high end selvbyg gamer hjælp

  • Hej Jeg har sparet op til min første og eneste high end gamer pc så jeg har prøvet at finde et godt byg men sandheden er at jeg ikke rigtig aner hvor jeg spilder mine penge og hvor jeg skulle bruge mere, så jeg vil gerne høre jeres ideer om hvor der skal forbedres.
    budgettet ligger på 15-25.000 ink. ordentlig skærm tænker en 34 ultrawide så den koster en pæn klat.
    jeg har forsøgt at gå efter et sort/hvidt byg men syntes det er svært at finde delene.
    her er hvad jeg har fundet.



    case
    Phanteks Enthoo Evolv 1.500kr

    bundkort
    ASUS ROG MAXIMUS IX FORMULA 2.867kr


    eller for at spare
    ASUS ROG MAXIMUS IX HERO 2.176kr


    cpu
    Intel Core i7 7700K2.932kr


    cpu køler

    PHANTEKS PH-TC14PE - WHITE (ikke sikker på den passer) 619kr


    Corsair Dominator Platinum - DDR4 - 32 GB 2.246kr


    ASUS GeForce® GTX 1080 7.200kr


    har ingen ide om hvilken 1080 jeg skal vælge men lige nu er den der som en placeholder prismæssigt for en 1080ti

    Corsair VS Series VS650 462kr


    ville gerne have haft en hvid en men kunne ikke finde en der ikke kostede en formue


    tænker at smide en billig m.2 ssd i og en 2 eller 3 tb alm hdd


    håber i vil give mig jeres ideer på forbedringer


    ;)


  • Puha, det var ellers noget af et budget! :) Hvor skal jeg starte? Lad mig starte med det der er 'en skam'. Når du vælger et så high-end system, så er det næsten synd at komme den dårlige PSU i systemet! PSu'en er trods alt den der skal levere strømmen, og gerne den rette mængde. Der er flere rigtig fine PSU'er på markedet. Kig på en af følgende:


    - EVGA Supernova G3 750w.


    - Corsair Rm750x.


    Super fedt kabinet, du har fundet! Det koster også bare mange dadler. Havde det været mig selv, der skule bygge et ligende system, og gerne ville have et hvidt tema, havde jeg valgt et NZXT S340 i hvidt.
    https://sta3-nzxtcorporation.n…arge_c9e6ed04b5d1b066.png


    Det er IMO mere stilrent og helt hvidt. Og så koster de kun ca. 600 kr. Men det er bare hvad jeg havde valgt. :) I øvrigt kan du skjule PSU og kabler i mit foreslåede kabinet.


    Synes det er lidt svært mht. CPU, for AMD er kommet med nogle meget potente CPU, i form af AMD Ryzen R7, 1700, 1700x og 1800x. Disse er alle Octa Core med SMT (2 tråde pr. kerne). Og af hvad jeg kan læse på nettet er de omtrent ligeså gode som Intel's i7 7700k i spil. Nogle spil, der kun kan udnytte 2 kerner falder Ryzen lidt bagefter, grundet 7700k har lidt bedre IPC.


    Der hvor Ryzen virkelig skinner igennem er ved redigering etc. OG hvis du vælger at streame spil.


    Man kan få dette R370x Ryzen bundkort i titanium tema:
    https://www.komplett.dk/produc…ower-gaming-titanium-am4#


    De RAm du har fundet er ultra fede, men også ultra dyre! Og hvis du udelukkende skal bruge systemet til gaming, så har du ikke noget at bruge 32 GB til - her er 16 GB nok. Så der kan du også spare nogle dadler.


    Hvis du skal spille i 3440 x 1440p @ 100 Hz i nye(ere) AAA-titler, så er det mit umiddelbare gæt at du skal op i et Gtx 1080ti. "Problemet" er bare at der endnu ikke er udkommet nogle kort andre end Nvidias eget ref. kort. Og det er som sådan også godt nok, men der plejer bare altid at komme bedre kort med bedre køleløsninger fra andre producenter. Så det er IMO værd at vente på disse.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • hej ShoutingSeeker


    Mange tak for svaret, det er rigtig fedt at få noget feedback, da jeg er mega bange for at sætte noget forkert sammen.
    sandheden er at jeg satte den psu ind af fustration over jeg ikke kunne finde en ordenligt hvid en så vidste det godt lidt. :whistling:
    Jeg havde tænkt over et Ryzen i stedet men syntes bare jeg har set så meget på nettet om at de ikke levede op til forventningerne for gaming ?
    men jeg har tænkt mig at streame med nvidea til min shield, er det den vej man skal gå ? og hvilken ryzen cpu skulle man så gå efter ?
    hvad ang. Ram valgte jeg 32gb da jeg arbejder i photoshop men det er gaming og photoshop og ikke andet den vil blive brugt til ville 32 stadig være overkill ?


    jeg bliver nød til at spørge om du har nogle gode ideer til m.2 der ikke koster en formue og stadig er ok?
    Jeg kunne godt tænke mig et display i min pc over temp og fanspeed (total ignorant på dette område) men ved ikke hvordan dette virker har du evt nogle pointers ?
    http://www.tweak.dk/forum/user/29889-shoutingseeker/


    håber du kan hjælpe mig lidt på vej igen ;)

  • Problemet med mange af de reviwes der er på nettet, er, at de tester Ryzen imod en i7 7700k i lave oplysninger såsom HD og Full HD med et kraftigt grafikkort. Når man gør dette, vil en 7700k altid vinde grundet dens højere IPC. Men hvem en i h******* kombinerer fx et Gtx 1080 i med en HD skærm! :D Ingen, forhåbentlig. Hehe


    Tester man derimod i høje i høje opløsninger (hvor ens CPU rigtigt har noget at lave), så ligger Ryzen på højde med en 7700k. Streamer man samtidigt, så falder 7700k bagefter grundet den "kun" har 4 kerner vs Ryzens 8.


    Er ikke så meget inde i hvad PS bruger af RAM, så her må andre guide dig. :) Men det kommer helt sikkert an på hvad du laver i PS.


    Mht M.2 SSD, så vil jeg anbefale at købe en alm. SSD, da det faktisk kun er i sekventielle operationer at M.2 er hurtigere. Der er ikke en mærkbar forskel i alm. brug. M.2 er også dyrere, derfor havde jeg holdt mig til en alm.


    Der findes mange forskellige programmer til overvågning af ens system. Ved at de store (Asus, MSI mv.) har sådan nogle.


    Har desværre intet forstand på streaming med Nvidia Sheeld.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • igen tak for svar meget nyttigt ;)
    så bliver det alm. ssd ;)


    men for temp måling og sådan skal der ikke noget hardware til ?
    jeg har set et eller andet sted noget med ledninger du ligger der hvor du vil måle ?

  • men for temp måling og sådan skal der ikke noget hardware til ?
    jeg har set et eller andet sted noget med ledninger du ligger der hvor du vil måle ?


    Mig bekendt er der allerede sensorere indbytter på alle nutids bundkort.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Hello
    Bare lige for at klarlægge et spørgsmål du delvis har stillet, så er den "hvide" cpu-køler du har linket til helt klart ok, det er en socket 1151 og den er 14 cm høj og det kabinet du har linket til kan klare 19.5 cm cpu-køler, og det kabinet Shoutingseeker viser dig et billede af kan klare 16.1 cm, og haves også hos
    https://www.computersalg.dk/i/…source-s340-miditower-atx til 592 kr


    der er også hvid Corsair ram
    https://www.computersalg.dk/i/…x-ddr4-32-gb-2?sq=1494256 billigere end dem du har fundet men samme frekvens


    Bruger du Shoutingseeker's kabinet er psu'ens farve ligemeget, og som han skriver er en god kval psu et must, for er strømmen til systemets andre dele ikke fin så kan du få små underlige oplevelser og fejl som det er yderst svære at verificere hvor kommer fra
    Så Shoutingseeker's ide om
    https://www.computersalg.dk/i/…corsair-rmx-series-rm750x
    som koster det dobbelte af den du havde fat i er en klart bedre løsning og med 10 års garanti, og billigere end EVGA'en han skrev om !


    Kikker vi så på ssd så har de bundkort du kikker på to slags M.2 slots 1 stk sata og 1 stk pcie v3 x 4 nvme, sata topper ved ca 550 MB/s læs/skriv og en betalelig pcie v3 x 4 nvme topper ca ved 2.8 GBps (læs) / 1.1 GBps (skriv) og priserne er
    2.5" ssd f.eks
    https://www.computersalg.dk/i/…lus-solid-state-drive-240 692 kr


    M.2 ssd sata f.eks
    https://www.computersalg.dk/i/…400-solid-state-drive-256 791 kr


    M.2 pcie f.eks
    https://www.computersalg.dk/i/…-pm961-mzvlw256hehp-solid 914


    Ved brug af Asus formula bundkortet kan man skjule M.2 drevet (med sata eller pcie v3 x4 nvme) under skjoldet, mellem nederste og mellemste pcie slot (se vedhæftede) !
    Hyg dig med buildet !


