Kan jeg bruge en PWM splitter på case fan fra bundkort?

  • Mit nyerhvervede Asus H110-M Plus har kun én case fan udgang på bundkortet, men mit kabinet har to blæsere, begge PWM. Spørgsmålet er om jeg kan benytte en Y-splitter på bundkortet og dermed tilslutte begge blæsere uden at riste bundkortet, men samtidig bevare muligheden for dynamisk styring af blæserhastighed fra bios?


    Jeg kan ikke lige lure hvilke problemer jeg evt. måtte rende ind i her.


    Den splitter jeg har kig på er denne: https://www.coolerkit.dk/shop/…2&track=searchdbprodukter

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • Den splitter du har kik på har en label på den ene ledning "With fan speed signal", der er ikke fan speed control på den anden, men benytter du to ens blæsere bør de kører nogenlunde lige hurtigt.

    mvh Hymn


    Win 10, Intel i7, 4,00 GHz, 32 GB ram, GTX 1650 passivt

    Rettet en gang, sidst af Hymn ().

  • Cool, det havde jeg ikke set.
    Men jo, det er to ens blæsere så der burde ikke være problemer der.


    Jeg køber sådan en tingest :)

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • For det første er der ikke noget der bliver ristet - En splitter deler jo strømmen, så i værste fald får hver blæser mindre strøm end normalt og kører det langsommere.


    Jeg ville personligt gå efter en PWM kompatibel fancontroller og så koble DEN på bundkortet i stedet for. Så får begge blæsere den nødvendige mængde strøm ift. til behov.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Nej en splitter deler spændingen, blæseren trækker selv den spænding den vil have.


    Sætter Grus to 2,5Watt blæsere (8 cm 5000 rpm) på splitteren, bliver Mobo risten, thats for sure!
    Men i dag er der ingen PWM blæsere der bruger så meget strøm, så ved almindelige blæsere er der ikke noget der bliver ristet.