ITX bundkort med 2 x gigabit lan

  • Hej Tweak.


    jeg har en ide om at jeg vil bygge en PFsence router / lign software til routning.
    jeg vil ikke bruge flere 1000 kr på noget Cisco eller lign, og har ikke brug for wifi i denne sammenhæng.


    jeg har i forvejen en pfsence router på en oldnordisk singlecore Xeon maskine med 6 gb ram, men det virker lidt som overkill til opgaven, selv om det bare tæsker data gennem uden problemer.


    Jeg har lidt kig på Atom / Celeron sektoren (bla J1900 da den har et forbrug på 10W og er lydløs), men har også overvejet en normal Celeron / i3 build til opgaven.


    det gør routeren mere bærbar/flytbar end slæbbar.


    åh ja grunden til dette.
    jeg hjælper med at afholde lanpartyes i forskellige størelser og har et selv også.
    de pizzabox servers er bare for meget spildplads at køre rundt med i trailer / bilen kontra 2-3 servers i itx build.
    men først og fremmest skal jeg have bygget en mere støjsvag router, da min router kan komme til at stå på et kontor i den weekend, hvor der er andre folk der skal arbejde i rummet.


    så kom med gode bud på Dual lan itx bundkort.
    PS: nævner ikke amd fordi jeg ikke kender dem så godt, men er ikke afvisene for en amd router.

  • http://www.ebay.com/itm/Intel-…8e9da6:g:6UkAAOSw4shYAjsZ


    4 x intel netkort - jeg overvejer den til en kammerat.


    Derudover er den passivt kølet hvilket vil sige at der er 0 støj med en SSD.



    Det kort du selv kigger på er Realtek baseret.
    Realtek skal såmænd nok virke med pfsense, men spørger du på deres forum vil stort set alle sige at Intel er at foretrække fremfor Realtek.


    Skulle du gå all-in på pfsense koste hvad det vil er et godt bud også SUPERMICRO A1SRi-2558F - Det har Intel Quickassist og hardware AES.
    Det vil dog kun give mening i et kryptografisk øjemed, dvs. hvis du skal bruge VPN forbindelser med kryptering o.l.