Upgrade af ældre computer

  • Hej tweak.


    Vil gerne opgradere min computer her i starten af det nye år.
    Specs:
    Intel Core i7 920 @ 2.67GHz
    Bloomfield 45nm Technology
    RAM
    8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 533MHz (7-7-7-20)
    Motherboard
    ASRock X58 Extreme (CPUSocket)
    Graphics
    2047MB NVIDIA GeForce GTX 660 Ti (ASUStek Computer Inc)


    Er der noget jeg kan opgradere eller burde jeg købe helt nyt? spiller mest cs go og kunne godt tænke mig nogle flere FPS.


    Tak og god jul

  • Køb et nyt GFX og OC din CPU, så er du stadigvæk godt kørende endnu.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hvad er dit budget? Men ellers er du ude i noget 1050ti/470/1060/480 afhænger af hvad du vil have af FPS og til hvilke spil :)



    Et 660ti burde da køre csgo meget pænt, måske bare tag det ned til medium/high? OG som der bliver nævnt OC den CPU, CSGO er mest CPU bundet så du ser ikke et stort boost i FPS med GPU opgradering alene. Men helt sikkert find en god køler og få din CPU på 3.4-3.6 :)

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Jeg vil give mit saedvanligt raad nar du opgrader for et specificts software.


    lad vaere at lytte til forums folk om hvor vidt din cpu er OK. Der er mange der tror din CPU skal vaere en hvis stoerrelse for at fodre din GPU.
    hvilket er en helt forkert opfattelse. Det er dit software der afgoere load balancering, saa en cpu der virker fint til en gpu i et slags spil virker maaske ikke optimalt under et andet spil. Saa en blank udtaelse om at din cpu er fint du skal kun opgrader dit grafikkort, uden at kigge paa softwaret, er altsaa temmelig ubrugeligt


    Dette goer billedet lidt mere komplekst og folk har det helst med ikke at ville saette sig ind i tingene og hellere laere et bar smarte one liners de kan fyere af her og der og se smart ud paa forum med refferencer til nogle benchmark resultat de ikke helt forstaa hvordan er de er blevet maalt, eller hvordan load balaceringen har vaeret foregaaet
    Det er ogsaa det jeg kalder benchmarks blinde. naar folk kigger sig blindt paa et benchmark resultat uden at forstaa selve testen og systemmer bag det.



    anyway CS:Go er saa hut jeg hviske temmeligt CPU kraever kontra GPU saa det kan nemt vaere at du i modsaetning til nyere spil er CPU flaskehalset.
    den bedste maade at finde ud af hvad du skal opgrader er simpeltehn at smoere aermenene op og finde ud af det, med dit system og dit software



    foelge min guide her til hvordan du maaler CPU flaske halse korrekt under et spil
    http://hwt.dk/Forum/343866/Hvordan-du-ser-CPU-flaskehalse


    og du vil hurtige opdager at de fleste raad der angives paa forum er helt ubegrundet gaetterier fra folk uden tekniske videin omkring hvordan an multiprocesser og multithreading virker.
    der gives desvare en utroligt maengde misinformation paa dette omraade



    med den i baghaanden vil du hurtig altid kunne se om det er CPU eller GPU der skal opgraders naeste gang

  • Har en god køler på. kan jeg godt clocke med de ram jeg har? har ikke rigtig noget max bugdet


    Ja du skal huske når du overclocker så vil rammen også køre hurtigere, så du er nød til at kompensere så de ikke bliver overclocket, hvis ikke intentionen er at OC RAM. Personligt roder jeg ikke med RAM OC da det giver 0-1% yddelse. Så for mig er det heller lidt langsommere end hurtigere :)


    Hvad vil du gerne med din maskine? Er det til at spille de nyeste spil i maksimalt grafisk kvalitet, hvor vil du gerne ligge i indstillinger? Low/medium/high? For umiddelbart er den jo en okay maskine 660ti burde spille de fleste spil i 1080p. BF1 kan den endda køre sådan nogenlunde.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb


  • Må jeg lige spørge er du en enthusiast gamer? eller har du bare en generel viden om computere? For din omgang bræk omkring forum medlemmer der ikke ved noget, er vidst ikke rettet til den her tråd medmindre du gerne vil høre hvorfor vi anbefaler som vi gør? For jeg skal gerne forklare dig det. Men gider da ikke at du sidder og spiller høj og hellig, i en mere eller mindre intetsigende post. Hvor det faktisk er mere spild af tid at gå din besked igennem en svar på hans spørgsmål. Hvis han vil vide hver en detalje satte han sig jo bare ind i det, det er bare ikke alle der syntes er lige sjovt, derfor spørger han måske her for at få en kvalificeret bud og følge.


    PS. Dit CPU bottleneck "protip" viste ved mig absolut det samme som at gå ind i taskmanager og kigge i performance tabben.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Tænkte mere på om jeg skal have nye ram for at kunne overclocke min cpu ordenligt emilpapis93? :)


    Ahh på den måde men nej det har ikke noget at sige :)

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Må jeg lige spørge er du en enthusiast gamer? eller har du bare en generel viden om computere? For din omgang bræk omkring forum medlemmer der ikke ved noget, er vidst ikke rettet til den her tråd medmindre du gerne vil høre hvorfor vi anbefaler som vi gør? For jeg skal gerne forklare dig det. Men gider da ikke at du sidder og spiller høj og hellig, i en mere eller mindre intetsigende post. Hvor det faktisk er mere spild af tid at gå din besked igennem en svar på hans spørgsmål. Hvis han vil vide hver en detalje satte han sig jo bare ind i det, det er bare ikke alle der syntes er lige sjovt, derfor spørger han måske her for at få en kvalificeret bud og følge.


    PS. Dit CPU bottleneck "protip" viste ved mig absolut det samme som at gå ind i taskmanager og kigge i performance tabben.

    Må jeg lige spørge er du en enthusiast gamer? eller har du bare en generel viden om computere?

    Selvfoelgelig maa du det. Jeg er hardware Entusiast. Hardcore Gamer (Har spillet paa konkurrence plan da jeg var yngre). Derudover er jeg smaa programmer og roder meget med ultra tunge opgaver (saasom bruteforce optimering og data moenstre genkendelse) for en PC hvilket har medfoert at jeg har sat mig godt in i load balancering under forskellige opgaver.
    Jeg har ca 20 aar under baeltet med at arbejde inde for it og hardware. saasom diagnose reparation data gendannelse samt budget og installations planlaegning, og har nok har haender i de foerste 20.000 maskiner hvis ikke flere. Jeg har varet hardware reviewer.
    Jeg er A+ uddanet samt en handfuld andre certificeringer fra IBM bla herunder hardware arkitektur.
    jeg har uddannet folk der har uddannet folk der arbejder som professionel hardware teknikker.



    For din omgang bræk omkring forum medlemmer der ikke ved noget, er vidst ikke rettet til den her tråd medmindre du gerne vil høre hvorfor vi anbefaler som vi gør?

    Den er ikke rette specifik hertil men generelt til folk paa diverse hardware forum har en meget lav indsigt i load balancering naar det kommer sig til multithreading og multicores og .feks ikke kender til thread konflikter under hyper-threading. eller hvorfor en CPU med en lang instruktion pipe har af fordel og ulempe.
    Det er i sig selv fiar nok vi kan ikke vide alting om alting. jeg ved .feks meget lidt om bilmekanik
    Men mange folk lider af benchmark blinde hvilket vil sige de kigger paa en benchmark og kigger paa resultat uden at forstaa hvordan load balancen er og dermed sammenligne "aebler til bananer"
    Et godt eksempel er folk der ser at der ikke er forskelle mellem to CPU'er i en benchmark der er udfoert i 4k og derved konkluder at de er begge de samme som det er fint at tage den billige. Og naar de saa saetter den i deres system og kun koere 1080p eller 1440p mister performance pga de vaelgte en sloevere CPU, som grundet den anderledes loadfordeling ikke har samme performance som den dyere ville have i deres system.



