Netværk (primært trådløst) i hus

  • Hej.
    Jeg har brug for lidt hjælp i forbindelse med opsætning af vores netværk i vores hus. Vi får You See som udbyder, og forventer at sætte deres standard modem i teknikskabet hvor deres kabel kommer ind i huset. Vi har data stik i alle rum så en switch bliver en nødvendighed.


    Teknikskabet og dermed også modemet er i garagen hvilket er i den ene ende af huset (dog i forlængelse af). Det jeg så grubler over er hvordan netværket generelt skal sættes op her fra.


    Som jeg tænker det skal vi have en router inde i kommandocentralen (kontoret). Rummet ligger centralt i huset hvilket gør det oplagt.. men hvordan fungerer det i forhold til forbindelse/opsætning af modem, router og switch. Altså hvordan skal de forbindes?? Der er ført ét lan kabel ned beregnet til routeren (i det ene hjørne kommer det ned fra loftet). I modsatte hjørne af rummet er data udtaget placeret..


    Har forsøgt at tegne det relevante af huset op (vedhæftet).. håber det giver bare lidt mening det jeg forsøger at forklare.. har iøvrigt i tankerne om at smække en TP-Link Talon AD7200 op som router. Kommentarer til dette er naturligvis også velkommen!

  • Eksternt kabel til Yousee Modem/Router (Slå Router fra), LAN kabel fra port 1 i modem op over loftet og ned og i port 1 hvor I vil have jeres primære router/trådløse access point.


    Derfra kan du så føre kabel tilbage over loftet og ned til en eller flere switches for at give stabilt signal til f.eks. konsoller og TV til streaming. Og hvis der mangler trådløst signal i den anden ende, smider du bare endnu et access point på og bruger de samme SSID navne og koder, så forlænger du netværket.


    Du KAN også lege med de såkaldte Powerline moduler, der laver netværk igennem elkablerne, men de kan have dårligt signal ved gamle kabler, og kan ikke krydse over på andre sikringsgrupper på relæet (mener jeg)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Ja okay. Tak for svaret. Havde håbet lidt på at jeg kunne slippe for at føre et kabel tilbage over loftet og ned i teknikskabet til switchen (hvis man kunne smide et kabel direkte fra modem i switch, og fra modem til router). Men som jeg lige har forstået det, så er det fordi man kun kan have én router til et netværk, og routeren er den der deler IP adresser ud til de forskellige enheder..? :)

    Eksternt kabel til Yousee Modem/Router (Slå Router fra), LAN kabel fra port 1 i modem op over loftet og ned og i port 1 hvor I vil have jeres primære router/trådløse access point.


    Derfra kan du så føre kabel tilbage over loftet og ned til en eller flere switches for at give stabilt signal til f.eks. konsoller og TV til streaming. Og hvis der mangler trådløst signal i den anden ende, smider du bare endnu et access point på og bruger de samme SSID navne og koder, så forlænger du netværket.


    Du KAN også lege med de såkaldte Powerline moduler, der laver netværk igennem elkablerne, men de kan have dårligt signal ved gamle kabler, og kan ikke krydse over på andre sikringsgrupper på relæet (mener jeg)

  • Du kan ikke smække en switch mellem modem og router, da du så sidder uden IP adresser på switchen. Routeren tildeler kun adresser osv.. på den anden side af netværket.


    Modem > Router > Switch/PC'er


    Men du kan jo bare sætte routeren op i teknikskabet, og så sætte switch og en AP op i kontoret? Så dækker du det hele. Et access point er jo bare en switch hvor man kobler på trådløst.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Det ville jeg godt kunne gøre ja. Det eneste problem der er med det er, at de kabler der er fast monteret i hvert værelse går ud i teknikskabet. Derfor tænker jeg jo at der vil være nemmest at vores switch sidder derude. Det "eneste" det kræver er at der trækkes et ekstra kabel mellem kontor og teknikskab. Så kan jeg forbinde modem i teknikskabet -> router i kontor -> switch i teknikskab -> PC'er med fast stik i væg. ?? :-)

  • Og ja ellers så skal der jo så kun sidde et access point på kontoret og så kun have udbyderens router i teknikskabet. Men vil det blive et lige så godt netværk?? Selv om jeg har lidt forstand på det er jeg skeptisk og føler det er at vælge den nemme løsning?? Vil en router ikke give et bedre og mere stabilt signal, og mindske risikoen for at komme i situationen hvor man skal have en ekstra access point op?

  • I sidste ende er routerens trådløse del bare et Access Point modul bygget ind i kassen. Du vil under alle omstændigheder få en bedre dækning ved at sætte en AP op i f.eks. kontoret.


    Men du kan jo bare starte ud med at bruge Routerens AP funktionalitet til at begynde med, og ellers koble en AP op senere i et af de andre rum. Den skal bare kobles på router eller switch "inde' i lokalnetværket. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • I praksis til hjemmebrug betyder det ikke meget, nej. Du går ikke galt med hverken Dlink eller TPlink.


    Den du har fundet vil fungere fint.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |