Ryzen kan det noget?

  • Jeg har nu siddet med min Ryzen CPU i godt 1 uge og tænkte jeg ville skrive kort om min oplevelse hvis andre skulle have interesse. Samt der var en anden bruger der havde spurgt om jeg ville give min mening om det.


    Jeg har skiftet fra min 8320 ved 4,3 til det der kan ses i min signatur.


    Formål:
    Jeg gamer kun på min maskine. Grunden til valget gik på Ryzen kontra en 7700K var simpelthen jeg ikke stoler på 4 cores de næste 4-5 år den gerne skulle holde. Havde egentlig regnet med at købe 1600x, men jeg blev utålmodig og så var den så relativt billig i forvejen.


    Teknisk:
    Jeg endte med no post på det første mobo og sendte det tilbage og købte et nyt. Sparede da også lige 350 og fik næsten det samme ;)


    Jeg havde så været heldig at købe G.Skill RAM som bruger en samsung chip som Ryzen skulle arbejde bedst sammen med på nuværende tidspunkt. Så ingen RAM problemer her, det er dog mange andre der har haft.


    Jeg har kunne clocke dem til 29xxmhz, men som nogle nok har læst vil Ryzen's spil yddelse blive drastisk forbedret med højere RAM hastighed da deres Infinity Fabric(koblingen mellem de 2 CCX) skalere med RAM hastighed, så lavere timmings er ikke som vigtig kontra højere hastighed. 3200mhz kan jeg dog ikke klare selv med højere timmings, så det er bare at vente på bios opdateringer.


    Chippen er clocket til 3,9 og med min gamle og ikke specielt gode køler, går den "kun" på 76grader ved stress test. Der blev brugt Aida 64, dog burde jeg køre prime95 men da jeg testede ved 3,7Ghz var der 1-2 graders forskel, så det bekymre mig ikke rigtig. Specielt også fordi der går nok nogle år inden den kan udnyttes tæt på 100%.


    Benchmark:
    Cinebench
    Multi: 1677
    Single: 155


    Min mening:
    Jeg er super tilfreds med mit køb! Jeg har ikke prøvet mange spil men WoT og MA:Andromeda køre super godt.


    WoT får faktisk næsten samme FPS som min ældre 8320, men her snakker vi stabil 96+ på ultra. Hvor tidligere lå måske omkring 80-100 nu er det oppe på 96-110. Tilgengæld er det som om det hele er mere flydende, udover FPS. Men det vilde er så at hvor min gamle CPU blev udnyttet 40-50% så bruger den nu kun 10% af CPU'en!


    ME:A har jeg ikke prøvet på den gamle. Det køre helt flydende 50+ FPS med medium indstillinger og disse ændringer:
    Anistropic filtering temporal AA
    Textures high
    Ambient occlusion HBAO.
    Endnu engang CPU'en bliver kun 30-50% udnyttet i spillet. Og med de clock hastighedder jeg køre bliver den kun 56 max. På en gammel billig luftkøler! Og dette er i et relativt varmt lokale.


    BF1 køre meget bedre end med den gamle CPU. Jeg ved ikke hvad Dice har lavet med det spil, men det er ikke spilbart på en FX CPU. Jeg kørte det på medium og fik stutters og framedrops, nu prøvede jeg 64 mands bane og kan nu køre det på high uden nogle problemer overhovedet.


    Endeligt spørg hvis der er en mindre test i vil se lavet eller bare har spørgsmål generelt :)

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

    Rettet en gang, sidst af emilpapis93 ().

  • Når du skriver 96+ fps i Wot, er det i full hd eller hvad, for min trækker omkring 120 konstant, uden aa, men alt på max.

    R7 1800X Win 10
    2 x 8 GB G.Skill 3200 MHz
    MSI RX VEGA 64 8 GB Asus Rog Crosshair VI
    512 GB Samsung 960 m.2 ssd + div. ssd og lager hdd

    LG 4163b DVD + - r/rw og DVD ram
    AOC AGON AG271QX Fractal R4
    Razer Spex, G602 mus, osv
    .

