Hvor meget kan i høre jeres egen bærbar?

  • Jeg har ledt efter en bærbar i noget tid nu, men har måtte returnere flere af dem, da de simpelthen larmer meget mere end jeg er vant til. Min lidt ældre Asus var praktisk talt lydløs. Nu har jeg haft flere, hvor de begynder at blæse godt op bare når jeg sidder på internettet? Er det generelt normalt for bærbare, at man hører dem, selv ved så lidt load?

  • Jeg har flere laptops, og er ikke generet af støj i idle overhovedet. Naturligvis vil de hæve niveau under load - det slipper du aldrig for.
    Husk en laptop, er et lille følsomt miljø, når det handler om varme, og problemerne med at komme af med varmen.


    Her til kommer, at desto mere potent en laptop er, desto mere larm vil den typisk sende ud grundet kraftigere specs

  • Det er egentlig meget nemt, hjemme hos os, så enten lukker jeg døren eller sender min ægtefælle ned i den anden ende af huset, så kan jeg ikke høre en skid.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Definer load, er det hvad som helst, når du bruger den, fx simpel web browsing?


    Jeg tænker også, at det, at bærbare er blevet så tynde kan gøre airflowet værre. Den er forholdsvis tynd den jeg sidder med, og det var den forrige også. Den forrige var en quad, dette en simpel dual. Har en teori om, at quad tager mere strøm og derfor bliver mere varm.


    Jeg mindes bare ikke at min Asus kunne høres på samme niveau med samme load, trods specifikationerne ikke er så anerledes igen..

  • Load definitionen er jo alt fra load programmer, hvos den sikkert vil spinne op, til load uner krævende spil.


    Men en laptop, som er designet til f.eks. surf, Office osv, skal ikke støje. Sidder pt og skriver/arbejder på en high end MSI laptop, og den kan slet ikke høres. Her også under brug i Photostop m.v.


    Tror du ikke din maskine trænger til en rensning for støv?
    Evt kan der være programmer i baggrunden, som trækker ressourcer?

  • Alle min laptops begynder med tiden at larme lidt fra blæseren. Kan kraftigt anbefale lige at blæse igennem med kompressor, hvis man altså har sådan en fætter. Luft på dåse er ikke kraftigt nok imho.
    Ultimativt kan kan skille laptop ad og rense med luft og ret ofte (har ikke set andet) løfte selve blæserbladet (altså kun den roterende del) af og dryppe én dråbe let olie i hullet. Så bliver ens maskine pludselig meget lydløs :-)


    Bemærk lige, det ikke for for sarte sjæle at skille sådan en bærbar ad, så det på eget ansvar!!!

  • Alle min laptops begynder med tiden at larme lidt fra blæseren. Kan kraftigt anbefale lige at blæse igennem med kompressor, hvis man altså har sådan en fætter. Luft på dåse er ikke kraftigt nok imho.
    Ultimativt kan kan skille laptop ad og rense med luft og ret ofte (har ikke set andet) løfte selve blæserbladet (altså kun den roterende del) af og dryppe én dråbe let olie i hullet. Så bliver ens maskine pludselig meget lydløs :-)


    Bemærk lige, det ikke for for sarte sjæle at skille sådan en bærbar ad, så det på eget ansvar!!!


    Du skal godt nok være forsigtig, før du smider luft fra en trykluftsbeholder gennem et delikat område, som en laptop er!
    Du kan MEGET nemt forårsage skader på den konto. :$

  • Men det er jo en helt ny bærbar, det kan ikke være støv, som forårsager det. Derfor jeg mistænker, at dette åbenbart er normalt for en bærbar.


    Specifikt er det denne bærbar: https://www.proshop.dk/Baerbar/Lenovo-Yoga-510-15IKB/2570105


    Det ligner jo umiddelbart en, som er lavet til normal brug som browsing, mails etc. Derfor overrasker det mig, at den begynder at blæse op bare ved sådan brug. Jeg er dog meget kritisk ved nye ting, specielt når jeg har punget mere ud for det, så mange ville formentlig ikke lægge lige så meget i det som jeg gør.


    Hvis det var en stille konstant blæsning, så ville det ikke være så slemt, så sortere man det jo automatisk fra efter lidt tid, men det er mere sådan, at den variere, hvor meget den blæser alt efter, hvad jeg laver. Den spinner op og ned, hvilket gør det svært at ignorere. Hvis jeg smed et spil på, så er det da okay, at den har brug for at blæse, men overrasker mig, at så simpel browsing får den op at køre.

