Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

tirsdag, 6. april 2004, 21:14

Hey

Jeg tænkte på om der ikke var en hardcore OC/Hardware gut, som kan lave en ordbog om alle de der ord, sp vi newborns også kan følge med :D!
Jeg støder nemlig tit på ting som jeg syns er interresante og som jeg syns man kan bruge til noget.. Men så dukker der et eller ander :rolleyes: ord op... Også fatter man ikke helt hvad der sker efter.. :D!

MSI 6701 1024 MB PC 2700 Samsung 2.6 GHz P4 Audigy 2 120 GB Seagate Creative 6.1

3

tirsdag, 6. april 2004, 21:49

Bukker og takker :D!

MSI 6701 1024 MB PC 2700 Samsung 2.6 GHz P4 Audigy 2 120 GB Seagate Creative 6.1

4

tirsdag, 6. april 2004, 21:53

Men det mangler lige dem jeg søgte :(!

Som er GPU, Dual (nok MEGET dumt spørgsmål) og PSU..

5

tirsdag, 6. april 2004, 21:59

GPU = Graphics Processing Unit (Grafik processor)

Dual = Kan ik' lige et ord, men I betegnelsen er det at køre side om side (RAM i dual channel = 2 "channels")

PSU = Power Supply Unit (Strømforsyning)

Beklager at de ordbøger ik' har det du ledte efter, men det er jo også et stort arbejde at vedligeholde sådan noget. Det bedste man kan gøre er at have en interaktiv ordbøg hvor folk selv kan lægge input (som så skal valideres).

Men ellers er jeg da mere end villig til at svare på hvad jeg kan.

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Bobcat" (06.04.2004, 22:00)

6

tirsdag, 6. april 2004, 22:08

Citeret

Oprindeligt indlæg af Bobcat

Dual = Kan ik' lige et ord, men I betegnelsen er det at køre side om side (RAM i dual channel = 2 "channels")

PSU = Power Supply Unit (Strømforsyning)

Beklager at de ordbøger ik' har det du ledte efter, men det er jo også et stort arbejde at vedligeholde sådan noget. Det bedste man kan gøre er at have en interaktiv ordbøg hvor folk selv kan lægge input (som så skal valideres).

Men ellers er jeg da mere end villig til at svare på hvad jeg kan.

Mange tak til begge 2.. Har læst noget med at sætte ram i Dual.. Hvordan gør man det!?

7

tirsdag, 6. april 2004, 22:09

Citeret

Oprindeligt indlæg af Bobcat

Og idag hedder en GPU faktisk en VPU.
Visual Processing Unit, ja de ændrer navnene ofte.

Det er både Ati og nVidia der kalder det en VPU for tiden.

8

tirsdag, 6. april 2004, 22:16

Citeret

Oprindeligt indlæg af Krillen
Mange tak til begge 2.. Har læst noget med at sætte ram i Dual.. Hvordan gør man det!?

Hvis dit bundkort vel og mærke understøtter det, så burde du have 2-4 RAM sokler, som har samme farve (2 har en farve, 2 har en anden), så ta'r du to ens RAM klodser (gerne af samme mærke også), og putter dem i samme farve sokkel.

Citeret

Oprindeligt indlæg af MJO
Og idag hedder en GPU faktisk en VPU.
Visual Processing Unit, ja de ændrer navnene ofte.

Det er både Ati og nVidia der kalder det en VPU for tiden.

Men vi ved at de begge også er skudt i bolden, så.. Smag og behag.

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Bobcat" (06.04.2004, 22:16)

9

tirsdag, 6. april 2004, 22:17

Dual er ikke en forkortelse, men et ord. Dual = dobbelt.

Dual DDR eller Dual memory er en betegnelse for, når man kører 2x båndbredde. Når man kører med et RAM-mondul (single), så har båndredden (se båndbredden som en motorvej) et spor. Når man køre med 2 RAM-moduler (dual), så har motorvejen 2 spor. Derved kan der køre dobbelt så mange biler på samme tid.

For at man kan køre Dual DDR, og få mere ydelse ud af, skal bundkortet eller rettere sagt chipsettet, understøtter det. Hvis ikke chipsettet på bundkortet understøtter Dual DDR, så hjælper det ikke noget at køre det. Man får ikke større ydelse ud af det.

For at køre Dual DDR skal begge RAM-monduler være ens. De skal være af samme mærke, samme model og køre samme hastighed. Hvis ikke, så kan der opstå problemer.

10

onsdag, 7. april 2004, 00:19

Det er nu ATI der kalder dem VPU og nvidia der kalder dem GPU. Ellers køb dig bogen EDB-lex den forklarer alt incl. historisk forløb for en teknologi :)

Jeg HADER signaturer!

11

onsdag, 7. april 2004, 00:21

Ok.. mange tak for alle svarene so far :D!

12

onsdag, 7. april 2004, 00:39

Citeret

Oprindeligt indlæg af WinterSilence
Det er nu ATI der kalder dem VPU og nvidia der kalder dem GPU. Ellers køb dig bogen EDB-lex den forklarer alt incl. historisk forløb for en teknologi :)

Det er sørme også korrekt.
Der er dog flere firmaer der kalder det for en VPU.
Bl.a. ATI, 3DLabs og S3.
Det var 3DLabs der fandt på betegnelsen VPU.
Har lige sakset lidt fra HardwareTidende.
Det er skrevet af Rune.

Men om det hedder GPU eller VPU er ligegyldigt, det er den samme chip der er tale om.
Men det er godt at vide, at den kaldes noget forskelligt.

Citeret

Såvidt jeg husker, var hverken ATi eller Nvidia skyld i den nye VPU-forkortelse, men derimod 3DLabs - her citat fra forår 2002 (dvs. før Radeon 9700 Pro udkom):
GPU er den oprindelige betegnelse for "Graphics Processing Unit", som Nvidia i 1999 med GeForce mere eller mindre omdøbte til "Geometry Processing Unit". VPU (Visual Processing Unit) opstod senere for at lægge mere vægt på avancerede renderingsegenskaber hos moderne grafikkort, og VPU bruges nu synonymt med "Geomety Processing Unit") -

"For 3DLabs, the term GPU has too negative of a connotation to use for their next-generation part. Current GPUs aren't flexible enough and thus when 3DLabs wanted to put a name to the face of their technology they came up with the term - Visual Processing Unit (VPU). The abbreviation is similar enough to CPU to properly convey its message while it's also different enough from GPU to signify a radically different approach to solving the problem." (min fremhævning, red.)
Kilde: http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1614&p=2

Her tilsvarende udsagn fra Toms Hardware:

"3Dlabs' attention is focused on the full programmability of pixel and vertex shaders - thus the name Visual Processing Unit (VPU). Even textures do not necessarily have to be loaded, and instead, they can be programmed. 3Dlabs keeps the memory management completely virtual."
Kilde: http://www17.tomshardware.com/graphic/20…dcat_vp-01.html

Så betegnelsen "VPU" ser ud til at være opfundet af 3DLabs og dækker over grafikkort, der anvender særligt avancerede pixel og vertex shadere - hvilket gælder for diverse grafikkort især siden Radeon 9700 Pro (dvs. DX9-kompatible grafikkort); personligt oplever jeg også VPU-betegnelsen som bedre end den tidligere forvirring over "Graphics Processing Unit"/"Geometry Processing Unit", hvorfor jeg normalt anvender VPU-betegnelsen mht. diverse avancerede grafikkort.

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "MJO" (07.04.2004, 00:39)

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.