Dronetråden 2017

  • Med tilladelse fra Thomas Kvist poster vi hermed et meget aktuelt emne, droner, og hvad denne spændende verden bringer med sig.



    Nu tænker jeg næsten det er på tide med sådan en tråd her! Navnligt fordi jeg endnu ikke har set nogen lign. florere her i forum!


    Først så et par relevante links!


    - Regler og bekendtgørelser
    Trafikstyrrelsen 1


    Trafikstyrelsen 2


    - FB grupper


    Gruppe 1


    Gruppe 2


    - Kursussteder:


    droner.dk - Drone bevis


    mydroneacademy.com - dronebevis


    - Steder at handle:


    droner.dk
    dandrone.dk
    dronebutikken.dk


    - Gode hjemmesider


    zzz42drone.naviair.dk
    uavforecast.com


    Droner er jo et nyt begreb, alt fald hvis man anskuer det fra en relativ synsvinkel. Det er ikke mange år siden DJI kom frem med deres første Phantom, det skete sådan set på samme tid som Apple smed deres iPhone 5 på markedet.


    DJI er blevet droners svar på Apple, dog med nogle lidt mere "realistiske" priser for os dødelige. Alt fald så længe man holder sig til deres "mindre" Phantom, Mavic og nu den nye Spark. Nu tænker du måske at jeg bør brændes på et bål for at sammenligne DJI med Apple, men ikke destro mindre er det så tæt på sandheden som vi kommer.


    DJI har netop smidt deres lille ny SPARK på markedet. En mikrodrone* (300 gr., klassificeres i Danmark som en drone på 250gr) SPARK er en hidsig lille fætter. Det er en hypermoderne drone, ja faktisk DJIs mest avancerede til dato, og så kan den tages med i lommen, landes i din håndflade, og bruges som flyvende selfiestang! Mulighederne vil ingen ende tage. Og så alligevel. For den kan nemlig kun benyttes uden for bymæssig bebyggelse og kun med en gyldig ansvarsforsikring fra 1. juli 2017. (ny lov der netop er vedtaget)


    Nu arbejder jeg selv som professionel droneoperatør og er uddannet i at håndtere droner på op til 25 kg. inkl. redundans, som giver mig mulighed for at flyve over mennesker, som giver deres samtykke.


    Men! Nu er verden skruet således sammen, at det kun er et fåtal som rent faktisk er uddannet til at flyve med droner, dermed ikke sagt at alle ikke kan. For det kan alle. DJI har gjort det ekstremt let for selv den grønnest amatør at håndtere et af disse nye vidundere !


    Alle skal ej heller fratages retten til at flyve med droner, men forståelsen af en drone som værende et stykke legetøj er ikke korrekt. En drone er en drone, som er et mindre, ubemandet luftfartøj, der ved forkert brug kan forvolde grimme skader på mennesker, såvel som genstande.


    Med et gyldigt dronebevis kan man flyve i bymæssigt område eller bebyggelse om man vil, og her tæller de parker byen byder på altså også! Alt inden for byskiltet skal tages med ! Der findes 3 typer bevis samt et par tillæg.


    KAT 1A = Op til 1,5 kg. (Mavic, Spark, Phantom)
    KAT 1B = Op til 7 kg. (Inspire 1, 2, Matrice 100)
    KAT 2 = Op til 25 kg. (Matrice 600/Pro, S1000/+/Premium)


    Flyvning i by kræver uanset hvad et dronebevis samt et CVR nummer, så den slags er som det ser ud nu kun forbeholdt de erhvervsdrivende, men hvordan mon fremtidne kan se ud ?


    Hvilken vej skal vi gå? Hvordan skal lovgivningen skrues sammen? Skal alle have lov at flyve hvor det passer dem? Hvad med de private? Kan vi overhovedet stoppe udviklingen?* (droner bliver allemands eje)


    Håber ovenstående giver grobund for lidt sund debat! Ellers tænker jeg også tråden kan bruges til vidensdeling, samt spørgsmål til regler, hvor jeg meget gerne står klar til at svare på stort som småt!


    - Lidt Youtube:


    https://www.youtube.com video 1


    https://www.youtube.com/ - (Spark)


    https://www.youtube.com/ (Mavic)



    https://www.youtube.com - (Phantom 4 Pro)


    https://www.youtube.com (Inspire 2)


    Der findes mange flere end ovenstående!


    Selv flyver min virksomhed med en DJI Matrice 600 samt en Phantom 4 Standard til mindre opgaver. Matricen er naturligvis udstyret med et DJI Zenmuse X5. Til at styre og forsyne herligheden har vi 18 stk. batterier, 2 controllere, 2 iPads med LTE. Den ene controller til dronen, den anden til kameraet!


    Jeg har skrevet nok nu! Håber mit bidrag kan bruges! :)


    //Thomas Kvist

  • Så fik den danske stat også suget det sjove ud af det...


    Droneflyvning er nu også forbudt for menigmænd på landet (per i dag)...


    lidt off-topic: hvornår lærer den danske stat at streame content? to minutters spildt tid på et meget stille captivate-slideshow lagt op som mp4 video?

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Så fik den danske stat også suget det sjove ud af det...


    Droneflyvning er nu også forbudt for menigmænd på landet (per i dag)...


    Korrekt. Lidt nedtur.


    Man kan læse lidt nærmere om det her: http://www.bt.dk/danmark/nye-l…-de-har-betydning-for-dig
    Der er også andre love, der er trådt i kraft i dag d. 1 juli. Bla. noget om udsendelse af reklamer fra firmaer man har handlet ved. De har nu lov til at sende andre reklamer til ens e-mail adresse.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Jeg har haft samme tanke med en sådan tråd :) Dejligt initiativ!
    Et subforum ville være skidegodt også til formålet..


    Jeg har fløjet med en lille hobbydrone i lidt over et halvt års tid.. En billig men hurtig lille sag, som var rigtig god at øve sig på..
    Slut maj investerede jeg i en Walkera F210 FPV drone, som jeg er mægtig glad for! Det er uden tvivl en hobby jeg kommer til at lege mere med hen i fremtiden.. Jeg købte også et sæt Goggle 4 briller, som jeg har eksperimenteret med også, men det kan jeg mærke kræver en smule øvelse mere..


    Jeg er spændt på hvordan det kommer til at blive med det "dronetegn" man som hobby-pilot nu skal erhverve sig.. Har taget den uofficielle test, men det er ikke til at vide hvordan den officielle kommer til at se ud..

    Intel Core i7-9700k | Gigabyte Z390 Aorus Pro | MSI Geforce RTX 2070 Gaming Z | HyperX Fury 16gb 3200mhz | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | WD Desktop Blue 1TB | NZXT Kraken X42 | Corsair RM1000X