Ny gamer-pc til sønnen

  • Hejsa
    vi søger lidt hjælp da det efterhånden er en del år siden jeg selv byggede fra start af selv, er jeg kommet lidt i tvivl om hvad der bedst kan svare sig.


    min søn på 14 år, vil godt ha en ny pc for hans konfirmationspenge.
    vores umiddelbare tanker er:
    CPU
    Intel i5, 7600k


    CPU køler vand
    Cooler master seidon 240v


    Bundkort
    Asrock z270 k4 gaming


    Ram
    kingston fury 2*8


    Grafik
    Asus GTX 1050TI-ROG strix edt


    Kabinet
    NZXT Notis 450 black


    PSU
    Corsair vs650


    Som et sort/rødt setup
    er der noget jeg kunne have overset eller gøres bedere indenfor budgettet +/- 1000 kr
    Gode råd modtages meget gerne
    Budgettet ligger på ca 6500 kr


    MVH
    Henrik & Oliver

  • Allo, :)


    Når budgettet ikke er højere, så er det synd at smide alle pengene efter en dyr Intel 7600k og et Z270 bundkort. Det kan gøres bedre ;)


    Som jeg ser det er der 2 veje I kan gå. Intel ikke OC-venlig i5 7400 ell. i5 7500, den kan ikke OC, men bundkort er billigere, da I kan nøjes med et B250m bundkort (koster ca. 500 kr.). Fordelen ved en Intel CPU er den højere IPC i forhold til AMD. Ulempen er at den kun har én tråd per kerne og altså ikke Hyper Threading (to tråde per kerne). Allerede nu ser vi spil, der udnytter flere end 4 kerner. Og ja, som allerede skrevet, kan de ikke OC.


    Eller I kan gå AMD vejen med en AMD R5 1400, ell. R5 1500x (1500x har lidt højere clock hastighed fra AMDs side), og hvis I ikke vil OC, kan i købe et A320m bundkort - de koster for de billigste små 600 kr. Hvis I gerne vil have mulig for at OC, så vælg et B350m. Fordelen ved AMDs nye CPUer er at de har fire kerner med 2 tråde per kerne. En anden fordel er prisen og at man kan OC alle AMD CPUer + at bundkortene er billigere, men de har nogenlunde samme features.


    I har valgt et forholdvis svagt grafikkort. Gtx 1050ti kan trække de fleste spil i 1080p, der er dog en del spil, hvor I bliver nødt til at justere grafikken, ellers vil I ligge og rode nede i 30-40 FPS. :)


    Hvis I sparer nogle penge og lader være med at købe en dyr CPU og bundkort, og lægger pengene på et kraftigere grafikkort som fx. AMD Rx 570, Rx 580 eller Nvidia Gtx 1060 6gb er I bedre rustet til grafik tunge spil.


    Ang. PSU så er det IMO synd at bruge en mindre god PSU - det er trods ald PSUen der skal levere strøm til alle komponenterne, og gerne den rette mængde. :D En fin PSU og så alligevel ikke så dyr, er fx den jeg har, en XFX TS 450w, til lettere OC ville jeg nok vælge 550w modellen. Ellers tag et kig på denne tier-liste:
    https://linustechtips.com/main…48-psu-tier-list-updated/


    Summarummasrum, overvej om det skal være et Intel System ell. et AMD.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

    Rettet 3 gange, sidst af ShoutingSeeker ().

  • G.Skill Ripjaws V - DDR4 - 16 B: 2 x 8 GB - DIMM 288-PIN - 3200 MHz / PC4-25600 - CL16


    BitFenix Comrade - Miditower - ATX


    Seasonic S12II-520 Bronze, 520 W, 100 - 240 V, 50 - 60 Hz, Aktiv, 130 W, 480 W


    Samsung 850 EVO MZ-75E250 - Solid state drive - 250 GB


    AMD Ryzen 5 1500X - 3.5 GHz - 4 cores - 8 tråde - 18 MB cache - Socket AM4 - Box


    MSI B350M GAMING PRO - Bundkort - micro-ATX - Socket AM4 - AMD B350


    Gigabyte Radeon RX 580 Gaming 4G - Grafikkort - Radeon RX 580 - 4 GB GDDR5


    totalt 6666kr computersalg


    Nu når budgettet er stramt vil jeg vælge AMD for at få mest for pengene. her er det vigtig at bruge flere penge på et grafikkort end et dyr cpu/mb. Havde selv valgt et Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 4GD5 til 1900kr eller et asus/msi.

    i5 6600k 4,3GHZ | GTX ASUS STRIX OC 1060 | DDR4 16GB 3000-15 CORSAIR | EVGA G2 650W | ASUS Z170-M

    Rettet 2 gange, sidst af Lauridsen ().

  • Hej igen


    Kan sagtens følge jer i valget af AMD, men han vil holde fast i i5'eren.
    Men hvad er forskellen på et Z og H kortet - er det "kun" OC-funktionen eller får man mere på Z-kortet?
    Hvis vi nu siger at i'5eren er valgt
    240 GB SSD har han i forvejen. (Kingston) + 1TB HDD
    Jeg regner ikke med at skulle OC lige nu, men måske på et senere tidspunkt, ville køleren være overkill lige nu og kunne man "nøjes" med cooler master hyper 212 evo den koster jo kun 245 kr.
    kabinet vil han ikke gå på kompromis med.
    Ram, der er jeg selv lidt græskkatolsk, bare der er masser af dem og en god hastighed (dem vi fandt var på 2400MHz og cl16)


    hvilket bundkort, hvilken køler og grafikkort ville i vælge?

  • Hvis I vil have mulighed for at OC, så skal I have en i5 7600k og et Z270 bundkort. Men det tosset at smide så mange penge efter overprissat 7600k og et dyrt Z270 bundkort. Man får LANGT, LANGT mere ydelse i spil, hvis man sparer penge på CPU og bundkort og bruger de sparede penge på et kraftigere grafikkort.


    Gtx 1050ti vs Rx 570.
    https://www.youtube.com/watch?v=XERLlAK2T3Y

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Som Shouting er inde på så er et 1060-6GB/RX480/RX580 helt klart en højere prioritet end en 7600K over en 74-75'er uden OC muligheden. Der er ikke sket det voldsomme på Intel siden de sidste par år, og de fleste spil skriger mere efter en større GPU end CPU.


    Du kommer selvfølgelig til at indgå nogle kompromisser eller være villig til at smide en 2400 efter et 1060 agtigt kort. Men det er helt klart det værd da 1050'erne mere er egnede til lette spil som Counterstrike, Rocket League og lign. Du får altså bare ikke den bedste ydelse i de tungere spil som Ark, Battlefield og Witcher 3.


    I kan eventuelt også opgive vandkøling midlertidligt, da det alligevel er en 5-600kr mere end en udmærket Coolermaster køler ala. EVO 212 / T4, som er alt rigeligt til sådan en maskine. Jeg vil påstå at den højere volumen fra sådan en CPU køler (ift. til vand) ikke vil kunne høres over grafikkortet når du starter et spil alligevel.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Hej, Henrik og Oliver.


    I spørger om hjælp til en gamercomputer på et forum, hvor det fleste ved, hvad de skriver om. Alligevel vælger I nærmest at låse jer fast på noget som alle siger er en dårlig idé. Jeg undre mig bare over, hvorfor oprette en tråd, hvis I alligevel ikke vil følge de råd og anbefalinger, der bliver fremlagt?


    Som tidligere skrevet. Jeres budget kan ikke bære en i5K cpu og Z270 bundkort. Grafikkortet er altid det, der skal bruges den største del af budgettet på når vi taler gamercomputere.


    Geforce 1060 6gb eller RX 580 er de bedste kort til prisen.


    Det system Lauridsen har sat sammen er meget bedre.

  • Hej igen


    Nu er han kommet hjem fra sin andendag...
    vi har haft en god snak og han er blevet overbevist om AMD - så langt så godt 😃


    Så det bliver ca det samme setup som lauridsen beskriver.
    Vi dropper ssd'en og bruger hans egen skifter grafikkorttet ud med et
    http://www.edbpriser.dk/grafik…-8g-8-gb-id-19965889.aspx
    Og så et phantek eclipse p400s
    Alt ialt lander det ca inden for budget.
    Ville lige høre jeres mening om dette setup
    PFh tak

  • Det kommer til at køre rigtig godt sammen. Måske ville jeg personligt gå efter en 600W fra Corsair, EVGA eller lign. for at have lidt til overs, men det er meget personlig holdning. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Fornuftigt. :) Der medfølger en "box køler" som sagtens kan bruges til at køre stock. Hvis I på et tidspunkt vil køre med OC, så vil jeg anbefale en bedre køler som er mere lydløs når man OC. Men det er ikke noget der er tvingende nødvendigt nu.


    Ellers er det et fint setup.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD