Ny gaming monitor

  • Hej Allle


    Jeg står i den situation at jeg har bestemt mig for at købe ny computer skærm. Der er nogle fundamentale ting den SKAL indeholde som f.eks.
    - 1 ms
    - min. 144 Hz
    - 24'


    Jeg har set nærmere på følgende:


    ASUS ROG SWIFT PG248Q - 24? 1ms Sort 180 hz
    - https://www.fcomputer.dk[...]


    ASUS MG248Q - 24? 1ms 3D 144Hz Full-HD Gamer skærm
    - https://www.fcomputer.dk[...]


    Hvilken af de to ville i anbefale og hvorfor?


    PS. Den benyttes primært til BF1, CSGO, PlayerUnknown etc

  • Har du et nVidia grafikkort? For ellers er den dyre model lidt et spild af penge, da G-Sync ikke samarbejder med AMD kort.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Hvis du har et godt nVidia kort som et GTX 1070, ville jeg helt klart vælge PG248Q - Det har trods alt været årets og verdenens bedste gamer skærm, da den i sin tid udkom - idag overgået af de nyere modeller.


    Den primære forskel er, at PG udgaven har G-sync mens MG udgaven har Free-Sync.


    USB 3.0 (f.eks. til mobil oplader eller mus) samt lyd indgange i skærmen er måske ikke lige så vigtige, men for nogen, nice to have.


    men den essentielle forskel er sådan set G-sync.


    Ellers er det i bund og grunde den samme skærm.
    De har begge det samme panel - M240Q007 V0


    De har samme panel, bag belysning, lys styrke, kontrast.... 3D.. højtalere... PG udgaven har USB porte med..
    Jeg kan ikke lige huske om MG udgaven også lige har det røde lys rundt omkring "benet" på standen - PG-udgaven er en smugle tykkere og vejer en lille smugle mere, grundet G-sync hardware, men ellers er det som sagt den samme skærm.


    Har du et AMD kort, så køb MG udgaven, da den kommer med AMD's Free-Sync
    Har du et nVidia kort, så køb PG udgaven, da den kommer med nVidia'S G-sync, og nyd det nydelige flydende gameplay!


    Jeg har selv et Asus GTX 1070, og skulle jeg vælge et af de to skærme, ville jeg helt klart have valgt PG248Q.


    Du får intet ud af at have Free-Sync på skærmen hvis du køre nVidia, ligesom du ikke har nogen gavn af G-sync, hvis du har et AMD kort. :)

    Intel core i7 4790k OC'ed 4,7 GHz, cooled by Corsair H110i

    4x4GB Corsair Vengeance DDR3 2133MHz CL9 RAM

    Asus ROG Maximus vii ranger

    Asus GTX 1070 OC'd @ 2000 MHz

    Corsair 750W PSU

  • Tusind tak for dit post! Super lækkert med ordentlig respons. Jeg har et Nvidia 1070 grafik kort. Så tror valget falder på PG248Q'eren :)

    helt i orden du - glad for, at det var til gavn :)
    Asus PG-serien af skærme er virkeligt bare vilde... de har en PG258Q, som også er en 24.5" FullHD skærm, med 240 Hz... :whistling:


    Jeg er lidt lun på deres PG278QR, som i bund og grund bare er 27", 2560x1440 udgaven af din kommende PG248Q, men jeg laver et nyt setup lidt efter sommer, og prøver virkeligt at se, om jeg ikke kan få presset en MX34VQ eller PG348Q ind istedet... de to skærme er simpelthen bare en hver entusiasts våde drøm... meeeeen koster nu også lige en del mere, og det setup kommer i forvejen til at koste mig kassen.. :$


    Hvad med en acer 27" til 500,00 mere måske ?

    well, nu vil jeg ikke sidde og nedgøre et mærke, og ophøje et andet... jeg synes altid, at selv hvis jeg prøver at begrænse mig, og bare lige vil hive et enkelt eksempel frem eller to, ender det altid med en mega lang Acer-kritik, når først jeg går i gang, så den del springer jeg lige over... men... Asus er trods alt, officielt set, anset som verdenens førende inden for gaming hardware ;)


    Deres skærme ink den PG skærm der, har i flere år i træk vundet priser efter priser, det er størst på de fleste markeder inden for computer hardware, og kvaliteten er i top, så vel som servicen, så absolut ingen grund til at betale mere for noget som ikke er lige så godt, eller fra et "ringere" mærke.


    eksempel fra service erfaringer med Asus


    Nu lyder det måske lidt slemt når jeg siger, jeg 2 gange har haft skærm udskiftet hos Asus, men jeg vil lige sige, at jeg har samlet rigtig mange maskiner og setups for rigtig mange mennesker i over 11 år nu, og som udgangspunkt forsøger at gå så meget som muligt efter hardware fra Asus. Nogen gange giver det ikke lige mening - f.eks. hvis grafik kortet nogen gange, f.eks. dengang vi havde GTX 660ti, fra gigabyte kostede 300-400 kr,- mindre, men performance, kølings evnerne og støj niveauet på de daværende kølere fra Gigabyte og Asus lå så tæt op af hinanden, at det ikke gav mening at købe Asus... (det er så en anden snak, at strøm resistors på Asus PCB'er er customized og større/kraftigere, og kan holde til en del mere uden at brænde af, men det var ikke lige nødvendigt at tage i betragtning i de 3 setups der).


