21

onsdag, 10. maj 2017, 18:55

Hej
Det jeg bød ind med var at jo mere slank en rimeligt godt ydende er, jo mere vindstøj er der ofte fra dem, der er få der bygger selve kabinettet i diverse metaller hvor kabinettet i sig selv er varme afledende, med lidt højere pris til følge !
Var din Asus og Dell f.eks tykkere, så er det muligt at gøre fanebladene dybere og også selve blæseren, og det vil betyde lavere omdrejninger =mindre støj, det er også muligt at laptoppens indre er sat bedre sammen i Asus'en og dell'en så flowet inde i kabinettet er klart bedre så har blæseren "lettere" ved at udføre sit arbejde, måske er der 2 blæsere i den Asus du havde hvilket gør at de hver især skal roterer langsommere for at køle laptoppen = mindre støj !
Du har også to enheder i Lenovoen der kræver køling cpu og gpu, har du brug for et diskret grafikkort på din laptop ?
Når jeg kikker på Lenovo'en så har den to gpu'en 1 indbygget i cpu'en og 1 fra AMD, har du undersøgt om støjen sætter ind kort tid efter et skifte fra Intels indbyggede gpu til det diskrete AMD, det vil ikke være første gang jeg oplever/hører om at f.eks internet browsing sætter det stærkere gpu igang ?
Har du tænkt på hvor grafiktunge de websider du benytter er, som du måske tilmed kører i full-screen ?

Se om du kan konfigurerer dig til at web browsing ikke aktiverer mere varmefremkaldende enheder i laptoppen eller gå efter tykkere og derfor tungere laptops !

Selvfølgeligt kan du bare have været hyper uheldig !

22

torsdag, 11. maj 2017, 16:49

Var det ikke mere i "gamle dage", at bærbare larmede som et jetjager? CPUer udvikler ikke den samme mængde varme mere, da man er kommet godt ned i nm. Har selv en bærbar med en Pentium 3556 og den kan næsten ikke høres.

Pentium G4560 | ASUS B250M-K S | Crucial Ballistix Sport 8GB 2400MHz | Sapphire RX 550 2 GB | XFX TS 450w | NZXT S340 Black | Corsair Force LE200 240GB | Cooler Master Evo 212.

23

torsdag, 11. maj 2017, 20:33

Jeg sidder med den nu, har 3 faner åbent som det eneste (dog baggrundsprogrammer som dropbox kørende). Synes den blæser okay igennem, i al faldt ikke lydløst. Der er udluftningsgrill under enheden.
Begge Lenovoer jeg havde har været ret tynde, men hvis det er hvad man skal døje med for tyndhed, så ville jeg nu tage en normal i stedet. Det er da pænt og sådan, men jeg kan sagtens leve med en større størrelse.
Burde Ultrabooks ikke være forfærdelige lydmæssigt så? Denne er ikke helt ultra i tyndhed men ikke langt fra heller.
Synes sådan set det er åndssvagt der overhovedet er GPU i for kraftmæssigt svarer den til den indbyggede 620.

i7-4770 | Corsair Obsidian 550D
MSI Z87 G43 | Corsair CX500 m
Gigabyte GTx770 | Samsung EVO 840 128 GB
Corsair 4*2 gb Vengeance Pro | WD Green 1 TB
Corsair Hydro H60

24

torsdag, 11. maj 2017, 21:44

Ser ud til at det er Lenovo, som er problemet. Har fundet flere som nævner, at de har tendens til at skyde op for blæseren selv ved lille load og lille temperatur:
https://forums.lenovo.com/t5/Lenovo-Idea…/3362853#M38551

Jeg har bare ikke kunne finde et program som understøttede den, så jeg manuelt kan ændre det. Sidder med TPFancontrol åbent nu. Ved umiddelbart ikke, hvordan jeg bruger det, men ser ikke ud til at ændre sig efter hvad jeg trykker på. Notebook fan control understøtter heller ikke min enhed. Speedfan har jeg ikke prøvet, men tænker umiddelbart nej.

Jeg har lidt overvejet at lave en ren installation, men den er stadig inde for returretten, og hvis jeg gør det, så tror jeg, at den frafalder. Jeg ved ikke, hvordan jeg skulle fylde den med bloatware igen.

Det nu ret ærgerligt for udover larmen, så er den nu meget lækker. Touch er lidt af en gimmick i guess, men tror nu godt jeg kan se mig bruge det nogle gange bare for sjov. Er der nogle af jer, som faktisk bruger det, og evt hvad bør jeg bruge det til? Hvis jeg nu havde en play store havde det været meget sjovt. I stedet har jeg en windows store... knap så sjov

EDIT: Sidder her med 6 faner åben og den er stort set lydløs! Oh lawd it feels good. Ved ikke om TPfancontroller har noget med det at gøre. Den har jo thinkpad i navnet og jeg sidder med en Yoga. Jeg må nok researche den lidt mere. Maskinen føles heller ikke specielt varmt lige nu. Ikke at den nogensinde gjorde det, det er som om, at Lenovo har nogle utrolig skrappe linjer, som temperaturen må ramme. Ikke meget lineært brug af fanspeed, more like 0%, 50%, 100%.

i7-4770 | Corsair Obsidian 550D
MSI Z87 G43 | Corsair CX500 m
Gigabyte GTx770 | Samsung EVO 840 128 GB
Corsair 4*2 gb Vengeance Pro | WD Green 1 TB
Corsair Hydro H60

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Geezus" (11.05.2017, 21:52)

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.