  • :goodpost:

  • Problemet med mange af de reviwes der er på nettet, er, at de tester Ryzen imod en i7 7700k i lave oplysninger såsom HD og Full HD med et kraftigt grafikkort. Når man gør dette, vil en 7700k altid vinde grundet dens højere IPC. Men hvem en i h******* kombinerer fx et Gtx 1080 i med en HD skærm! :D Ingen, forhåbentlig. Hehe


    Tester man derimod i høje i høje opløsninger (hvor ens CPU rigtigt har noget at lave), så ligger Ryzen på højde med en 7700k. Streamer man samtidigt, så falder 7700k bagefter grundet den "kun" har 4 kerner vs Ryzens 8.


    Derimod taber Ryzen i alle spil der ikke kan udnytte de ekstra kerner uanset opløsning - hvilket stadigvæk er langt størstedelen af markedet, gammelt som nyt. Ryzen koster også markant mere end f.eks. 7600K som er alt rigeligt til at spille på, og som lige kører en gigahertz hurtigere end f.eks. R7 1700, som koster lige så meget som en 7700K


    Jeg ville aldrig foreslå en Ryzen eller for den sags skyld i7/Xeon processor medmindre der decideret er et behov for en workstation CPU. Photoshop har absolut ikke brug for den for at køre optimalt - der lægges der tværtimod langt mere vægt på mere (ikke nødvendigvis hurtigere) RAM, da filer kan blive meget store, og så en stor, hurtig scratch disk eller to (SSD)


    Man skal holde sig langt væk fra SATA baseret M.2 da det er et spild af penge - Du er alligevel låst til samme hastigheder som en traditionel SSD, som peaker på omkring 5-550MB/s, hvor selv de billigste NVME M.2'ere typisk ligger på det dobbelte. Nej man kan ikke mærke det i Windows, men så snart du åbner et stort dokument i f.eks. Photoshop, så sker der ting og sager.


    Bare mine 2 cent. ^^

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Derimod taber Ryzen i alle spil der ikke kan udnytte de ekstra kerner uanset opløsning - hvilket stadigvæk er langt størstedelen af markedet, gammelt som nyt. Ryzen koster også markant mere end f.eks. 7600K som er alt rigeligt til at spille på, og som lige kører en gigahertz hurtigere end f.eks. R7 1700, som koster lige så meget som en 7700K

    Skal vi ikke lige lade spil producenterne lave patches til AMD setup's ?
    Det er godt nik længe siden at nogen producent har fokuseret på AMD's cpu arkitektur ifht intens cpu brug i div tunge programmer inkl spil !
    Der er sansynligvis meget at hente hvis alting kun er optimeret til Intel's cpu'er !


    Bare en tanke :idea: !


    Have a nice weekend all !

  • Patches? Skal vi nu ikke lige forholde os realistiske her? Du får ikke nogen producenter til at bygge deres engines om fra bunden til at håndtere multithreading bedre. De spil der reagerer positivt på de flere kerne som Ryzen har (men igen ryger nedaf pga. den lavere clockfrekvens) er alleredet bygget op fra bunden for at kunne håndtere multithreading.


    Du kommer ikke til at se den udvikling du håber på i eksisterende spil der ikke oplever en konstant udvikling, som f.eks. WoW der får en overhaul fra bunden ved hver expansion pack. Far Cry, Total War, Starcraft, Skyrim (og så videre endvidere) kommer ikke til at opleve markante forbedringer på ydelsen over tid.


    Hvor der muligvis kommer til at ske noget er ved AAA udvikleres kommende titler - Men spiller du indie spil eller noget fra mindre udviklere der ikke har relation til EA, Ubisoft eller lign. kommer R7'erne ikke til at præstere pænt, for der er mange spilgenrer hvor du simpelthen ikke kan køre særligt meget parallelt. Du kan f.eks. se på ekstreme eksempler som Dwarf Fortress der kører alting over en enkelt tråd hvor dårlig ydelsen er på AMD ift. til Intel, uanset om det hedder Ryzen eller ej.


    TLDR: Arkitekturforbedringer kommer ikke til at betyde alverden - Den vigtige forskel kommer i engines og DX12 lign. API'er der er bygget fra bunden op til at sprede alting over flere kerner og tråde. :9xo

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg vil lige indskyde min oplevelse med Ryzen.


    Jeg har selv 2 systemer her hjemme. En HTPC med en I7 7700k og et 1080 og en stationær med en R7 1800x og et 1080.


    Begge systemer kører med 1440p opløsning. Jeg spiller for det meste Ghost Recon Wildlands lige pt, og jeg må sige at selvom fps er nogenlunde ens så oplever jeg betydeligt mere stutter på I7 systemet. Typisk ligger cpu'en også på 80-100% usage, hvor R7 er omkring 20-30%


    Det er ikke i alle spil jeg oplever dette, men et par enkelte sker det. Generelt synes jeg, at det er en bedre oplevelse at spille på min R7.

  • Den stutter kan jo desværre være en million ting, ikke bare din i7'er. Forhold dig til de kolde benchmarks i stedet for anekdoter er hvad mutter altid sagde. :D

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • #13, Jeg synes at du er noget nedladende over for en som har erfaring med et AMD Ryzen system, i modsætning til dig selv.
    Der er masser af eks. på andre som har draget de samme erfaringer som wnxdemon, så Jeg ville lade tvivlen komme ham tilgode.


    Ud over det er platformen under 14 dage gammel, de fleste bios'er til Ryzen bundkort kom nærmest på udgivelsesdagen, og der er rapporteret om flere fejl i win 10, som MS har erkendt skal rettes.


    Mon ikke det vil være passende at give AMD en chance, istedet for at promovere Intel over alt andet, de har satme også lavet meget lort gennem tiden.

    R7 1800X Win 10
    2 x 8 GB G.Skill 3200 MHz
    MSI RX VEGA 64 8 GB Asus Rog Crosshair VI
    512 GB Samsung 960 m.2 ssd + div. ssd og lager hdd

    LG 4163b DVD + - r/rw og DVD ram
    AOC AGON AG271QX Fractal R4
    Razer Spex, G602 mus, osv
    .

  • Til at starte på vil jeg lige undskylde for at der er gået så lang tid før jeg har fået svaret når nu i har kommet med så meget nyttigt hjælp, men livet kom lidt i vejen og kunne ikke finde tiden til et ordentlig svar selv.


    DaveP
    du har ret jeg stillede spørgsmålet lidt indirekte og fedt med et svar da jeg stadig er bange for watercooling så det kan godt være jeg ender med at tage den køler. :9xo


    Soutingseeker
    tak for linket selvom det bare forvirrede mig mere (tror bare folk er delt i 2 lejre om ryzen er knald eller fald)


    korvol
    hold dog op hvor har du fanget essencen af hvad jeg ledte efter og lige inden for budgettet :)) Mega fedt tak
    der er nogle links der leder de forkerte steder hen, jeg går ud fra det er navnene der er de rigtige ?
    jeg havde haft kig på den cpu køler selv men jeg er bange for den, hvis der er noget der går galt er jeg mere tryk ved en alm og der er heller ingen chance for at en alm lækker.
    men er der en grund til at du ikke valgte denne
    NZXT Kraken X61


    den passer bedre ind synes jeg.

    og godt ramt med at finde et kabinet der er magen til de er sq næsten ens :9xo
    men jeg har det godt nok dårligt med at gi de penge for en skærm,det vender sig i mig, tror jeg må nøjes med en til 5-6000kr
    (men jeg har sjovt nok ville ha den i flere år) men tror jeg må nøjes med en af de lidt billigere (lg/samsung) jeg tager meget gerne imod forslag :)
    og så er der også til både en 1080ti og det andet kabinet ;)


    må jeg spørge hvor meget går man glip af med et billigere MB som du har valgt? Er der ingen forskel og det hele er bare bling eller hvordan hænger det sammen? jeg har læst lidt på det og kunne ikke selv se der var nogen "performence" forskel men bare en masse features jeg valgte selv det MB fordi det har 2 rgb porte og tænkte jeg kunne smide mit skrivebords led på så det hele matchede. :dance:
    fedt du tænkte på keyboard og mus, men det har jeg nu i forvejen og er godt tilfreds med det ;)
    jeg er nu stadig lidt i tvivl om m.2 og ssd i forhold til denne tråd.
    og tænker jeg hellere må gå med intel bygget det virker lidt sikrere.


    tak for alle de nyttige svar det har hjulpet mig godt hen af vejen