Forslag til budget gamer selvbyg

  • Hej alle,


    Overvejer at bygge en gamer pc, med et budget på 6000kr.


    Skal primært bruges til lettere spil som cs, lol osv...


    Smid gerne et forslag til en lækker budget gamer med en masse value for the money.


    Forsat god dag til jer

  • Hvis der udelukkende er tale om "eSports" segmentet (hvor spillene typisk er lavet til at køre på ret beskeden hardware) er det nok noget ala. følgende du skal basere maskinen på, og så eventuelt opgradere enkelte komponenter et ryk opaf hvis du kan finde pengene til det.


    Intel Pentium G4560
    Eller måske deres G4600 - 2kernet CPU til lette spil med hyperthreading, så at du har de 4 tråde som nogle få spil insisterer på.
    469,-


    GTX 1050ti 4GB
    Glimrende kort til eSport og tunge titler ved lavere settings. Du kan også kigge på AMDs lavere 500 serie kort til lign. priser.
    1293,-


    Crucial DDR4-2133 DC - 8GB (2x4)
    Jo billigere jo bedre - Du betaler primært for pæne heatsinks ved at vælge de dyrere mærker. Du kan også vælge at købe en enkelt 8GB stang, for at have muligheden for at opgradere til 16GB senere uden at smide noget ud. Du indtjener ikke meget ydelse ved at have to stænger der kører Dual Channel vs. Single Channel med et enkelt i dag.
    484,-


    MSI B250I GAMING PRO AC Bundkort
    Billigste B250 bundkort jeg kunne finde af et godt mærke i ITX format med indbygget wireless. Du kan måske spare lidt ved at købe et større fysisk kabinet til lign. penge, og så vælge et (m)ATX bundkort i stedet for.
    558,-


    NB: Ser ud til at Proshop kører noget cashback kampagne på bundkortet her hvis du skynder dig. Altid rart at få lidt penge tilbage. :D


    Samsung 850 EVO M.2 2280 SSD - 250GB
    For at give plads til større harddiske senere, da kabinettet ikke har voldsomt mange disk slots. Du kan også vælge en NVME udgave for at få en markant hurtigere oplevelse.
    770,-


    EVGA Bronze Power 500 v2 Strømforsyning - 500 Watt
    Lille, billig, modulær, Bronze strømstandard.
    423,-


    Thermaltake Core V1
    Lille og kompakt LAN kabinet med plexiglas vinduer. Det er nemt at bygge i, og ser meget pænt ud imo.
    354,-


    I alt
    (Eksklusiv fragt fra Proshop/Komplett hvor priserne er fundet)
    4351,-


    Så er der også lidt plads til skærm, mus, keyboard og speakers/headset i budgettet. Eller du kan vælge at skubbe budgettet lidt op på visse dele og få en bedre ydelse. F.eks. en 74/7500 i5, 16GB og/eller et 1060TI så du er oppe og spille på et niveau hvor selv de store spiltitler ikke skal justeres nedaf.


    Tillader mig lige at tyvstjæle fra Froggaming og deres benchmarks af et lign. setup, så du ved hvad du kan forvente af sådan et build.


    League of Legends
    Settings: Ultra - 1920x1080
    Minimum FPS: 110 (Store kampe)
    Er 95% af tiden på 144 FPS (Capped til 144FPS)


    CS:GO
    Settings: Maks - 1680x1050
    Minimum FPS: 150
    Er 95% af tiden på ca. 200 FPS


    Overwatch
    Settings: Ultra - 1920x1080
    Minimum FPS: 75
    Er 95% af tiden på 100+ FPS (Op til 130 FPS)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • I de fleste applikationer og spil er der tale om så lille en forbedring af ydelse at det er fjollet. De fleste AAA spil oplever et spring på hele 5! FPS fra 2133mhz til 3200mhz. ^^

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Ved godt at forskellen ikke er den store, men nu når 2400 MHz er standard RAM til Kaby Lake, er der IMO ingen grund til ikke at vælge 2400 MHz - især ikke når prisforskellen ikke er større. Vi snakker 28 kr. ifølge http://www.edbpriser.dk


    Og forskellen på langsomme RAM vs hurtige er ikke videre stor når man har en korrekt dimensioneret CPU til ens grafikkort. Men der er rigtig stor forskel, hvis man har en underdimensioneret CPU i forhold til ens grafikkort. :)

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Ved godt at forskellen ikke er den store, men nu når 2400 MHz er standard RAM til Kaby Lake, er der IMO ingen grund til ikke at vælge 2400 MHz - især ikke når prisforskellen ikke er større. Vi snakker 28 kr. ifølge http://www.edbpriser.dk


    Og forskellen på langsomme RAM vs hurtige er ikke videre stor når man har en korrekt dimensioneret CPU til ens grafikkort. Men der er rigtig stor forskel, hvis man har en underdimensioneret CPU i forhold til ens grafikkort. :)


    Helt enig mate, men mere så OP ikke tror performance-boost træder ind :-)

  • Og forskellen på langsomme RAM vs hurtige er ikke videre stor når man har en korrekt dimensioneret CPU til ens grafikkort. Men der er rigtig stor forskel, hvis man har en underdimensioneret CPU i forhold til ens grafikkort. :)


    Jo jo - Men det er jo så heller ikke tilfældet her. Men nu lavede jeg jo så også budgettet til at der var lidt luft til opgradering. 2x8GB 2400Mhz uden heatsinks kunne sagtens være en mulighed.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg vil ikke anbefale at koere single channel generelt.
    det kan vare at du kan slippe afsted med det på en pentium 4560G fordi dne i sig selv vil vare en flaskehals før ram hastigheden.


    men på støerre maskiner og nye spil kan single channel ram blive en kampe flaskehals hvor du mister 33% af din performance. eller du for 50% flere FPS ced at gå til dual channel fra single channel.


    Bare lige så folk ikke læser anbefaflingen om at køre single channel som en generel udmelding

  • Smid endelig nogle eksempler på dette, Sven. :cheers:


    Edit: Kan se at der faktisk er sket et skifte siden ~2015 hvor forskellen var så minimal at det var pinligt at snakke om. Battlefield og lign. moderne titler ser faktisk en forbedring på en 10-20FPS på en typisk 1060 baseret maskine, så der er jeg helt med på Bents forslag om at lægge pengene for 2x8GB for at udnytte dual channel fra starten. (Igen ville jeg holde mig fra 4GB stænger, da de er besværlige at bruge fremafrettet. Der er mange der har problemer med at køre med 4 stænger uden at måtte gå på kompromis med hastighed)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Smid endelig nogle eksempler på dette, Sven.

    ok lad mig lige finde dem igen

    Edit: Kan se at der faktisk er sket et skifte siden ~2015 hvor forskellen var så minimal at det var pinligt at snakke om. Battlefield og lign. moderne titler ser faktisk en forbedring på en 10-20FPS på en typisk 1060 baseret maskine, så der er jeg helt med på Bents forslag om at lægge pengene for 2x8GB for at udnytte dual channel fra starten. (Igen ville jeg holde mig fra 4GB stænger, da de er besværlige at bruge fremafrettet. Der er mange der har problemer med at køre med 4 stænger uden at måtte gå på kompromis med hastighed)

    Skal du sende mig ud på en jagt og så kommer jeg tilbage og så er du bare: ja ok det er fint jeg skal ikke bruge det alligevel... :D


    Jeg ved ikke om hvor vigtige det er for pentium G4560. jeg har nada på lige netop omkring den cpu. måske er der en forskelle måske ikke.
    og ganske korrekt tilbage i ca 2014 var der ingen forskelle i spil storset på SC og DC.
    men i dag ser det ud til at forbruger er blevet stort nok til t DC er en god ide ihvertfadl på størrer maskiner


    Jeg er heller ikke helt glad for 4GB ram moduler det er en irriterende kompromis.
    ved min svigerfars gamle maskine kobte jeg 1x 8gb ram sa der kunne opgrader mere senere hen. det er nogle år siden og han har ikke haft brug for mere ram.


    Hvis bundkort har 4 slots ville jeg nok tage 2x4 hvis det kun har 2 ville jeg tager 1x8
    men det er ret meget en subjektiv ting. så der kan vare god grund for at gøre det andeledes

  • Havde lige en pause i skriveriet til at slå videoer op på Youtube - Den bedste kilde til IT information i dag...næsten :D


    Vi har haft en lille eSports maskine stående med en G4560 agtig CPU (kan ikke lige huske den konkrete model), et 1050TI og 1x8GB RAM hvor alle de små spil som LoL, Rocket League og Overwatch kører som en drøm. Jeg kunne ikke notere mig en reel forskel på de 8 og så 2x8 som et forsøg forleden for at se om det var en opgradering vi skulle prøve at markedsføre overfor kunderne. ^^

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |