Computer vil ikke starte op når jeg sætter ram på 3200Mhz

  • Hej.


    Jeg har købt ny pc bestående af:


    Intel i7-7700K.
    Asus Strix Z270H Gaming.
    Corsair Vengeance LPX DDR4 3200Mhz (2x8GB)
    Asus GeForce GTX 1080 ROG Strix Gaming.
    Corsair HX850i Strømforsyning.
    NZXT Phantom 820 Kabinet.
    Windows 10 64bit Home.


    Alt virker fint, men når jeg går indi bios og vælger XMP profil så de køre 3200MHz så vil computeren ikke starte op.
    den ene skærm tænder i et split sekund (Når ikke at komme noget billed) og går derefter på standby igen og så sker der ikke mere.
    Lader jeg være og bare køre de der 2133Mhz eller hvor meget det er standard så virker computeren som den skal.


    Nogen der har nogen gode bud på hvorfor den gør det, så jeg kan sende det tilbage hvis det evt. er hardware fejl.



    http://imgur.com/P49h8gG


    [Blocked Image: http://www.imgur.com/P49h8gG]

  • Opdaterede den for en lille uge siden og ingen nye siden da, mon det kan være bios opdatering der er lavet ged i noget ?
    Havde selvfølgelig ikke prøvet det inden jeg opdaterede den.

  • Hver opmaerksom paa at din maskine kun understoetter 2400MHz ram alt derover er overclockning af din Memory controller.
    Du kan evt proeve at give din memory controller lidt mere volt

  • Hver opmaerksom paa at din maskine kun understoetter 2400MHz ram alt derover er overclockning af din Memory controller.
    Du kan evt proeve at give din memory controller lidt mere volt


    Er det ikke 2133? Men uanset hvad burde XMP jo i forvejen give de korrekte settings for at RAM klodserne skal kunne køre korrekt.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Hver opmaerksom paa at din maskine kun understoetter 2400MHz ram alt derover er overclockning af din Memory controller.
    Du kan evt proeve at give din memory controller lidt mere volt

    Understøtter kun 2400MHz ? arr hva ?
    Mine ram er 3200MHz, mit bundkort understøtter op til 3866MHz, når jeg vælger XMP profil sætter den sig på 3200MHz og som #5 siger så burde det da være de korrekte indstillinger, jeg har ændret på intet andet i BIOS.



    Udover dette, så er det en opgraderingspakke jeg har købt på Komplett, og jeg tænker ikke at de sætter 3200MHz ram i en pakke med et bundkort som ikke understøtter dette. :)

  • Tro

    Understøtter kun 2400MHz ? arr hva ?
    Mine ram er 3200MHz, mit bundkort understøtter op til 3866MHz, når jeg vælger XMP profil sætter den sig på 3200MHz og som #5 siger så burde det da være de korrekte indstillinger, jeg har ændret på intet andet i BIOS.



    Udover dette, så er det en opgraderingspakke jeg har købt på Komplett, og jeg tænker ikke at de sætter 3200MHz ram i en pakke med et bundkort som ikke understøtter dette. :)

    Tror du misforstår det han skriver, 3200mhz betragtes som overclocking, i7 7700k understøtter DDR4-2133/2400 og ja du kan fint køre over det, men så er det overclocking, og derfor skal der nogengange noget opsætning/ændringer til i bios. XMP er i mange tilfælde nok, men ikke altid.

  • Tro

    Tror du misforstår det han skriver, 3200mhz betragtes som overclocking, i7 7700k understøtter DDR4-2133/2400 og ja du kan fint køre over det, men så er det overclocking, og derfor skal der nogengange noget opsætning/ændringer til i bios. XMP er i mange tilfælde nok, men ikke altid.

    Ahh okay, ja det var jeg ikke klar over :thumbsup:
    Jeg havde det fint med bare at skifte XMP da det jo var lige til, men andet end det tør jeg ikke bevæge mig ud i, jeg vil ikke ødelægge computeren allerede.


    Jeg må nok bare holde den på de 2133MHz så, det vel heller ikke noget som sådan mærkbar forskel jeg ville opleve ? et par fps som maksimum måske ? Ville nu bare være rart at køre dem som de kan.

  • Der plejer og sidde en lille label på dine ram, som viser både timmings og volt. Du kan jo prøve og sætte dem manuelt, er den så stadig ustabil, så giv dine ram et lille nøk opad i volt.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • XMP er i mange tilfælde nok, men ikke altid.


    Det ville da i så fald være første gang i snart et årti at jeg har hørt om det så - XMP er jo netop en OC profil der er gennemtestet og autentificeret - hvilket koster producenten penge.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Det ville da i så fald være første gang i snart et årti at jeg har hørt om det så - XMP er jo netop en OC profil der er gennemtestet og autentificeret - hvilket koster producenten penge.

    Det er nu et meget kendt faenoment.
    XMP afhjaleper ikke problemet her pga XMP er omkring RAM opsaetning og RAM'en koere fint. Det er memory controller der er overclocket over sine specs da den skal koere op i hastighed samtidigt med RAM'en.


    det er kun et problem paa nyere "desings" pga memmroy controlelr er flytter fra chips til CPU. dvs nu er der 3 tings der skal kunne haandter hastighende fremfor kun 2.


    foer var det kun bundkort og ram. og det var blot de to ting der afgjore det.
    men nu er CPU'en altssa ogsa en del af ram subsystemet og derved skal den ogsaa vare med. og den tager altsaa kun 2400mhz officielt.
    saa ligesom med saa meget ander der skal koere hurtiger end beregnet kan lidt extra volt hjaelpe.


    Vi ser jo samme faenoment helt overdrevet paa ryzen. hvor hurtiger ram jo netop for deres memory controllrs//infinit fabrik til at klokke op som saa hjaelper paa kommunikation paa tvaers af CCX.
    Igen du skruer op for ram hastigheden medfore du skruer op for memory controller i CPU'en



    Kort fortalte:
    - Det er et kend faenoment. og er ogsaa i stor still paa ryzen.
    - XMP hjaelper ikke paa dette problem da det ikke er et problem paa RAM'ene
    - Problemmer ligger i CPU'ens memory controller er overclocket (muligvis)

  • P

    Det ville da i så fald være første gang i snart et årti at jeg har hørt om det så - XMP er jo netop en OC profil der er gennemtestet og autentificeret - hvilket koster producenten penge.

    På min i5 4690k med mine HyperX Beast 2400 ram var jeg nød til at justere nogle ting manuelt for at få den til at køre 2400 mhz, det var kun 2133 profilen der virkede.


    Nu er jeg så skiftet til Ryzen og der skal du være meget heldig hvis det hele bare kører når du sætter den til XMP profilen.

  • If you say so - Jeg har aldrig stødt på det.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • If you say so - Jeg har aldrig stødt på det.

    Jeg har netop lige bygget en Ryzen 5 med MSI B350 tomahawk.


    Jeg fandt ud af hvor vigtigt det er at tjekke "ram kompatibilitet". Der står på deres hjemmeside hvilken ram der kan køre den hastighed som de er købt som. Nogle af dem vil kun kunne køre på 2133Mhz selvom de er 3000Mhz.


    Min pc lavede samme nummer, ingen post efter XMP var sat til. Den bootede i loop og tilsidst tilbage til BIOS og hastighed tilbage til 2133.


    Jeg købte derefter et sæt ram mere som skulle være kompatibelt og vupti.. Max hastighed.


    Men jeg vil nok bare holde mig til 2400Mhz fremover. :)

  • Det er jo så også en lidt anden situation - Alle har sagt at RAM kompat. har været et problem siden pre-launch grundet den nye arkitektur og de alt, alt for mange BIOS revisioner.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Hvad ram har du købt? Jeg sidder stadig fast på 2400mhz med dem jeg har, overvejer lidt at finde et andet kit.

  • Mine ram har kørt 3200 MHz 14 14 14 34 siden dag 1, men de er så også på Asus qvl liste over kompatible ram.

    R7 1800X Win 10
    2 x 8 GB G.Skill 3200 MHz
    MSI RX VEGA 64 8 GB Asus Rog Crosshair VI
    512 GB Samsung 960 m.2 ssd + div. ssd og lager hdd

    LG 4163b DVD + - r/rw og DVD ram
    AOC AGON AG271QX Fractal R4
    Razer Spex, G602 mus, osv
    .

  • Mine ram har kørt 3200 MHz 14 14 14 34 siden dag 1, men de er så også på Asus qvl liste over kompatible ram.

    Ye, jeg havde nogle Corsair LPX 3000 til at ligge i forvejen så bruger dem, men kan ikke få dem over 2400 stabilt uanset hvad jeg gør, så overvejer at invistere i nogen som er på QVL listen.