Freesync - er det bøvlet værd?

  • Jeg får en ordentlig røvfuld mønt retur i skat, så jeg overvejer at købe en ny skærm.


    Min nuværende skærm er en gammel Samsung 22" med en opløsning på 1680X1050.


    Jeg læste lidt om AMDs Freesync, men jeg er ikke overbevist om at det er noget jeg behøver fokusere på.


    Jeg skal spille i 1920X1080, så ville jeg ikke få mere ud af at købe en 144Hz skærm med IPS-panel?



    Tak for din tid.

  • Det kræver et AMD grafikkort. Den 144 Hz skærm, du nævner, er med stor sandsynlighed Nvidias pendant til FreeSync, og kræver et Nvidia kort for at fungere optimalt.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Jeg har et RX 480, så det er ikke dér hunden ligger begravet.
    Dvs. du mener ikke at man kan få en 144Hz-skærm til et AMD-kort?
    Det forstår jeg ikke noget af.



    Edit.
    Arh. Beklager.
    Jeg tror jeg misforstod din post.

  • Der er rigtig mange ting, der spiller ind. :) I langt de fleste spil (nye(ere)) AAA titler er dit Rx 480 ikke nok til at kunne udnytte et 144 Hz skærm, med mindre du skruer ned for alle detaljer. Der er dog spil som CS:GO, hvor det ikke bliver noget problem.


    Om du vælger et TN- ell. IPS panel afhænger af dine præferencer. TN paneler er helt nede på 1 ms i refresh rate. IPS er lidt langsommere - omkring 5-6 ms. Ulempen ved TS er farverne, der er ikke meget pang-pang over dem, ydermere er betragtningsvinklen dårligere (ikke at det betyder noget, hvis man sidder lige foran).


    IPS paneler har flottere farver, men så lidt langsommere ms.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Glemte at skrive, at det kræver mange grafik-HK at udnytte en 1080p, 144 hz skærm. Men der er jo også 1440p, 144 Hz, men disse kræver et monster grafikkort at få det fulde udbytte. Her snakker vi 2 x gtx 1070, gtx 1080ti ell. Titan XP. De vildeste skærme er 100 Hz 3440x1440 IPS, Asus 34" ell. Acer X34a. De koster så også kassen. Omkring 9k. https://www.komplett.dk/produc…r-curved-led-g-sync-x34a#

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD