifte ud til noget større senere).


    Nu håber jeg ikke at jeg har glemt noget.


    /Igel

  • Tak for svarene.


    Årsagen til at jeg holder mig fra AMD generelt, er at jeg for mange år siden havde problemer med dem. Ryzen har jeg kun hørt dårligt om. Der skulle være problemer med bios og ens pc crashede osv. Men ved ikke om de har fixet de fejl med nogle opdateringer?


    Mener at de ram jeg har i er DDR4? og ikke DDR3?


    Ang de cpu'er. Hvor meget performance får man OC? Har aldrig overclocket men tænker at det måske er på tide så man kan få lidt bedre performance :)



    Til GPU. Du foreslår et GTX1060 6GB. Men du siger så der ikke er så meget performance ift det jeg har nu eller?

  • Kun hørt dårligt om Ryzen??


    Så tror jeg du har læst de forkerte steder. AMD Ryzen skamroses af alle, inkl medier

    Har lige set et par videoer fra bitwit, og Ryzen 7 1700 vs Intels 7700K, så slår 7700K Ryzen 7 1700 på flere områder. Selvfølgelig klare Ryzen 7 1700 bedre end 7700k i nogle situationer, men der er 300krs forskel på de 2 cpuer? Så ved squ ikke hvad der skulle gøre at jeg skulle vælge AMD. Selvfølgelig er der flere threads og flere kerner :)

  • Quote

    playerunknown battlegrounds og Dayz ikke køre så optimalt på mit nuværende setup


    Ville lige tilføje at begge spil er ringe optimeret. Tvivler stærkt på at din oplevelser bliver meget bedre end den allerede er. Kommer dog også an på hvilken version af Dayz du spiller.

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Jo, der er skam kommet en masse opdateringer, så Ryzen skulle være uden problemer nu.


    Hvis dine ram virkelig er 1600mhz, så skulle der være en god chance for, at det er DDR3 eller DDR3L, som vist nok understøttes af dit bundkort. Dit bundkort skulle også gerne understøtte DDR4.


    Overclocking giver lidt ekstra ydelse. Hvor meget det er, afhænger af den specifikke CPU, hvilket program du afprøver med, og om du har været heldig i det såkaldte "silicon lottery". Pointen er, at OC er blevet så nemt, at alle kan gøre det. Og så er det gratis ekstra ydelse.


    Det jeg mener med at du ikke får meget ekstra ydelse er, at din CPU halter. Hvis du så skifter grafikkortet ud, ja så får du lidt bedre ydelse ud af dit grafikkort, men du vil stadig være begrænset af CPU'en.


    For at være helt ærlig, så er dit system en værre gang rod at opgradere. Det er svært at sige noget om, hvor det vil kunne svare sig bedst at starte, så det nemmeste er, at bygge HELT nyt - Z270, 7600K, 16gb DDR4 og GTX 1070, så er du godt dækket ind ! Men det koster...