  • Lenovo installere en ok mængde programmer som default, McAfee har jeg allerede fjernet. Hvor meget tror i egentlig, at de betaler producenterne for, at det er forudinstalleret? Synes det er ved stort set alle fabrikanter.


    Anyways, de Lenovo programmer som fx photo master ser ikke ud til at køre, de ligger bare på harddisken. Nogle af programmerne er faktisk okay. Jeg kunne dog se at Malwarebytes kørte under task manager, processes og tog omkring 150 mb RAM. Hvilket er mærkeligt, for jeg har sagt, at den ikke skal boote med windows og den er ikke at finde i min quickbar. Ninite installere automatisk trial på den betalte udgave, som helt skal forebygge at jeg bliver inficeret. Det ret irriterende, for jeg bruger kun Malwarebytes som min "Oh shit i fucked up" scanner.

  • Windows 10 har en funktion, hvor man laver en fresh install uden bloat. Det kunne jeg eventuelt gøre. Forhåbentlig kan jeg hente noget af software til Lenovo, der hørte med efter, Lenovo companion og settings virker fine nok at have.

  • Altså min 6 år gamle Dell XPS er ret god til at fyre op for blæserne på de mærkeligste tidspunkter, men det er aldrig virkelig generende. Desuden har den en SSD siddende i, så jeg slipper for lyden af mekanisk HDD.


    Smider jeg spil efter den, så banker den ulideligt op for blæserne, så det lader jeg være med. Hvem helvede gamer også på en bærbar nuomdage ? :P

  • Gamer bærbare er utrolig populære for tiden. Jeg prøvede fornyligt en med et GTX950M, hvilket jo er en af de større inden for bærbare.
    Det var utroligt skuffende at bruge. Får mig bare til at tænke på, hvor forfærdelige "gamer bærbare" må have været for et par år siden, hvis det her var hvad jeg kunne forvente af en moderne en.


    Tror bare jeg holder mig til de basic spil på bærbar som Terraria og Undertale.

  • Et GTX950M er bestemt ikke et af "de større", jeg vil nærmere kalde det for et budget "kort".



    Det er ikke unormalt at de større gamer bærbare har GTX970/980/1070/1080 liggende i et eller andet omfang, og så er de faktisk slet ikke så langt bagefter på grafik fronten. Jeg ville dog aldrig selv købe en bærbar til gaming, da jeg simpelthen ikke har det behov for mobilitet på min gamer pc.


    Det største problem er, at de gode "gamer bærbare" koster kassen og nogle gange op mod det dobbelte af hvad du ville kunne få den ydelse for i en stationær.

  • Vores gamle Lenovo laptops med Intel iGPUer har altid snurret blæseren op under videoafspilning og lign. Og så lidt tilfældigt mens at de ligger med låget lukket i dvale.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • thinkpads er kendt for at have en underlig forbrug af blæseren. Der findes et et program du kan bruge, tpfancontrol :)

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Godmorgen
    En ret potent laptop som er bygget som kunderne vil have det, altså meget kompakte, har udfordringer med at få ført tilstrækkeligt køleluft igennem de indre dele uden at det let kan høres ved selv let brug !
    Det er måske muligt at kikke i bios, efter at have følt sig til hvor varm laptoppen er diverse steder top og bund, for det kan være at der kan ændres på blæser speed og ved hvilken temp den skal aktiveres, jo mindre en blæser er jo hurtigere skal den roterer for at flytte tilstrækkeligt med luft, og højere hastighed er lig med mere lyd som forværres af små passager, og så er der måden man bruger laptoppen på, for der er flere der sidder med den i skødet eller på en plaid eller dyne som blokerer hele eller dele af udluftningskanalerne, den Lenovo du linker til ser ud til at have udluftning bagtil og ikke i bunden, men har den blæserudgang i bunden så kan det ofte hjælpe at løfte den bagtil så den bliver lidt skråtstillet, eller ved betjening på dyne at have en lidt større masonitplade så udluftningen er uhindret !

  • Jeg så 950M som et af de større, da mit budget for bærbare generelt ikke er over de 6000-ish kroner. Alle de gamer bærbare til minimum 8000 forventer jeg også lidt bedre af.


    Så det er generelt Lenovo'er, som opfører sig sådan med blæserne? For min Asus lagde jeg ikke rigtig mærke til det, jeg havde også en Dell kortvarigt, intet der heller. Derimod oplevet 2 Lenovoer som begge har været sådan nu.