  • Når du skriver 96+ fps i Wot, er det i full hd eller hvad, for min trækker omkring 120 konstant, uden aa, men alt på max.


    Ja var da måske en god ide at nævne, jeg køre 2560x1080 :)


    EDIT: og med AA :)

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Men det vilde er så at hvor min gamle CPU blev udnyttet 40-50% så bruger den nu kun 10% af CPU'en!


    Endnu engang CPU'en bliver kun 30-50% udnyttet i spillet


    Det er en meget misviesende holdning at tro det er er en god ting. uden yderlige information kan det i lige saa godt vare en daarligt ting.
    Det kan nemt simpelhent skyldes at spillet ikke har nok traade og du derved ikke har adgang til det fuld potentiale.
    Det udelukker bestemt ikke en potential CPU flaskehals.


    Ligesom naar folk oprgader fra en i5 til en i7 og oplever at nu istedet for 100% cpu forbrug er det kun paa 50% saa det er meget bedre.
    reelt set er de i samme sitation ( kan endog vare daarligere) fordi 50% af det dobbelte er det samme som 100% af det hele.
    Det ville vaere langt mere interessant at se om der er tale om flaskehals.


    Der kommer en halt naturligv halvering af CPU forbrug nar du fordobel antallaf af logiske cores nar det software ikke kan skalere med flere traade. det er ikke et tegn paa forberinger. men mere paa spild



    Jeg er ved at ligge sidste haand paa Project Mercury AutoSMT feature som gerne skulle give et sted mell m0 til 14% boost i Ryzen CPU performance (samme paa en intel med SMT).
    Du kan evt se om/hvordan det hjaelper paa spil performance

  • Du overtolker fuldstændig hvad jeg skriver, jeg har da aldrig sagt softwaren kan følge med? Jeg har aldrig sagt det er en god ting, jeg siger det er vildt iforhold til den yddelse jeg får. Hvilket med mit kort er utrolig flot og viser, ret tydeligt, jeg har en GPU flaskehals og spil ikke kan udnytte alle mine cores. Det behøver jeg ikke teste noget for at vide. Spil som mass effect andromeda og andre nyere titler ridser kun overfladen af multicore udnyttelse, selvfølgelig udnytter den ikke pludseligt 16 tråde når spil knap går over 4.


    Jeg er tilfreds fordi min CPU kan spille et spil uden nogen former for problemer i høj opløsning og gode grafiske indstillinger iforhold til det er en 4 år gammel GPU. Med et nyt vega/nvidia kort så er jeg sat i mange år igen. Ærligt talt føler jeg dit behov for at være så usansyligt teknisk, inaverende. hvis du i det mindste forholdte dig til hvad der blev skrevet, er det mere end velkommen, men hvorfor fortælle mig ting som jeg efterhånden har set dig skrive mindst 3-4 gange. Flere gange til mig personligt. OG endda endnu engang fuldstændig ude af kontekst fordi du foudindtager jeg ikke ved det. På trods af du har sagt det flere gange og skrevet det personligt til mig før. Det er sgu irriterende. Læs og forstå tak, lad dine vilde fortolkninger ligge. Havde faktisk sendt en besked omkring programmet, men det svarede du ikke på.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Du overtolker fuldstændig hvad jeg skriver, jeg har da aldrig sagt softwaren kan følge med? Jeg har aldrig sagt det er en god ting, jeg siger det er vildt iforhold til den yddelse jeg får. Hvilket med mit kort er utrolig flot og viser, ret tydeligt, jeg har en GPU flaskehals og spil ikke kan udnytte alle mine cores. Det behøver jeg ikke teste noget for at vide. Spil som mass effect andromeda og andre nyere titler ridser kun overfladen af multicore udnyttelse, selvfølgelig udnytter den ikke pludseligt 16 tråde når spil knap går over 4.


    Jeg er tilfreds fordi min CPU kan spille et spil uden nogen former for problemer i høj opløsning og gode grafiske indstillinger iforhold til det er en 4 år gammel GPU. Med et nyt vega/nvidia kort så er jeg sat i mange år igen. Ærligt talt føler jeg dit behov for at være så usansyligt teknisk, inaverende. hvis du i det mindste forholdte dig til hvad der blev skrevet, er det mere end velkommen, men hvorfor fortælle mig ting som jeg efterhånden har set dig skrive mindst 3-4 gange. Flere gange til mig personligt. OG endda endnu engang fuldstændig ude af kontekst fordi du foudindtager jeg ikke ved det. På trods af du har sagt det flere gange og skrevet det personligt til mig før. Det er sgu irriterende. Læs og forstå tak, lad dine vilde fortolkninger ligge. Havde faktisk sendt en besked omkring programmet, men det svarede du ikke på.

    Jeg siger ikke at du ikke ved det.
    Men det er et offentligt forum og det er generelt set mange steder at folk tager det som en automatisk fordel. Saa naar kontexten i et indlaeg kunne pege paa at underbygge denne opfattelse, saa smider jeg lidt detaljer ind for at proeve at stoppe denne opfattelse af tingene.
    Det har ikke noedvendigvis noget med dig at goere. Jeg har ikke sagt du ikke skal vaere tilfreds med dit resultat. jeg har blot uddybet det naturlige i at et procent forbrug falder naar du faa flere (logiske)cores


    At du antager at jeg ikke forbeholder mig til hele dit indlaeg er en misforstaaelse. Jeg har skam laest det hele. men havde pt intet at kommentere til resten mest for at undgå nettop denne fornaermede adfaerd. (Der var to smaating som var smaaforkerte men ikke nok til at jeg gad pointere det). Du regere i min verden helt ude af perspektiv i forhold til en detalje uddybelse.


    Jeg debattere for det meste paa staerkt tekniske fora, hvor der er naturligt st forelagt teorier og tests bliver Scrutinized (Mangler PT dansk ord) og der ligges stor vaegt paa bevis byrde mht til konstateringer og udsagn.
    Dette er netop for at man sikre der ikke sniger fejl in hist og her, og det tages ikke personligt hvis der findes en mulighed for hvor der en mangel eller fejl.
    Det er ikke altid helt nemt at skrue ned for dette nar man bevaeger sig over i en mindre videnskabeligt teknisk debat og skal huske paa at fremvisning af fejl i stedet kan tages som en personligt tilsvining i stedet for en mulighed for at forbedre hvad man laver.
    Hvis du kan pointere hvorledes uddybningen af procent forbruges kunne vare bragt ind uden at skabe denne konflikt vi nu har, lytter jeg meget gerne til det.
    Dette var ikke ment som et angreb, og hvis det er blevet taget saaledes beklager jeg.



    Mht. til din CPU.
    Du har gaaet fra en CPU der var bygge til marketings formaal med elendig spil performance, til en ordenligt designet CPU saa selvfoelgelig er der en god gevinst i dette. Fra et tekniske synspunkt er AMD Ryzen jo en helt anden kaliber CPU.
    AMD Vishera CPU har jo et hav af design omraader der stinker af at skruede ned for produktions omkostninger men bibeholde buzzwords som for den til at lyde hurtigere ( lidt a la Intels P4 design


    - ingen L1 writeback cache. hvilket medfore din CPU cores er mindre effektive
    - kun 2 FPU piplines per cores ( allerede her er enhver core nu langsommere end hvad der ellers er paa markedet til spil)
    - Kun halvt antal FPU cores dvs en 8 cores vishera cpu har reelt set kun 4 FPU cores og det er dem som er vigtige for spil
    - Kan kun lave 128bits FMA instruktioner per piplines som kan kombineres til 256bit for begge. dvs nu er vi nede paa kun 1 piplines output per FPU core


    Buldozer arkitekturen var lave til at lyde hurtige (masser af mhz og cores) for den almene masse, men der var intet hestekraefter bag det pga alle de ting der blev skaaret ned paa. dog var den god til interger beregninger saa .feks 7-zip var den god til
    Ryzen er i den grad mere bygger til at lever performance. (lige paa nar CCX modul systemmet som er for produktions skyld)
    Saa ja det er en rigtige god opgradering