    For jeg skal gerne forklare dig det. Men gider da ikke at du sidder og spiller høj og hellig, i en mere eller mindre intetsigende post

    Forklar mig da venligst gerne hvorfor du anbefaler som du goer. Bemaerk dog at det ikke er sikkert at dit bud er forkert, hvilket jeg paa intet tidspunkt siger. Jeg viser blot en metode til at vaere sikker paa hvor ens flaskehals ligger saa man kan tage et opgraderings valg baseret paa information i det realle system man oensker at opgradere, under det praecise workload han onesker forbederinger med.



    Hvis han vil vide hver en detalje satte han sig jo bare ind i det, det er bare ikke alle der syntes er lige sjovt, derfor spørger han måske her for at få en kvalificeret bud og følge.

    Det tager 5 minutter at lave den test som han saa kan oplyse information fra sit system, saa folk kan komme med kvalificeret forslag. Eller han kan se det selv.
    Du kan ikke give et kvalificeret forslag hvis du ikke har tage hans workload med i tankerne. Det er blot Et semi kvalificeret gaet.
    Den workload information hjaelper gevaldigt paa at finde flaskehalse og opgradere de rigtige steder. isaer nar vi taler om CPU vs GPU under et spil



    PS. Dit CPU bottleneck "protip" viste ved mig absolut det samme som at gå ind i taskmanager og kigge i performance tabben.

    Hvis du virkelig tror dette burde du laese guiden igennem igen. For den information er bestem ikke det samme som det der fremgaar i min guide.
    For det du foreslaar viser ikke flaskehalse korrekt. Det er praecist den fejl de fleste folk goer nar de skal vurdere flasekhalse under et multithreade/multicore system.
    Det er endog illustrer med billeder proev evt at kigge paa dem og se hvad forskellen er.


    Hvis du stadigvaek ikke forstaar forskellen og oensker at forstaa den, har jeg et andet ultra grimt lavet diagram (jeg er absolut ikke grafiks kyndig) der kan vise dig forskellen.

  • Et side tip til OP:
    Har du slaet core Parking fra paa din CPU ? Det kan frigive lidt ekstra CPU ressourcer.
    Jeg vil anbefale det til enhver der har en CPU med hyperthreading
    Op til 20% bedre CPU performance ( alt efter din load balance) gratis.


    Du kan bruge dette program. i modsaetning til andre programmer derude laver den et ikke grimt registry hack men haandtere det direkte med Windows power manager
    http://www.majorgeeks.com/files/details/project_mercury.html


    Du skal blot starte det og gaa i settings og slaa "disable coreParking" til
    evt save settings og saet det til autostart med windows

  • Okay det vil jeg prøve bent :)
    Laver du de gratis programmer for sjov?

    Jep, men project mercury er faktisk inspiret af et aledre program ved navn topwinprio. men han implementrede ikke de funktioner jeg gerne ville have saa jeg besluttede for at lave min egen. TopwinPrio havde saa ogsa lidt memmory leak og bruger langt mere CPU kraft end mit goer.


    Jeg kan ikke leve paa en maskine uden at have et program some topwinprio eller Project MEercury pga jeg tit har super tunge CPU opgaever koerende som ader 100% af min cpu uge efter uge. saa er det svart lige st koere et spil.


    men med Project mercury eller topwinprio kunne jeg stadigvaek spille flydende.



    Disable CoreParking kom senere ind i billede da det var at tweak som jeg efter havde teste paa 12 maskiner kunne se rent faktisk gav et maalbart boost.



    hvis du arbejder meget med forskellige programmer og vinduer vil jeg anbefale at slaa Wwindows FastReact" til ogsaa der der goer Windows lidt hurtigere til at reagere.


    Resten vil jeg ikke anbefale at pille ved der noget kan nedsaette din performance drastisk hvis det bliver brugt forkert

  • For the love of god, få dog bindet åæø til dit keyboard, Sven. Det er jo ikke til at læse :D


    Nu skal jeg ikke gøre mig alt for klog på flaskehalse, men man skal huske at coreparking er sat til by default for at spare strøm. Det er ikke en magisk tryllestav man kan svinge uden konsekvenser - ellers var det jo ikke en feature til at begynde med.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |