Opgradering / OC hjælp til 3770K

  • Hej
    Jeg overvejer at opdatere mit gamle 670 gtx og overclocke min i7 3770k, for at få noget mere juice ud af systemet. Der er vandkøling på i7'en, da jeg havde en forventning om at OC på et tidspunkt. Jeg ved dog ikke særlig meget om OC, så er der nogle der kan anbefale nogle videoer eller indstillinger?
    Jeg går og venter på at Destiny 2 kommer til september og tænker at i forbindelse med lanceringen vil jeg have mit gfx opgraderet. Men hvad skal jeg købe og er der nogle nye modeller på vej, som gør at de nuværende falder i pris? Jeg havde overvejet et 1060 eller 1070?
    Jeg tænker ikke at skifte cpu, da jeg har hørt og læst flere steder at ved OC kan den godt stadig følge med.


    Ser frem til at høre fra jer :9xo


    //Psych0

  • Godt råd. når du vil OC cpu. søg på youtube. til min fandt jeg en med samme bundkort hvor jeg bare gjorde som ham. nem hurtig og det virker oftes :) Du vil nok få en del mere ud af det hvis du fik et nyt grafikkort :)

  • Jeg havde overvejet et 1060 eller 1070?
    Jeg tænker ikke at skifte cpu, da jeg har hørt og læst flere steder at ved OC kan den godt stadig følge med.


    Yderst faa folk kan finde ud af at maale sig til en CPU flaskehalse og i stedet udtaler sig ud fra et meget lille informations billede, om en meget bredt spektrum.
    Hold dig langt vaek fra et lytte til folk som siger noget i stil med "CPU A vil ikke vare en flaskehalse for GPU B" af den simple aarsaagt at man slet ikke kan udtale sig om den salgs ting uden at hive software med in i billedet. Den slags folk der siger dette har simpelthen ikke forstand paa hvad en flaskehals er.
    Alene over den sidste uge har jeg set 4 folk der har opgrader er og lytte til folk som siger denne slags vaas og sider med spildte penge paa deres opgraderinger,


    Alt efter spil og opsaetning kan en OC 3770k godt vaere en flaskehals for et 1060 eller et 1070.
    Du kan maale dette ved at foelge min miniguide her:
    http://hwt.dk/Forum/343866/Hvordan-du-ser-CPU-flaskehalse


    Du kan evt dumpe screenshots her hvis du skal have hjaelpe med at analyse tallene.

  • svenbent. kæft det er en gang øre gas du lukker ud. :clap:
    Folk siger ikke at ved at oc en ældre cpu å får du en helt ny cpu!og at du ikke har en flaskehals. Det hele handler om hvad OP vil have. Alle kan se at det bedste er at man går ud og køber en ny cpu og grafikkort. Men oftes vil folk gerne spare lidt penge. Og dine forslag spare på ingen måder penge.


    Du ANER heller ikke hvad opsætning OP ønsker at køre, du kaster dig bare ud med halv smarte bemærkninger som INGEN kan bruge til noget. Alle ved det. Men på Tweak prøver vi at hjælpe folk og ikke som du prøver at få folk til at "Spilde" penge hvis de nu kan klare sig med hvad de har!


    Quote

    Alene over den sidste uge har jeg set 4 folk der har opgrader er og lytte til folk som siger denne slags vaas og sider med spildte penge paa deres opgraderinger,

    Den største gang øre gas jeg nogen sinde har hørt :9xo Hvad koster det at oc? hov det er da gratis.? hvad koster et grafikkort? hov! det skulle han have alligevel. fortæl mig.! hvad spilder han sine penge på. Hvis han oc ikke er nok, og han ikke han leve med hans cpu, så køber han da bare en ny cpu og bund/ram. Dette metode har været kendt i mange mange år. hvilket du burde vide!


    En helt anden ting er OP vil spille Destiny 2. Du har INGEN gang sat dig ind i hvad spiller kræver! før du kaster dig rundt med alt muligt.
    Hans Cpu burde fint kunne klare det. og mon ikke at lidt oc vil hjælpe.


    http://www.game-debate.com/gam…id=23690&game=Destiny%202





    Til OP
    et 1060 eller et 1070 som du selv har snakket om. Hvilken en du vælger kommer an på hvad du har af forventninger om spil i fremtiden. 1070 vil selvfølge være mere"fremtidssikkeret" Hvilket vil sige at du "måske" ikke vil kunne udnytte det 100% lige nu. Men hvis du senere vælger at få en ny cpu vil du have et bedre build.
    Men du kan også gøre som svenbent siger og købe cpu bundkort ram. Men her tænker jeg... hvad vil du få ud af det? Hvis du skal spille destiny 2 og det build som du nu har + med et nyt grafikkort kan gøre det helt fint. så har du på en måde spildt penge på noget som du ikke udnytter.


    Jeg køre selv med en 3570k og et 770 GPU. Det virker fint til det jeg spiller. Jeg har så valgt at oc begge dele. og jeg har self mærket et fint boost.

  • Overclock din 3770K, evt. delid den (der kan googles guides til det) ellers få det gjort hos siliconlottery eller delid.dk . Det burde give omkring 20C temperatur fald. Slå Hyperthreading (HT) fra burde yderligere gøre den koldere og du vil ikke mærke nogen forskel generelt i gaming. Kun få titler giver performance boost med HT på og det er somregel ikke det værd ifht. det ekstra overclock du kan lave uden det på. Selvfølgelig hvis du bruger din pc til andet end gaming f.eks video encoding eller benching etc. så er det uden tvivl klart bedst med HT på.


    Mht. til opgradering af dit GFX så er Nvidia GTX 1060 6GB en udemærket GPU at vælge.
    AMD RX 580 8 GB er lille smule hurtigere (2.5% iflg. techspot ) men trækker dog også en del mere watt.
    Hvis du havde tænkt dig at gå efter et 1070 og du har tænkt dig at beholde det i lang tid, så kan du evt. vente til slutningen af Juli hvor AMD's Vega gfx serie bliver udgivet. Lavere priser og alternativer.


    Held og lykke.

    i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

  • Jeg har været i BIOS og OC min cpu til 4,2 ghz, kan se der var mulighed i BIOS for 4,4 og 4,6. Jeg tænker ikke at opgradere min pc meget mere efter denne opgradering, da destiny 2 er det sidste spil jeg lige pt ser frem til. Så hvis et 1060 er et fornuftigt valg for destiny 2, tænker jeg blot at tage dette. Da det setup jeg vil få ikke skal have en levetid på 4 år. Men jeg kigger på det når vi nærmere os d.8/9-17 :D. Tak for alle gode indslag.


    // Psych0

  • Ja okay, så er det bedre at vente og se hvordan det kører. Held og lykke.

    i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

  • når du nu overclocker kan du lige så godt disable CoreParking.


    Du kan evt bruge programmer Project Mercury til dette.


    jeg anbefaler ikke et bruge de programmer som gør det via registry da det kan give noget rod mht til opsætning da der er flere måde at gør det på i registry .

  • Jeg er begyndt at kigge på grafikkort og er egentlig gået over til 1070. Men jeg har lidt et spørgsmål vedr. tekstningen under interface, står der DVI-D (dobbelt link), betyder det at man kan tilslutte 2 skærme med DVI-D og køre med split skærm?


    Eksempel på specifikationen er MSI 1070 Gaming


    // Psych0

  • Ikke medmindre du har 2 DVI-D porte på grafikkortet. Dual Link er en forbedret udgave af DVI-D med mere båndbredde, hvilket giver mulighed for større opløsning og refresh rate.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |