Spørgsmål om bærbare med grafikkort

  • Jeg har læst, at de skulle holde strøm i mindre tid, da de har et dedikeret grafikkort. Min nye bærbar holder også en del mindre strøm end min forrige, som bare brugte det indbyggede fra intel. Tænkte, om jeg ikke bare kunne slå det fra, når jeg ikke gamer, men det skulle den gøre automatisk. Hvorfor holder den så stadig strøm så dårligt, hvis jeg fra fuld opladning ikke engang bruger den til at game på?


    Også, den bygynder at blæse en hel del engang imellem. Tænker, at det er kortet, som slår sig til der. Er det normalt, at sådan et kort larmer så meget, når det er til, og hvorfor gør den det nu her, hvor jeg kun er på internettet?

  • Nyere bærbare skifter selv i mellem det dedikerede grafikkort og IGPU, når der ikke er noget tungt grafisk at beregne skiftes over til IGPU.


    Hvis den ikke holder strøm i ret lang tid, kan det være dit batteri der er ved at stå af. Hvor gammel er din bærbare?

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Hvilken bærbar har du købt?
    Og hvad er "dårlig" batteritid? :)


    I5 4670K @ H100i, ASUS Z87-K, ASUS GTX980 STRIX , 16 GB ram, 250 GB SSD + 500 GB lager, XFX 650W
    MacBook Pro 13,3" Retina

  • Det er denne bærbar:
    https://www.fcomputer.dk/compu…hd-gamer-b%C3%A6rbar.html



    Jeg har 89% strøm tilbage og der står, at jeg har 1 time og 54 minutter endnu. Jeg ved, at dette ikke er præcist, men det er jo stadig vejledende og siger en del. Min Asus kunne sagtens holde omkring de 5 timer.


    Bare imens jeg åbnede denne side, fcomputer, og skrev besvarelsen, så var den op og blæse 2 gange. Det er klart det største problem jeg har med den. Jeg presser den jo ikke overhovedet, hvorfor skal den larme sådan og så uregelmæssigt?

  • Var din gamle bærbar også med IPS panel? For de trækker altså mere strøm end TN paneler...og panelerne er en af de største energisugere på sådan en fætter.


    Hvad angår støjen kan det være dårligt køledesign hvor blæserne er slukket indtil maskinen når en vis temperatur og så snurrer op og ned igen efter behov. En fin ide hvis man sidder et koldt sted og laver nada, men ikke så brugbart under reelt brug i mange tilfælde.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Det er mit første IPS panel. Tror ikke, at jeg kan gå tilbage til TN efter det her. Vidste dog ikke, at den tager mere strøm. Det er også min første quad på en bærbar, kan næsten forestille mig det er mere strømsugende end en dualcore med hyperthread?


    Er der ikke en måde, som jeg kan fikse blæserne på? Umiddelbart, så har den flere ventilationshuller end en normal bærbar, troede da den ville køle sig selv godt til normalt brug. Hvis jeg kunne gå ind og override, hvornår den slår sig til, så burde det vel kunne fikse det.

  • Alt efter hvordan bundkortet bruger blæserne kan du eventuelt prøve et fan-control program såsom....bobob... speedfan? hvor du kan lave profiler for kølingen.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |