Opgradering af nuværende stationær

  • Hej,



    Jeg er ny på siden, men fik anbefalet af en ven at komme her
    ind og spørge, da han selv gjorde for at få hjælp til at bygge hans egen pc.



    Nu skal jeg ikke bygge en ny, men vil meget gerne opgradere
    min egen pc (til gaming).





    Jeg havde tænkt at jeg ville opgradere min cpu og
    grafik-kort. Cpu havde jeg tænkt enten i5-4690K eller i7-4790k. Jeg ville gerne
    hører om det er værd at gå op til i7'eren eller er i5'eren god nok, der er
    alligevel 800kr forskel på de to. På grafik-kort fronten har jeg kigget på både
    RX 480 4gb og GeForce GTX 1060 3gb. Jeg har researchet lidt selv, og fundet at
    1060 er lidt bedre end 480, og så koster den 100 kr. mindre. Hvad er jeres
    mening om dem?





    Jeg spiller lidt af det hele (ved at det er vigtigt for
    nogen at vide hvad jeg har tænkt mig at spille på pc’en), lige i øjeblikket er
    det Path of Exile, men af og til tager jeg også Fallout 4 op, War Thunder, har
    også spillet spil som Black Desert (som jeg godt kunne overveje at tage tilbage
    til lidt), Civilization 5, og har lige købt den nye Hitman som jeg glæder mig
    til at komme i gang med. Så ja, som i kan se er det meget forskelligt det jeg
    spiller.



    Jeg behøver ikke have maks på alle spil, det har jeg ikke
    råd til, vil bare gerne kunne spille dem ordentligt, og samtidigt være klar til
    måske fremtidige spil (For Honor for eksempel). Jeg streamer ikke, så, ja.





    Så mit sæt-op nu:





    i3-4130 3.40GHz



    GeForce
    GTX660



    Motherboard:
    ASUS H81M-K



    16 gb ram



    Windows 10 (opgraderet fra Windows 7)





    Vil meget gerne hører jeres mening. :D

  • Jeg havde tænkt at jeg ville opgradere min cpu og
    grafik-kort. Cpu havde jeg tænkt enten i5-4690K eller i7-4790k. Jeg ville gerne
    hører om det er værd at gå op til i7'eren eller er i5'eren god nok, der er
    alligevel 800kr forskel på de to.


    Da du ikke har et Z87 ell. Z97 bundkort kan du ikke udnytte de omtalte CPUer til deres fulde, da man ikke kan overclocke med et H81m bundkort. Men en af følgende CPUer vil alligevel give dig en fordel over en i3: i5 4570, i5 4590, i7 4770 ell. i7 4790. Disse kan ikke overclcokes, og er typisk lidt billigere end K-modellerne. Der findes også de "små" i5ere, 4440, 4460, men disse er IMO for lavt clocket fra Intels side. Havde det været mig, så havde jeg kigget efter en brugt i5. Du behøver ikke en i7, men det er rart med HT, hvis du vil streame eller redigere i fx PS.


    Nu ved jeg ikke hvilken skærm du har? Men til en 1080p @ 60 Hz er de omtalte grafikkort længe fint. Om man vælger den ene eller anden model, afhænger lidt af hvilke spil, du spiller. Men Gtx 1060 3&6 GB er typisk lidt bedre til titler, der ikke understøtter DiretX 12 så godt som de nye AMD kort. Personligt havde jeg valgt et AMD Rx 470 4 GB, da det koster under de andre kort. Og OC du et Rx 470, så kan man få det til at yde som et Rx 480.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Så du siger at jeg måske burde overveje at opgradere mit bundkort også? for min er jo et mikro bundkort, og jeg har jo en case til mikro bundkort. Er der måske et mikro bundkort jeg kan opgradere til? eller skal jeg have ny case?