Operation: konfirmations upgrade (PC)

  • Hej kloge hoveder.


    Konfirmation står for døren, og i denne forbindelse skal knægtens gaming PC have en overhaling. Spørgsmålet er, hvor der skal sættes ind. Undertegnede har ikke rodet med hardware siden Diablo 2, så alle gode råd modtages med kyshånd :*


    SETUP:


    Bundkort: Asus H97M-Plus
    CPU: Intel G3258 anniversary ed. (4,2GHZ clocket)
    CPU køler: Medion (luft)
    GPU: Nvidia GTX 580
    Strøm: Evga supernova NEX 750G 80 plus gold
    HD: 120GB + 500GB (ny) SSD
    RAM: 8GB


    Skærm: BenQ 144hz
    Kabinet: Cooler Master Silencio 352


    Generelt kører maskinen lydløst og godt, og den trækker CS:GO + Minecraft perfekt. Med tungere spil som GTA V og Steep ryger settings som forventet ned på low. Generelt er vi godt tilfredse med den, men det kristne ritual - og dertil hørende pengeregn - giver mulighed for at give den et pift og fremtidssikre den et par år mere.


    Skal pengene smides i CPU, GPU eller begge dele? Alternativt kan den sælges for et par tusinde, som smides i nedenstående budget, men vi foretrækker nok en opgradering. Der er mulighed for at opgradere videre for et par tusinde til jul.


    BUDGET: 3-5000 bananer


    Mvh, daddy-o

  • Det er jo en nogenlunde maskine. :) Men der er i sær to ting, der trækker maskinen ned og det er CPU'en og grafikkortet. Jeg vil anbefale at I smider en Intel quad core i som fx en i5 4460 eller i5 4590. Der er ingen grund til at komme en i7 maskinen, ej heller en 4670k eller 4690k, da man alligevel ikke kan overclocke med det bundkort I har i maskinen.


    En af de omtalte CPU'er koster koster fra ca. 1500 kr. Hvilken en af dem det skal være, er svært at sige. Jeg ville dog tage en i5 4570 eller i5 4590, da de er højst clocket.
    http://www.pricerunner.dk/pl/4…GHz-Box-Sammenlign-Priser


    Mht. til grafikkort så kig efter et AMD Rx 470 4 GB, AMD Rx 480 4 GB eller et nVidia Gtx 1060 6 GB.


    Man kan godt "nøjes" med 8 GB RAM i dag, men i fremtiden er det helt sikkert det er i underkanten. Allerede nu kan spil som Battlefield 1 sluge på den forkerte side af 8 GB, hvis man har andre ting kørende på ens PC samtidigt. Går ud fra at det er 2 x 4 GB klodser der sidder i maskinen?

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Tak for svar, SS. Det er yderst brugbart.



    GTX 1060 6GB lyder til at være grafikkortet. Det koster ca. 2500.


    Så er spørgsmålet bare, om vi skal "nøjes" med i5 4590 eller gå efter nyere processer + bundkort? Vil sidste løsning ikke også kræve nye ramblokke? Det skal siges, at computeren overhovedet ikke føles langsom, men at det er grafikken, der halter.

  • en i 5 i samme bundkort ville gøre underværker og der er virkelig ikke brug for mere end det til spil :-)
    sammen med et 1060 eller et 480 så er han virkelig godt kørende :-)

  • GTX 1060 6GB lyder til at være grafikkortet. Det koster ca. 2500.


    Mindre kan også sagtens gøre det, hvis der spilles i 1080p @ 60hz.
    Et AMD Rx 470 ligger på over 60 Hz i fx Battlefield 1 og koster kun lidt over 1500 kr.
    https://www.youtube.com/watch?v=D580dCqmWM8


    http://www.edbpriser.dk/grafik…470-4-gb-id-14124027.aspx


    Og AMD kort yder generelt bedre i DiretX 12 og Volkan.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Selv om mindre kan gøre det, vil et 1060/RX480 ikke være et dårligt køb fremafrettet. Selv i BF1 kan jeg komme ud for framedrops til under 60FPS til tider med mit RX480 8GB, og det mærker man altså hurtigt når man prøver at sigte på noget. :9xo

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Tak for svarene :)


    Inspireret af et par andre tråde har jeg forsøgt mig med flg. regnestykke for at sammenligne opgradering vs. salg + køb af nyt.





    OPGRADERING:


    GTX 1060: 2700
    i5 4590: 1650


    = 4350,-



    NY MASKINE:


    GPU: GTX 1060: 2700
    CPU: i5 7600K: 2000
    Bundkort: ASUS Z170 pro gaming: 1100
    RAM: Corsair Vengeance 8 GB: 579
    HD: Crucial 520 GB SSD: Genbrug
    KABINET: BitFenix Nova: 259
    STRØM: XFX Core Edition PRO450W V2: 426


    7064
    - salg af PC: 2000


    = 5064,-



    Det skal lige siges, at jeg ikke har helt styr på, hvordan stumperne harmonerer med hinanden. Men er differencen ikke så lille, at køb af nyt vil være at foretrække?

  • Hvis og såfremt I vil opgradere bundkort, CPU og RAM (det er langt fra nødvendigt), så vent på AMDs Zen, som lander d. 4/2 (af hvad flere siger bla. på YT). Men igen, det er slet ikke nødvendigt at opgradere, da en i5 4590 stadig er en rigtig fin CPU. Ulempen ved ny platform er som sagt at I også skal skifte RAM. Og da RAM er ret dyre for tiden, gør det bare udgiften endnu større.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • :goodpost:
    jeg ville absolut vente til at amd ryzen kommer på hylderne hvis du overvejer at købe helt ny maskine.
    De lader til at have nogle virkelig gode cpu'er på vej og det presser prisen ret kraftigt når det er her :9xo

  • Vent til Ryzen, ikke mindst for at se om priserne på Intel CPU'er falder.
    Hvis du ender med at bygge nyt, og komme en 7600K i maskinen, så ville jeg også vælge et Z270 bundkort, og ikke et Z170, som det du har valgt nu. Ellers er jeg ret enig med hvad folk ellers kommer med at forslag. Kærestens computer har pt. en i5 4460 siddende i, og den trækker helt fint selv de nyeste titler, som f.eks. Ghost Recon Wildlands, som der var closed beta på i sidste weekend. Så de forslag andre kommer med er helt fine.


    Summa summarum: Vent til Ryzen kommer, og tjek markedet ud derefter. Der er vel også lige et par måneder til konfirmationen endnu ;)

  • Endnu engang tak for de fine svar, som var lige, hvad jeg søgte.


    Jeg skriver nok herinde igen, når konfirmationen rykker nærmere - og kreditkortet skal bløde.