Headset med ægte surround sound

  • Hej


    Skal til at arbejde med retningsbestemt lyd. Som jeg har forstået det, er det eneste der holder headset med flere højtaler i og der har jeg kun fundet to 7.1 versioner fra Asus, og de topper på reviews angående surround sound.
    De koster dog en del.


    Vil lige høre hvad andre der faktisk har prøvet ægte surround sound siger?


    Jer der blot har læst på nettet, AFK tak.

  • Jeg har haft begge inde til test, og jeg må ærligt erkende at den "ægte" oplevelse er en kende opreklameret. Dine ører er i forvejen relativt nemme at narre, hvilket klart kommer til udtryk i hvor godt den simulerede surround fungerer (for mit vedkommende anyway)


    Du ender også ofte med en lidt mindre imponerende lyd, da alle de fysiske drivere er mindre, hvor emulerede headsets har en, stor i hvert øre.


    Derimod kan der være nogle faldgruber hvad angår software surround - Typisk er surround headset med softwareløsningen låst til USB, hvilket for mange er et spring i kvalitet fra on-board lyd, men samtidig giver begrænsninger i bredere brug af dit udstyr på andre enheder og operativ-systemer end Windows. F.eks. havde mit gamle G35 headset fra Logitech ikke mulighed for at slå over i Stereo mode, hvilket fik nogle spil til at slå lyden fra Stereo til 7.1 og tilbage konstant til min store irritation.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • For at komme med lidt follow up til HerrMansens indlæg, som jeg er helt enig i. Det giver simpelthen bare mere mening at gå efter nogle kvalitets hovedtelefoner som går op i lyden først. Der er nogle "gaming" headset som er gode som astro a40/sennheiser gaming headset som giver en super god lyd, samt sound positioning. Men de fleste er bare masser af bass og meget lidt detalje til hele lydbilledet.


    Men gå efter noget hifi som sennheiser, philips osv..


    Jeg har et par philips x1 og jeg høre alt i 3d. 3d lyden opstår hvor developer/artist har lavet lyden til det, masser af musik er lavet hvor forskellige instrumenter spiller i enten højre/venstre side, foran eller bagved. Det kan man høre i et par gode hovedtelefoner og det betyder bare at de også vildt gode til at høre om folk går rundt omkring i spil.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Savner en "tak" funktion, men tak :)


    "en kende..."? Som jeg forstår jer to så afviser I ikke helt at der er noget om snakken, men da virtuel gør det godt nok og andre ulemper, så er det ikke pengene værd?


    Emil: Philips x1, det blev det vist ikke billiger af, lol.


    "... opstår hvor developer/artist har lavet lyden til det", noget du har erfaring med?

  • Du ender også ofte med en lidt mindre imponerende lyd, da alle de fysiske drivere er mindre, hvor emulerede headsets har en, stor i hvert øre.

    Jeg kender et de paagaelden saet. saa dette er en genrel udtaelse.


    Men man behover ikke flere drivere/membraner for at lave surround i et headset. du har trods alt kun en membran i hver oere til at opfange lyden alligevel.
    7.1 lyd kan fint convter til binauralou audio nar man snakker omheadset. dette virker dog med hadset da isolering mellme de to oere er hele grundlaget der giver fuld kontrol over dlydne til at danne surround


    7.1 lyd kraver mange hoejtaler i et hoejtaler setup fordi du IKKE har orne isoleret og derved ikke har 100% kontrol over hvordan lyden rammer oeret.



    Din lyd lokaltion af kilde skyldes at din hjerne bruger en yderst advanceret udgave af almindelig triangulering af lyden.
    forskellen fra hvornar en lydkilde ramme de fortse ore og saa det andet ore kan fortaller hvor direkte lydkile er elelr hor indirekte lydkilden.er same nedfaldet i erengy kan fortalle om afstanden.
    med hoejtaler vil en hver lydkilde om det er fra venstre eller hoejre altid give et input i modsatte side og du hjen vil defore altdi lokalisere hvor dine hoejtaler er. hvorfor vi har brug for at andre lokaltion for at andre hvor du syndes lyden kommer fra.... saa vi skal have mange hoejtaler.
    tiblage i horebbofen er oren e som sagt isolret. og der kommer ikke et echo i det modsatte oere medmindre vi vaelger at sende et.
    nu har vi altsa fuld ud kontrol og hvoredna det mdosaeet orre opfatter lyde og kan derved andre paa hvor det lyder som om lyden kommer fra uden at skulle placrer lydkilder rund i lokale. vi andre simpelhent bare denne cho effect


    OG BUM surround sound lyd med 99 lydkilder kan genereres og afspilles igennem kun disse to membraner.




    P.S.
    Dette er ogsaa hvorfor at meget mono agtige lyd igennem hoeretellefoner lyder som om det kommer inde fra dit hovede i stedet fra dine omgivelser


    baade hoeje og venstre orre opfatter den samme lyd og ens og udne echo. og det eneste det der er mulgit for an fysisk lydkilde er inde fra dit hovedet af.
    en lydkilde i midtne af kraniet vil sprede sig ud af og ramme begge ore paa samme tid. og med samem styrke og som lydne bevager sig vidre ud af aldrig ramme det modsatte ore.


    nogle walkmand og cd players havde engang hvad de kalder en "live" mode som fik lyden til at virke mere om om du var til en koncert med lyd omkring dig slevom musikken var ret mono agtigt ( steore med meget lidt varrians mellme hoejre og venstre).
    den funktioen gjorde var simpelhen at lave et lilel echoe med en lille forsinkelse i det modsaette ore nu lyder det som om lyden kommer udefra fra et udefiner bart sted.



    saa kort fortalt. surround lyd kan laver med et ganske almindeligt god kvalties stereo headset og med en afspillnings som er optimeret til headset fremfor hoetalere (7.1 stream konvertering til binaureal)

  • Blev vi ikke enige om at du skulle til at bruge ÅÆØ, Bent? :))


    Anyway - Helt konkret mener jeg ikke personligt at "ægte" surround er ulemperne værd, da du mister en del lydkvalitet på alle andre områder med de mindre drivere.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Blev vi ikke enige om at du skulle til at bruge ÅÆØ, Bent? :))

    Beklager jeg har lige opgraderet mit system fra Win10 til Win7 så havde ikke min dk oversætter kørende. der er hermed sat til igen :D

    Anyway - Helt konkret mener jeg ikke personligt at "ægte" surround er ulemperne værd, da du mister en del lydkvalitet på alle andre områder med de mindre drivere.

    Tillad mig at adresse "Ægte" senere. da jeg foretrækker at starte med ting vi er enige i.
    Jeg er gnaske enig i at gimmick høre telefoner med multiple membraner/drivere for et gengive 5.1 og 7.1 lyd er noget makværk mht til lyd kvalitet grundet de nu små membraner og driveres. Den fysisk begrænsning i en høretelefon er ikke optimalt for teknologier/metoder der er ment til højtalere.


    Min Point er at at du ikke behoever multiple membraner og drivers for at have surroundsound i et headset. Med binaural coding kan du have langt bedre surroundsound end du kan med soelle 7.1 og 5.1 opsætning. Det virker dog kun med headset pga du nu arbejder direkte med brugeren lyd opfattelse.



    mht til "ægte" 5.1 og 7.1 er som sagt metoder der er noedvendige for højtaler pga dne manglendek ontrol over personens lyd opfattelse. da vi ikke kan isolere hvert øre. så det er en knap så ægte metode som binaural audio. groft sagt er 5.1 og 7.1 opsætning en lappeløsning hvor binaural encoding er den "ægte" vare med fuld flydende surroundsound.
    Binaural encoding er så meget "bedre" at den nem kan nedgrades til 7.1 og 5.1 lyd i dine høretelefoner. uden flere membraner og driveres.
    Her et et eksempel



    Problemet er at folk igen går mest efter marketing og 7.1 og 5.1 er noget vi genkender. men ikke mange kender til binaural audio plus det clasher med noget stereo marketings fra tidligere årtier så selv lidt hardcore hifi folk går tit galt af hvad det er.
    og så har det selvfølgelige en del krav til ordne hørebøeffer mht til kvalitet og isolering



    anyway:


    7.1
    + virker på højtaler og headset
    - kraver mange membrane/drivere
    - reduceret antal lyd position


    Binarual encoding
    + langt flere lyd positioner
    + kraver kun 2 membraner/driver
    - virker kun på headsets