    - Jeg har to gange skulle have en skærm udskiftet - den ene gang var den defekt til at begynde med, og den anden gange, var der lige 2 uger tilbage af de 2 års garanti/reklamation.


    Begge gange oplevede jeg imponerende hurtig service - dagen efter jeg kontaktede dem, havde de sendt en ny skærm afsted, og dagen efter det, modtog jeg den, sammen med en label, og instrukser om, at jeg bare skulle pakke den gamle skærm ind i kassen fra den nye, smide den label på, og ringe til dem, så de kunne komme forbi og samle den op på det tidspunkt det passede mig, når jeg lige havde tid i løbet af ugen..
    - så slipper man sku for at vente en måned, som så mange andre steder.. :9xo


    Jeg kan varmt anbefale Asus - og jeg har aldrig set et brand vinde så mange priser på så mange produkter, i så mange forskellige kategorier, som Asus :thumbsup:

    Intel core i7 4790k OC'ed 4,7 GHz, cooled by Corsair H110i

    4x4GB Corsair Vengeance DDR3 2133MHz CL9 RAM

    Asus ROG Maximus vii ranger

    Asus GTX 1070 OC'd @ 2000 MHz

    Corsair 750W PSU

    Rettet en gang, sidst af Raziel ().

  • Nu skal jeg ikke gøre mig klog på awards og erfaringer, men de Acer Predator skærme vi har stående herude i butikken har ihvertfald kørt helt efter planen - specielt efter en hurtig kalibrering med spyder. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Nu skal jeg ikke gøre mig klog på awards og erfaringer, men de Acer Predator skærme vi har stående herude i butikken har ihvertfald kørt helt efter planen - specielt efter en hurtig kalibrering med spyder. :)

    hehe, sjovt, jeg lige fjernede den del af mit indlæg :D


    Jeg skrev faktisk en lille del mere, men tænkte... alle mine indlæg ender altid med at blive roman-længder, folk nok alligevel ikke gider læse, så jeg fjernede den del...


    men hvad jeg egentligt oprindeligt skrev (men ikke postede), udover kritikken, var, at jeg må indrømme Acer er kommet godt op fra støvet her hen over de sidste 2-3 år og har fået produceret sig nogen gode ting her på det seneste. Jeg ville stadigt ikke købe en bærbar fra dem - men...


    De har fandme gjort det godt, og gået fra at være noget af det absolut skåd, billig bras du kunne få, tilbage for 7-10 år siden, til at lave sig nogen ret fornuftige ting, og særligt med skærme - jeg har ikke lige personlig erfaring med dem, men de har været rigtig hurtige til lige at få smidt nogen gode skærme ud, som konkurrence til Asus, lige med deres Predator skærme.


    Da Asus først overgik den gamle 120Hz grænse, og udgav den første 144Hz skærm, tog det de andre flere år om at komme med, og de fleste har stadigt ikke rigtigt noget ordentligt derude... Asus har alene domineret med sine høj-frekvens skærmene, men af alle mærker, så har det været Acer som har været rigtig hurtige og smarte, og kommet med deres Predator skærme...


    Særligt deres Predator x34, som direkte konkurrent til Asus top skærm, PG348Q, som igen har fundet priser efter priser... anses lige nu for at værende toppen af de ultimative gamer skærme, og det bedste man kan få på markedet - så har Acer også lige smidt sin X34 ud... den er måske ikke lige så lækker, og har man en gang set PG348Q, vil man måske ikke blive lige så imponeret over Acer's X34, men i sidste ende, er det en skærm med samme specs som den fra Asus - samme str, opløsning, Hz og G-sync... og med den, har Acer formået at være den eneste konkurent til Asus på det markedet, hvilket - som sagt, jeg virkeligt må indrømme både har vist nye nosser jeg aldrig troede jeg ville have set fra Acer, og imponeret mig lidt....


    bare en skam, at prisen for deres skærm lige ligger 1000-2000 kr,- over Asus skærmen...
    Acer skærmen er ikke produceret i lige så store mængder, og ikke lige så nem/billig at få fingrene i.


    Den ligger stadigt til over den pris, Asus oprindeligt introducerede deres til.

    Intel core i7 4790k OC'ed 4,7 GHz, cooled by Corsair H110i

    4x4GB Corsair Vengeance DDR3 2133MHz CL9 RAM

    Asus ROG Maximus vii ranger

    Asus GTX 1070 OC'd @ 2000 MHz

    Corsair 750W PSU

  • Det var da også bare et godt tilbud pga. cdon holder fødselsdag, en tilsvarende asus skærm pg278q koster jo så lige 1200 mere, og det er det ikke værd i mine øjne.


    Har man et gtx 1070 syntes jeg det er synd kun at vælge FULL HD 1980*1080, det kunne et gtx 1060 jo trække.


    Har selv brugt tilbuddet fra Acer/CDON og er såmænd meget fornøjet med skærmen, og har sparet en del penge samtidigt.


    Og skærmen har også en lille fiks detalje, der er usb hub i venstre side til hørebøfferne, så man slipper for at køre ledningen over hvis pc'en står på gulvet.

  • Mjaaa.... måske ikke ligefrem 144FPS i 1080 i alle spil. Men 60fps kan et 1060 sagtens håndtere.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Mjaaa.... måske ikke ligefrem 144FPS i 1080 i alle spil. Men 60fps kan et 1060 sagtens håndtere.

    Præcis

    Nu har jeg ikke lige set nogen tilbud og mit svar tidligere har udelukkende været generelt ud fra de to skærme osv.
    Jeg har ikke lige set, hvad du kan få den tilsvarende skærm fra Acer for, men gik ud fra dit "500 kr,- mere" og så var min tanke "well, det giver i hvert fald ikke mening at betale mere for at vælge Acer over Asus... så meget er sikkert" :)


    mht. opløsning osv kommer det igen også meget an på hvad man gamer.


    Nogen spil vil du gå efter bedre opløsning, og så vil man have det fint med ikke nødvendigvis at køre 60 fps, måske. - 45 fps kunne vel være fint nok at game på, hvis man sammentidigt kunne nyde de fantastiske graphics i spillet - her forestiller jeg mig f.eks. spil som Tomb Raider og mange single-player spil med fantastisk graphics osv, men så længe du har 40-50 fps, kan du stadigt spille og nyde spillet...


    Her vil det måske give mening enten bare at beholde et GTX 1060 til FHD opløsning, eller gå efter 1440p med sit 1070 og blot en 60Hz monitor.


    Andre spil, betyder grafikken ikke lige så meget, og du vil bare have det mest flydende gameplay, og højst fps.. her vil du gå efter 60 fps eller over..
    Spiller du nogen spil som - jeg kan forestille mig CS-GO osv, hvor du vil gå efter det mest flydende gameplay, kan jeg da sagtens forestille mig at 1080p er fint, og så hellere køre et mere flydende gameplay...
    Nu ved jeg godt at CS GO ikke lige er det mest krævende spil, og jeg spiller ikke selv battlefield og den slags, men jeg kan da forestille mig, at 1080p med 60+ fps ville være bedre her.


    et GTX 1060 kan godt køre det meste i FHD op til omkring de 60 fps, men hvis du har en skærm som kan klare op til 144 fps, så ville et GTX 1070 helt klart være mere fortrukket - ellers får du ikke rigtigt udnyttet skærmen, du allerede har betalt mere for...


    så et GTX 1070 på en FHD 144Hz skærm giver nu fin mening, hvis det er den slags gaming man er til ^.^


    - Personligt køre jeg selv 2560x1440 på en 27" 60Hz skærm - men så igen, min skærm er også lidt gammel nu, og dengang var 2560x1440 60Hz sådan set det bedste du kunne få, og kostede allerede en del.. Min næste skærm bliver nok en 21:9 igen (nu hvor de er lidt mere udbredte og der nok er flere spil som understøtter dette osv, i forhold til da jeg sidste havde en 21:9 skærm) - og hvis ikke jeg har råd til den 34" fra Asus, bliver det måske en 1440p med over 60 hz, men.... hvis jeg alligevel bare skal have en 27" beholder jeg sku bare den her.


    Jeg går også mere efter de flottere graphics og 50-60 fps ;)
    - men... så igen, hvis ikke jeg kan nå det i ultra, overclocker jeg mit Grafik kort lidt, til jeg kan :D

    Intel core i7 4790k OC'ed 4,7 GHz, cooled by Corsair H110i

    4x4GB Corsair Vengeance DDR3 2133MHz CL9 RAM

    Asus ROG Maximus vii ranger

    Asus GTX 1070 OC'd @ 2000 MHz

    Corsair 750W PSU