Sort skærm.. Død computer

  • Hej.


    Jeg valgte i går aftes at opdatere bios på mit bundkort Asus z97-p, et valg jeg senere hen har fortrudt.. Men altså opdateringen gik fint non, og den genstartede og fungerede fint, men lagde mærke til at den havde nulstillet rammes mhz til standard, og jeg går så ind og sætter dem tilbage til det de skulle være, men efter genstart har min computer kun sort skærm, der sker absolutte intet. Jeg har pillet alt fra så der til sidst kun har siddet cpu og bundkortet ligelidt hjælper det. Har prøvet at cleare CMOS og ladet den stå uden batteri natten over, men stadigvæk uden held... Er der noget jeg har misset??

  • hvilken cpu har du
    kik manualen side 2-3
    der står biosrecovey fra cd eller usbstick
    døb filen om til Z97P.cap den bios du bruger som var god

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts

    Rettet en gang, sidst af doitttt ().

  • brug usb2 ikke usb3 fat 32
    hvis du bruger usbstick

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts

  • Hello
    Jeg gætter på at du er på win 10, og jeg har adskellige gange oplevet og læst om at win 10 ikke "kan lide" at man opdatere bios !
    Har du haft fjernet al strøm samt bios-batteri og skiftet den på vedhæftede billede en til højre i ca 5 - 10 sek, og så tilbage, i med bios batteri, i med strøm, start ?
    Du kan også prøve at hente en gl bios. svarende til den du opgraderede fra, på bundkort producentens side og lægge den ind igen via en fat32 usb-key i en usb2 forbindelse
    https://www.asus.com/dk/Motherboards/Z97P/HelpDesk_Download/


    Tredie mulighed er at smide en win 10 dvd eller usb installation i pc'en, boote fra den, og forsøge at "reparere" win 10 !

  • Ja det er Windows 10, har også haft en anden computer hvor jeg måtte reflashe bundkort pga Windows 10, men der kunne jeg trods alt komme ind i bios. Jeg har prøvet tricket med jumperen, og den har stået uden batteri natten over, ligeligt hjalp det.

  • brug usb2 ikke usb3 fat 32
    hvis du bruger usbstick

    Helt klart en god ide at formatere et lille USB stik som FAT32 - De færreste EFI'er forstår at læse NTFS eller exFat.

    Hello
    Jeg gætter på at du er på win 10, og jeg har adskellige gange oplevet og læst om at win 10 ikke "kan lide" at man opdatere bios !

    Den har jeg sgu aldrig i mine dage hørt om - Det skulle da lige være fordi at nulstillede settings ødelægger adgangen til Windows EFI. Hvis BIOS hopper over i Secure Mode i stedet for Legacy, eller slår AHCI til/fra modsat tidligere. Der er ingen grund til at Windows skulle holde op med at virke, da det er de samme chipset drivere der tages i brug uanset BIOS firmware.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Hej
    Du kan måske kontakte Asus om at få en ny bios, for det ser ud til at din bios kan udskiftes


    Asus DENMARK 38322943 Mon-Fri 09:00-19:00


    BTW er du 100 % på at dit MB er et Z97-P og ikke et af de andre i den serie af 3, for den forkerte bios selv i samme serie kan knække halsen på bios
    https://www.asus.com/dk/search…hKey=Z97-P&IsSupport=True


  • har prøvet USB recovery, og via DVD drevet og lige lidt hjælper det. Har sågar prøvet med flere end et USB drev, og stadigvæk helt død.. Nu prøver jeg at ringe til asus i morgen, og høre hvad de har at sige.. Er der en måde man kan se om det skulle være CPU'en der er død? Har tjekket alt fra RAM til PSU, og alt virker fint i andre computere, det eneste jeg ikke har haft mulighed for at teste er CPU

  • Hello
    Jeg gætter på at du er på win 10, og jeg har adskellige gange oplevet og læst om at win 10 ikke "kan lide" at man opdatere bios !


    Den var alligevel ny, må man sige, og det kommer fra en, der tester bundkort for Tweak.dk. Jeg har virkelig flashet mange BIOS'er, når vi har bundkort til test, og det har Windows 10 i alle tilfælde været fuldstændig ligeglad :P Jeg tror vist, at der er tale om en røverhistorie, hvis du har læst det nogen steder eller for den sags skyld oplevet det.


    Har det bundkort dual BIOS? Det kan jeg ikke huske. Ellers er der ikke andet at gøre end at backflashe din BIOS. Virker det ikke, skal du nok RMA kortet. At cleare CMOS hjælper intet, hvis der er tale om en korrupt BIOS opdatering :)

  • Efter at have forklaret ASUS hotline, det samme som jeg har skrevet herinde, er han også kommet frem til at der skal ny bios chip i... Men.. De ligger ikke inde med BIOS Chips, og dem skal man selv bestille på Ebay, kan det virkelig være rigtigt når der garanti på kortet??

  • Efter at have forklaret ASUS hotline, det samme som jeg har skrevet herinde, er han også kommet frem til at der skal ny bios chip i... Men.. De ligger ikke inde med BIOS Chips, og dem skal man selv bestille på Ebay, kan det virkelig være rigtigt når der garanti på kortet??

    Ja / Nej. Du burde kunne indsende den til RMA igennem butikken hvor du købte kortet - Men du kan risikere at de kræver penge hvis det er en forkert BIOS, og ikke en fejl i opdatering af BIOS korrekt.


    Ellers er der måske denne gut. http://www.biosfix.dk/

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Det ville nok have været det nemmeste.. Nu afventer jeg lige den bios, og ser hvad der sker.. Lige offtopic.. Har en AMD Athlon X2 +5000 , og har sat mit GTX 960 over i, men ligger på omkring 20-30 fps i CS GO, og har set flere film på Youtube hvor det er den selv samme processor, men meget dårligere grafikkort, og alligevel formår det at ligge på omkring 50-60 fps

  • Fik min nye bios chip idag... Og quess what.. Sidder på min I7 igen! :D

    Hvem fik du den af - Bare for god ordens skyld til folk der finder tråden i fremtiden. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |