Nyt byg - godt eller skidt ?

  • Hej :)


    Jeg er helt ny herinde, samt inden for "byg selv" universet :)
    Jeg skal have ny pc da jeg har en gammel ALDI pc med i3 prossecor og er rigtig ringe :) Jeg har så derfor kastet mig ud i at bygge en selv, da jeg har læst en masse og at man muligvis ville kunne spare lidt penge eller ihvertfald få lidt mere for de samme penge.


    mit enkle spørgsmål er så hvad i siger til mit kommende byg :)


    Kabinet - Phanteks Eclipse P400S Grey
    Bundkort - MSI Z270 KRAIT GAMING
    CPU - Intel Core i7 7700K - 4.2 GHz
    RAM - Corsair Dominator Platinum - DDR4 - 16 GB - 3000 MHz
    GPU - EVGA GeForce® GTX 1060 FTW+ GAMING - 6GB
    SSD - Samsung 960 EVO 250GB (M.2)
    PSU - Corsair RMx Series RM650x
    CPU Køler - Corsair Hydro Series H100i v2


    Er det helt ude i skoven det byg ? :) håber i vil give lidt respons på mit kommende byg :)

  • Hej,


    Fine dele, du har fundet. Personligt havde jeg dog valgt lidt anderledes. Jeg vil dog høre hvad det primære formål er med maskinen.Er det ren og skær gaming? Eller skal du også lege med redigering og/eller streaming? I så fald bør du overveje en AMD Ryzen 5 ell. 7 (Ryzen 5 udkommer på tirsdag d. 11 april). Her får du fin ydelse i spil og så har Ryzen flere kerner til nogenlunde samme pris som I7 7700k. Dvs. at du kan få en 8 kernet CPU med 16 tråde til samme pris som Intels quad core.


    Fin SSD. Men til nogenlunde samme pris kan du få en SATA 525 GB SSD. Over dobbelt så meget plads. Og det er kun i sekventielle operationer, du for alvor kan mærke forskel. ellers ikke.


    RAM kan gøres billigere - eller federe IMO :)
    https://www.youtube.com/watch?v=fPx0LNzgQm4


    Du kan sagtens få råd til et kraftigere grafikkort (Gtx 1070), hvis du vælger en billigere PSU og en billigere CPU køler. Kig evt. på en XFX Core Edition PRO550W og en Cooler Master Evo 212. På den måde bør der være råd til et Gtx 1070 8 GB.


    http://www.edbpriser.dk/hardwa…&sort=TotalPrice&rlm=List

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Mange tak for dit input ShoutingSeeker
    efter jeg har googlet en del osv synes jeg bare jeg har læst en del omkring AMD ikker så godt optimeret/performer så godt som intel i FPS spil.. kan sagtens være jeg har læst nogle gamle tårde osv :) så ret mig gerne hvis jeg tager fejl :D ?


    valget på ssd er primært fordi den har m2 slot så den kan sidde direkte i bundkortet :) hvilket jeg synes er lækkert :)


    mht grafikkort var jeg en del itvivl om jeg skulle tage et GTX 1070 eller nøjes med 1060 :D


    men for at knytte en kommentar ti både formålet med computeren samt valget af grafikkort så skal den blot bruges til CS:GO og en smule andre spil men ikke noget særligt. intet stream eller videoredigering :)


    Så ja den er nok ret OVERKILL til mit formål hehe :clap:

  • Hvis du primært skal bruge maskinen til counsterstrike, er det ikke bare overkill, det er tæt på at være totalt spild af penge.
    For langt under det halve af prisen, kan du bygge et komplet system baseret på en i5'er, som er alt rigeligt til det spil.
    Jeg vil faktisk vove den påstand at din i3'er er rigeligt.
    Pengene er bedre brugt på SSD og GPU.
    Alternativt kan du finde high end dele brugt, og der vil du også komme meget langt for meget mindre mønt.


    Men har du pengene, så giv den gas.

  • Comicsdk
    ja jeg er klar over at jeg slet ikke behøver så meget!
    - men jeg gider heller ikke nøjes, og "kun" bruge 5.000kr og så om et år vil jeg spille et mere krævende spil. så skal jeg ud og opgradere der alligevel. så vil jeg hellere bare købe noget lækkert fra starten, som jeg så kan nyde hele tiden, og nu når pengene ikke er et problem så hvorofr ikke, er dårlig til at spare haha :D hvis du forstår min pointe :)


    men lyder til at det er et godt byg og som er relativt fremtids sikret de næste par år :)?

  • Jeg ville nok gå ned i en i5 7600K og så lægge de penge til side til næste generation af GPU. Du kommer rigtig langt med den CPU/MOBO/RAM combo, hvor grafikkortet er noget du kommer til at kigge på igen inden for et par år.


    i7 er stadigvæk noget du mest har interesse i videoredigering eller streaming - der er simpelthen ikke særligt mange spil der kan spise alle de kerner, hvilket også er derfor at jeg ville fraråde Ryzen 5/7 da de lider af samme problem. Flere kerne, lavere ydelse. Du får en lign. ydelse i mange AAA spil fra EA og Ubisoft, men så snart du bevæger dig ud i visse genrer og udviklere begynder kernehastighed hurtigt at være vigtigere end antallet af kerner.


    Man kan så spå om situationen er den samme om en generation eller to, men AMD har spået lige netop dette i lang tid uden resultat.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • det er et rigtig godt build du har fundet dig, og endnu engang må jeg sige, jeg nok er enig med HerrMansen her (this is starting to be a thing, eh? :p)


    den i7 er lidt af et overkill - spar istedet pengene og køb en i5 istedet - der vil ikke være nogen forskel i gaming performance, og hvis der er, er den absolut minimal.


    i5 er mere nok til spil generelt, og med mindre du skal video redigere eller køre live stream, så er der ingen grund til at gå op i en i7.


    CPU køler... fair nok, man kunne gå ned i noget billigere, men på den anden side, så kan du jo evt. udnytte det og Overclocke dit rig lidt, hvis du skulle kede dig... :p


    GPU - den er nok lidt afhængig af skærm også.


    køre du en 1080p 60Hz skærm, fair nok, en GTX 1060 er sådan set fin, men hvis du skal over det - om det er opløsning eller refresh rate, så vil en GTX 1070 nok være en god ide :)


    hvis du har pengene til det, kan du jo evt købe en 144 Hz skærm - de er ikke særlig dyre i FuldHD, og kan fås helt ned til omkrin 2000 kr,- nu til dags.. eller sådan en her:
    https://www.asus.com/Monitors/ROG-SWIFT-PG248Q/


    180 hz mde g-sync... så har du fandme et mest flydende CS GO gameplay.. :p


    men ja, sidder du på en 1920x1080 skærm med 60hz, så kan du bare nøjes med en GTX 1060... lige CSGO kan det GTX 1060 nok også godt klare 200 fps,, men altså, nu tænker jeg på, hvis du beslutter dig for at spille andre spil - lad os sige tomb raider, crysis, deus ex or the like.. her vil et GTX 1060 være fint til 1920x1080 60fps, men hvis du vil op og køre i en højere opløsning eller over 60 fps i sådanne spil, så er vi oppe i GTX 1070.


    det er som sagt bestemt et rigtig godt build du har der - til CS GO og bare let gaming, bestemt Overkill, men så igen... så har du i hvert fald noget hardware som holder et par år, og du kan game på det, hvis du får lyst til at spille andre mere krævende ting også, selv om et år eller to.


    CPU'en ville jeg dog nok alligevel sige - du kan sku bare 'nøjes' med en i5 her... :p

    Intel core i7 4790k OC'ed 4,7 GHz, cooled by Corsair H110i

    4x4GB Corsair Vengeance DDR3 2133MHz CL9 RAM

    Asus ROG Maximus vii ranger

    Asus GTX 1070 OC'd @ 2000 MHz

    Corsair 750W PSU