Computer køre vildt dårligt efter lan

  • Hej. Har et mindre problem med min computer. Har været til lan. og den begynder så at køre virkelig underlig. laver blå skærm. hvor der står der er fundet en fejl også tæller den op til 100% hvor den har genstarter computeren.


    Jeg vælger så at formatere. Hvilken nu gør at den blå skærm ikke kommer. Men nu fryser den inde i spil. Sort skærm når den fryser også kan jeg kun slukke computeren på knappen.


    Jeg prøvede så at se hvor varm den bliver. med prime95 bliver min cpu mellem 92 og 102 grader. hvilket jeg mener er temmelig meget. Den har aldrig med prime 95 bleven så varm. Inden jeg tog afsted gjorde jeg cpu køleren lidt rent. Jeg køre med en corisar i80 vandkøling. tænker om pumpen har givet op.? nogen muligheder for at kontrollere den?



    Min gpu blev ca 77 da jeg stresset den.



    Intel 3570k oc til 4,2
    gigabyte m3 sniper
    corisar i80


    msi 770



    nogen som har en ide?

  • Tror jeg fandt fejlen.


    Da jeg kom hjem satte jeg computeren op. og lyttet med en skruetrækker på pumpen, til cpu køleren. jeg kunne tydelig høre at den larmede. Så var sikker på at pumpen virker. Tog så køleren af. og så dette.


    https://prnt.sc/fqqb5u


    1 skrue var ved at falde ud. :S jeg gjorde så alt rent. og på med nyt kølepasta.
    nu står den efter ca 20min på max 81 grader..


    Hvor den før bare skød Tempertuen op på 102 efter kort tid.

  • Den har jeg godt nok aldrig set før o_O


    Men som Bent er inde på, er det nok ikke en dum ide at kontakte producenten sælgeren, hvis der er reklamation tilbage.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • mener den ca er 4 år. så der er desværre ikke mere garanti på den.


    Dog oplever jeg stadig at billede bare forsvinder. :S hvis det nu kan være mit grafikkort. burde det så ikke ske når man bruger ydelse?


  • mener den ca er 4 år. så der er desværre ikke mere garanti på den.


    Dog oplever jeg stadig at billede bare forsvinder. :S hvis det nu kan være mit grafikkort. burde det så ikke ske når man bruger ydelse?

    det kommer an paa hvor fejlen er. hvis det er gpu eller ram relatere er det mer sansynlgit det foelger belastningen. men andre komponeter koere med samme hastighed ligemget hvor meget du belaster den saa samd dine TDSM.. TSDM.... erm de chips der sender det digitale signal til skaermen. DACS ( hvis du bruger analog forbindelse) etc etc.


    jeg vil dog som altid starte med en basis hardware test. hvis du ikke har dele at teste med


    ramtest: memtest86
    CPU: prime95 (en times tid)
    GPU: furmark
    Vram: 3dmark eller unigine


    software test:
    sfc /scannow
    chkdsk c:
    malware scan med dit installeret AV program samt DR web cure it
    reinstall chipset og gpu drivers
    reinstall storage netvark og lyd drivers

  • Jeg har nu prøvet flere af de ting.


    ramtest: memtest86 har ikke lige fået lavet noget da jeg ikke havde nogen disk.


    Men alle disse har jeg haft kørt. uden problemer. den har ikke gjort det men de har kørt.


    CPU: prime95 (en times tid)
    GPU: furmark
    Vram: 3dmark eller unigine






    jeg prøvede et gammelt grafikkort hvor jeg ikke oplevede nogen. hvor jeg så prøvede at skifte over til min nyeste.
    Jeg har så kørt uden problemer i lidt tid. hvor jeg så igår begynder at opleve problemer igen. jeg behøver ikke gøre noget krævende før billedet bare forvinder.



    Nu har jeg så formateret. hvilket jeg håbet hjalp. Men den har gået 1 gang i sort skærm :S

  • Kunne godt lyde som om at GPU'en ikke har det så godt. Har du prøvet en reel VRAM test eller et spil som det nye Mirror's Edge, som helt kan fylde VRAM ud? Benchmark programmer er ikke synderligt godt til at fylde VRAM til det punkt hvor man kan finde eventuelle fejl på klodserne.


    Typisk vil VRAM fejl vise sig som sjove farver og grafiske fejl og til tider deciderede crashes af driveren.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Øh nu forstår jeg ikke helt. Var det ikke DIT graffikort der havde fejl? Så hjælper det jo ikke at køre GPU tests på andres kort. :D

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |