Hjælp en rookie (OC)

  • Hejsa!
    Jeg søger nogle erfarne og kloge hoveder, som kan hjælp en mindre klog computer hoved.
    Sagen er, at jeg i længere periode har haft lav fps ingame, i dette tilfælde Counter Strike, som jeg spiller ret lystigt. Derved er jeg også begyndt at få lag spikes til tider, gennem andre platforme som ESEA osv. F.eks kan jeg spille en Deathmatch med +13 personer, og min fps ryger direkte ned på 120 ca. Selvom alle min settings, både Nvidia er på low, og bruger commands samt tweak commands har det ikke hjulpet. Mit spil kører derfor ikke smooth, og det er ved at blive frustrerende, da jeg ikke selv er hardcore inde på computere. Jeg ikke decideret rookie på computer området, men omkring Overclocking er jeg ikke det stærkeste.
    Jeg søger derfor hjælp til at se hvad man skal kigge efter, samt hvilke settings der ville passe godt.


    Information;
    CPU: AMD FX-8320
    RAM: 16GB Single-Channel DDR3 @ 799MHz
    BUNDKORT: MSI 970 GAMING (MS-7693)
    GRAFIKKORT: NVIDIA GeForce GTX 970
    120GB KINGSTON SV300S37A120G (SSD)



    Er der mere information eller lignende I mangler, så spørger I bare!
    Håber I kan hjælpe en snart gråhåret 19 årig!
    Mvh Nikolaj :-)

  • som du fortæller det, lyder det som om at den har kørt CS med højere FPS, men at den er begyndt at køre langsomer.
    eller er det mig der misforstår?


    hvis detter er tilfælded,


    Din cpu og grafikkort begynder ikke at køre langsomer, uden grund
    det kan være støv i kølleren der for den til at overophede og derfor klokker cpuen sig selv ned for at beskytte sig selv.


    det kan osse være andet software eller virus der køre i baggrunden mens du spiller

    Asus Rampage IV BE - EK-FB KIT ASUS R4BE
    E5 1660 v2 - XSPC Raystorm

    2x XFX R9 290 - EK-FC R9-290X (Rev.2.0)
    4x4gb Dominator 2133mhz
    Corsair AX1200
    2xDell 2410 WFP + 1x Dell 2407 WTF 5760x1200
    3x DD5. Dual loop
    3x Ocool 360 45mm 1 EK 360 Coolstream 45mm
    XSPC Cube


  • Start med at tjekke om ikke der er støv i maskinen. Har ved flere lejligheder afhjulpet folk med netop det problem :D

    Cyberpunk 2077 Build:


    AMD Ryzen 7 3700X
    MSI MEG X570 Godlike
    Corsair Dominator Platinum RGB 32GB
    ASUS ROG Strix RTX 2080Ti OC
    Corsair MP510 M.2 NVMe (960GB)

    3x 500 GB 2,5" SSD


    Corsair HydroX Custom loop.




  • Ja, men ikke meget højere, det er bare nu der er kommet flere problemer ingame. Nej, intet støv, renser den forholdsvist tit og holder den også ren.
    Det burde ikke være andet software, da jeg har tjekket det igennem, samt har skiftet antivirus til ESET, som heller ikke har haft nogen indflydelse på det. :-)

  • Hello
    Dit problem kan sagtens være software relateret, og for den sags skyld kan det være det gl antivirus som til trods for en afinstallation stadigt har services og processer kørende i baggrunden, AV er notorisk svært at få HELT væk fra maskinen, og de fleste AV producenter har svært tilgængelige uninstallers på deres hjemmesider, så at google uninstaller to (dit gl AV program) vil være den letteste måde at finde det på !
    Det er yderst sjældent at det gl afinstallerede AV ikke konflikter med det nye og oven i købet bruger det gl en del ressourcer !


    Hvor meget plads er der på dit OS drev, du skriver at det er et 120 GB ssd, så jeg må formode at du har en hdd tilsluttet også, har du kørt disk rengøring, jo mindre plads der er på OS drevet jo mere tid spilder win på at flytte rundt på filer inkl filer der ligger i skraldespanden !
    Har du ikke så mange programmer installeret, og gemmer dine data på et andet drev, så kan du gå hele vejen og reinstallere windows !


    Du skriver ikke hvilket windows udgave du bruger, hvis det er win 10 build 1607 (skriv winver.exe i søgefeltet + enter) så vil du kunne se hvilket du har, win 10 kommer om et par mdr i et nyt build Creative update som også vil indeholde en gamer optimering som gør de spil man tilknytter hertil vil få topprioritet på maskinen

  • Hvis det ikke er software relateret. saa skyldes det mulgivis at din CPU absolut ikke er designet til spil. ( ingen writeback mode for l1 cache. halve antal FPU kerne og kun 2 pipes per FPU)


    Jeg ville checke om du oplever CPU flaskehalse nar du dykker i FPS. jeg gaette paa det er her du skal kigge.


    derudover behove rdu ikke windows 10 gamemode for at give dit spil hoeje prioriter
    1: hoeje prirote hjaelper kun hvis du har noget snask koernede i baggrunden der tager ressoruer
    2: Du kan styre det manual eller bruge mit Projet Mercury som vil goere det helt automatisk for dig hvergang du starter et hvilket som helst spil ( nada opsaetning kraevet)

  • Har selv siddet med en FX-8350, og med alt på low, kunne der uden problemer være dyk ned til under 100 fps på tidspunkter med smokes eller mange fjender. Ellers fulgte den ret godt med på omkring 230-240 fps.



    CPU'en er ikke den fedeste til gaming, og det smerter i mit gamle AMD hjerte, at jeg må tilstå, at Intel er foran med flere længder lige nu. (Håber det ændrer sig med Ryzen)


    Men prøv nogle af de foreslåede ting, støv af, rens ud af anti virus osv. Det kan hjælpe en smule.