Opgradering af gammel pc

  • Hej derude
    Ville høre om der var en venlig sjæl der ville givet et bud på hvad jeg burde opgradere i min gamle pc.
    Det skal sige at jeg spiller spil som Gta 5, Cs, Rocket league og meget mere.


    Lige nu ser min pc sådan her ud:
    Bundkort :Asrock z68 Pro3-M
    Grafikkort :AMD Radeon HD 6900 Series
    Processor: Intel core is-2500k CPU 3.30Ghz, 4 kerner
    Strømforsyning: Corsair gs600


    Case: Cooler Master CM Storm Enforcer - ATX Sort

  • Hvis du spiller i 1080p @ 60hz så kan du overclocke din CPU (kræver en anstændig køler) til 4,5+- ghz. Og så et nyt grafikkort, her kan du kigge på AMD rx 580 8 gb eller Nvidia Gtx 1060 6 gb.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Vil give ShoutingSeeker fuldstændig ret. Clock din cpu lidt og så smid et andet GFX i. De to kort han har sat op er ikke dårlige, men du kunne også kigge efter et brugt GTX 970. De er forholdsvis billige nu, og de trækker det hele i 1080p.

    Asus Maximus VIII Z170
    Intel Skylake 6700K
    Nepton 140XL
    Evga Titan X Superclocked
    HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB kit
    Sandisk Ultra ll 120Gb SSD
    Western digital 1TB
    Corsair CX 750W

  • Tak for svaret.
    Når du siger anstændig køler ville du så anbefale noget vandkølet eller kan jeg holde mig til luft?
    I forhold til at overclocke er det sikkeret eller kan jeg komme til at riste min CPU?
    Lige nu har jeg en intel blæser på min CPU

  • Når du siger anstændig køler ville du så anbefale noget vandkølet eller kan jeg holde mig til luft?
    I forhold til at overclocke er det sikkeret eller kan jeg komme til at riste min CPU?


    En luftkøler, til et anstændigt OC, bør være nok. Med mindre du satser på et hæftigt OC ala 5,0 GHz. Hvilken en kommer an på dit budget, men en Cooler Master Evo 212 er en OK køler til 43, - 4,5 GHz. Du kan evt. skifte blæseren ud med en 120 mm Noctue blæser. Ellers er der Dark Rock, den er dog lidt dyrere, endelig er der Noctua nh-u95.


    Det er dog vigtigt at du tjekker om en kommende køler kan være i dit kabinet.


    Og nej, du kommer ikke til at riste din CPU. Bliver din CPu for varm, lukker den selv ned. Men en moderne CPU kan tåle at blive meget varm. Vælger du en af ovenstående kølere, kan du forvente at dine temps. ligger omkring 65-75 +- grader.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Fint kort - dog i den dyre ende! :) AMD Rx 580 og Nvidia Gtx 1060 6 GB yder nogenlunde ens samlet set. Rx 580 yder dog generelt bedre i DX12 titler. Sapphire laver nogle glimragende AMD kort. Derfor havde jeg taget dette kort - der er også en del billigere, og med flere VRAM.
    http://www.edbpriser.dk/grafik…old-8-gb-id-19965925.aspx


    CPU køler er fin - regn dog ikke med et vildt OC, til det skal der en bedre køler til.


    Vent med at købe ekstra blæsere, indtil du har set om dine temps. er i den høje ende. :)


    EDIT: Har glemt at spørge om hvor mange RAM, du har i din maskine?

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

    Rettet en gang, sidst af ShoutingSeeker ().

  • Jeg har 16GB ram.
    I forhold til at købe Sapphire Pulse RX 580 8gb, kan jeg så finde det i en butik eller skal det bestilles. Jeg har det best med selv at tage ud og hente det (Har oplevet flere gange at noget jeg har bestilt er gået i stykker under fragt)


    Hurtigt spørgsmål hvad er OC?

  • Ved ikke, hvor du bor. Men der er bare at søge på en butik i nærheden af din bopæl. Men generelt er der ikke noget at være bange for mht. køb over nettet, da der altid er fri retur hvis produktet er skadet under transporten. Har selv bestilt og bygget adskillige PC'ere igennem tiden og har endnu ikke oplevet nogen transportskader.


    OC = overclock.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Som altid vil jeg fraråde at høre på mere eller mindre kvalificerede gætterier på hvad du skal fokusere på i din maskine og i stedet måle lige netop dit system med dine spil korrekt af, så du er sikker på du har fokus det rigtige sted.


    Lad os i stedet starte korrekt og diagnosticer hvor din flaskehals er. følg min miniguide her
    http://hwt.dk/Forum/343866/Hvordan-du-ser-CPU-flaskehalse
    Så er du 100% sikker på at finde ud af om du skal ogprader CPU og om du skal have flere cores elle rmere corespeed eller om du skal igang med GFXkort istedet.

  • Men den hardware er der overhovedet ingen tvivl om at det i langt de fleste spil er en opgradering af GPU der vil give mest, Bent. Men en 2500K har efterhånden også svært ved at følge med større titler i clock speed. ^^

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Som altid vil jeg fraråde at høre på mere eller mindre kvalificerede gætterier på hvad du skal fokusere på i din maskine og i stedet måle lige netop dit system med dine spil korrekt af, så du er sikker på du har fokus det rigtige sted.


    Kan du konkretisere hvilke titler, hvor en OCed 2500k falder helt igennem og langt fra kan levere ca. 60 Hz i spil, når den kombineres med et Rx 580 ell. Gtx 1060 6 GB?

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD


  • Kan du konkretisere hvilke titler, hvor en OCed 2500k falder helt igennem og langt fra kan levere ca. 60 Hz i spil, når den kombineres med et Rx 580 ell. Gtx 1060 6 GB?

    Hvorfor skal jeg konkretister noget jeg ikke har påstået? Kendskab til hvor en 2500k falder igennem med eller ej har intet med min påstand om at vi kan måle direkte hvor flaskehalsen er i stedet for at gætte det.
    Der er intet behov for at prøve at lave min påstand om til noget det ikke var for at "vinde" en debat.


    og hvorfra kommer at 60FPS er målet for OP? Hvorfra ved du om OP ønsker 60FPS eller 125FPS?


    Hvis du stadigvæk vil have en liste kan jeg da naevne nogle for dig, når du kan indsee at det inte har med mit indlæg at gøre







    Men den hardware er der overhovedet ingen tvivl om at det i langt de fleste spil er en opgradering af GPU der vil give mest, Bent. Men en 2500K har efterhånden også svært ved at følge med større titler i clock speed. ^^

    Der er tvivl så længe der en påstand eller konklusion ikke kan bakkes op med empirisk data. alt andet er at hoppe til forhastede konklussiner. som meget vel kan vare rigtige, men i samme omfang lede til det ikke er det,
    Naar vi har en metode til at måle en ting direkte er det uoptimalt at bruge gætterier.
    Men skulle jeg gætte ville jeg nok også anbefale opgradering af GFX. men der findes bedre metoder end at gætte

  • og hvorfra kommer at 60FPS er målet for OP? Hvorfra ved du om OP ønsker 60FPS eller 125FPS?


    Da OP ikke har responderet på at vedkommende ikke gamer i anden opløsning end 1080p @ 60 Hz (læs #2), formoder jeg stærkt at han gamer i denne opløsning.


    Og i 1080p @ 60 Hz vil en OCed 2500k fint kunne klare denne opgave.


    Så din mere eller mindre nedladende kommentar er mere eller mindre ubrugelig, da en OCed 2500k sagtens kan føde et Gtx 1060 ell. Rx 580.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Nu behøver man jo heller ikke grave dybt ned i data for at konkludere at en 2500K trænger til en opgradering, men at hans GPU har et markant større problem, Bent.


    Empirisk data? Jeg kan da sagtens smide et halvt ton benchmark sammenligninger, men det ville være et spild af tid da det er så åbenlyst her. 8|

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Nu behøver man jo heller ikke grave dybt ned i data for at konkludere at en 2500K trænger til en opgradering, men at hans GPU har et markant større problem, Bent.


    Empirisk data? Jeg kan da sagtens smide et halvt ton benchmark sammenligninger, men det ville være et spild af tid da det er så åbenlyst her. 8|


    110% enig :9xo .


    Har OP ordentlig køling, så smid den I5-2500K op omkring de 4,5Ghz, som de fleste kan(hvis ikke alle).


    Skift så det GFX ud med et bedre og han/hun er good to go, for et stykke tid fremover.


    Jeg vil nemlig osse springe op og falde ned over både den guide samt "project Mercury", da fordelen er så minimal, at den er nærmest ikke eksisterende(5% som det bedste, og det kan være komplet lige meget).
    Opgrader dit GFX og oplev er fremgang, som kan mærkes især hvis du bruger win10, hvor den største fremgang kommer ved ældre eller mindre systemer, når det gælder gaming.


    Selv en rigtig gammel FX-965 kan med et GTX1050TI eller RX460/70 stadigvæk levere en god spiloplevelse i 1080, og det er uanset hvad Svend Bent så siger eller hævder.
    Det kan godt være at I5-2500K er en "gammel" CPU, men i spil kan dan sagtens være med endnu, når der bliver skruet på den.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.


  • Da OP ikke har responderet på at vedkommende ikke gamer i anden opløsning end 1080p @ 60 Hz (læs #2), formoder jeg stærkt at han gamer i denne opløsning.


    Og i 1080p @ 60 Hz vil en OCed 2500k fint kunne klare denne opgave.


    Så din mere eller mindre nedladende kommentar er mere eller mindre ubrugelig, da en OCed 2500k sagtens kan føde et Gtx 1060 ell. Rx 580.

    dvs du formoder, antager... gætter på det er det han vil uden at vide det. så længe vi kan vare enig om at du ikke baseret dit bud på konkrente viden omkring OP system.
    Bare fordi jeg er uenig med dig og har en bedre metode end at antage og formode en masse ting om OP, er ikke det samme som at vær nedladende.
    Hvis enhver form for kritik at din analyse metode, antages som nedladenhed så kommer du ikke langt med at lære og forbedre din metoder.


    Dertil er din OC 2500k sagtens vaere en flaskehalse under vise spil til at føde et 1060.
    f.eks Doom2016 pre vulcan (ogsa et spil hvor 2500k oc ikke altid kan levere 60fps) og der er masse af andre. og du ville nemt kunne se det hvis du brugte en korrekt målemetode i stedet for bare at gætte og aldrig efterchecke dine ting.
    Der er mange nere spil hvor 2500k er en flaskehalse I corespeed fornutiden middeklasse kort i 1440p


    Nu behøver man jo heller ikke grave dybt ned i data for at konkludere at en 2500K trænger til en opgradering, men at hans GPU har et markant større problem, Bent.


    Empirisk data? Jeg kan da sagtens smide et halvt ton benchmark sammenligninger, men det ville være et spild af tid da det er så åbenlyst her. 8|


    Har du benchmarks der præcist omfatte hans system (og brugte du dem)? Eller risikere du at lave dem samme fejl som de fleste folk er læse bencmharks gør. sabruger et resutalt fra et helt andet system til til at afgoere noget for OP system, som slet ikke opfoere sig identisk


    bdunlininer der er hverken behove for at rode sig igenne tonsvisaf benchmark af andre systemmer når vi har en metode til at analysere det præcise system som OP har. Og det tager ca 5 minutter for OP at gøre.
    5minutter for at opnå 100% konkrekt information om hvad OP flaskehals er har jeg svært ved at blive enige om at spild af tid.

  • Dertil er din OC 2500k sagtens vaere en flaskehalse under vise spil til at føde et 1060.
    f.eks Doom2016 pre vulcan (ogsa et spil hvor 2500k oc ikke altid kan levere 60fps) og der er masse af andre. og du ville nemt kunne se det hvis du brugte en korrekt målemetode i stedet for bare at gætte og aldrig efterchecke dine ting.


    du formoder, antager... gætter på det er det han vil uden at vide det. så længe vi kan vare enig om at du ikke baseret dit bud på konkrente viden omkring OP system. Du ved ikke om OP spiller i 800x600p og her kan en en 2500k sagtens føde et system.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Har du benchmarks der præcist omfatte hans system (og brugte du dem)? Eller risikere du at lave dem samme fejl som de fleste folk er læse bencmharks gør.



    Selvfølgelig gør jeg den samme "fejl" - bortset fra at jeg ikke ser det som en fejl. Det er begrænset hvor forskellige systemer er når vi snakker to faktorer. CPU og GPU. Men dig om det. ;)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • du formoder, antager... gætter på det er det han vil uden at vide det. så længe vi kan vare enig om at du ikke baseret dit bud på konkrente viden omkring OP system. Du ved ikke om OP spiller i 800x600p og her kan en en 2500k sagtens føde et system.

    Jeg formoder ingenting. min metode hvis du havde laest pog forstaaet hvad jeg har skrevet tager udgang punkt i OP og ikke mig



    igen skal jeg minde dig om at hvorvidt en 2500k kan dit og dat intet har med min debat/originale indlæg mht til op at gøre og udelukkende er din egen skabte side debat. men jeg bliver altså ned til at rette dig nar du er tekniske forkert
    Justering af opløsning har meget lidt at sige med hensyn til hvor meget arbejde din CPU skal gøre.


    justering af opløsning ændre typisk disse faktorer
    1: ram krav til framebuffers og Z buffer dvs ram krav til grafikkortet
    2: grundet større buffers skal der lever mere data til disse hvilket stiger krave til I/O på grafikkort ram
    3: fillrate stiger


    alt andet er stortset minimale ændringer opløsningen afgøre altså krav til GPU og VRAM dvs grafikkort som helhede. og reelt set minimal mht til CPU.
    Dette er det absolut intet nyt i og der hele årsagen til at man tester CPU i lav opløsning for netop at måle CPU'en effekt og ikke GPU'en.


    Hvis du stadigvæk ikke tror dette, kan jeg dag sagtens smide nogle tal på det, men det virker ærligt talt som om du er blevet fornærmer over at jeg er kommet med en bedre metode til at måle hvad man skal opgrader og har lukket af for alt input.
    med den holdning lære du næppe noget nyt. og så er det ikke underlig at du tror opløsning har en stor effekt for CPU'en.



    Citeret fra "SvenBent"




    Har du benchmarks der præcist omfatte hans system (og brugte du dem)? Eller risikere du at lave dem samme fejl som de fleste folk er læse bencmharks gør.


    Selvfølgelig gør jeg den samme "fejl" - bortset fra at jeg ikke ser det som en fejl. Det er begrænset hvor forskellige systemer er når vi snakker to faktorer. CPU og GPU. Men dig om det. ;)

    Problemet er at CPU og GPU ikke er eneste faktoren nar vi tale om opgradering og flaskehalse. kun at kigge på disse to ting vil aldrig i sig selv kunne fortælle om hvad der skal opgraderes. Der skal kigges på det software og load der skal på.
    hvad der er en god opgradering for software A er ikke det samme som software B.
    og vi ha en metode som tager ca 5 minutter for OP at udfore med et konkret bevis på hvad der skal opgrader først.
    Det er jo set før at folk har opgrader og pludselig ikke få de resultat som de har forventer fordi de bare har valgt gætteri på forum uden et korrekt analyse af flaskehalse.
    Så jo nar en person spørger om råd, mener jeg bestemt det er en god ide at bruge en korrekt analyse så man sikre sig at OP ikke køber katten i sækken fordi man nu bruger usikre og indirekte målinger, når vi har en metode der er langt mere præcist og ikke tager ret lang tid