SSD som primær eller sekundær disk til optimal gaming

  • Hej,


    Jeg har på nuværende tidspunkt et setup bestående af en 128 GB SSD og en 1 TB hdd. Har nu erhvervet mig en SSD på 480 GB, men jeg er i tvivl om, hvilken opsætning der er bedst til at give mig optimal gaming performance.


    På nuværende tidspunkt er Windows installeret på min 128 GB SSD med få programmer. Mine spil er installeret på min HDD på nuværende tidspunkt.


    Hvad ville min optimale opsætning være for at give mig den bedste ydelse i mine spil? Der er kun plads til to diske i min PC.


    1. Skal jeg bibeholde Windows på min 128 GB og så sætte min nye SSD som sekundær disk og installere mine spil der


    2. Skal jeg erstatte min 128 GB med den nye 480 GB og så installere de vigtigste spil på den sammen med Windows?


    Gerne med begrundelse på de svar jeg får ind :)


    Takker på forhånd.

  • Jeg tvivler på at der vil være nogen mærkbar forskel på de to opsætninger.
    Jeg ville dog gå med opsætning 2 (480GB SSD + 1TB mekanisk HDD), ene og alene pga. det faktum, at du ellers hurtigt kommer til at mangle lagerplads.

  • Kommer meget an på hvor meget plads du forventer at bruge. Man kan sagtens leve med 480GB til spil hvis man rydder lidt op engang i mellem. Du kunne alternativt smække 1TB disken i en ekstern kasse og bruge den til langtidsopbevaring, film, musik og andet der får nada ud af at ligge på SSD.


    Jeg har selv 2x256GB til OS og Spil, og jeg bruger måske halvdelen, fordi at jeg sletter spil (ikke gemninger) jeg ikke har rørt længe.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg mener heller ikke der vil være den store forskel på de to setups, så jeg ville beholde 128GB SSD disken som systemdisk og 1TB disken som D: drev og så sætte den nye SSD i som en tredje disk såfremt der er plads til et SATA udvidelseskort.


    Jeg ville ikke kunne klare mig med kun 480GB som D-drev, men hvis du kan det, så kan du jo godt droppe den traditionelle disk, eller som det foreslås tilslutte en ekstern USB disk til brug for de ting der ikke behøver gå så hurtigt.


    Mit C-drev er en SSD på 250GB, men der ligger under 100GB på det – kun selve Windows samt alle programmerne med undtagelse af spil, der alle er installeret på mit D-drev. Derved har jeg en meget begrænset datamænge at lave jævnlige systembackups ud fra (til en NAS4Free server).


    Jeg købte en ekstra SSD på 250GB og flyttede de spil jeg spiller mest over på den, men for mig var hastighedsforøgelsen i loadingstid ikke besværet værd. Så i dag bruger jeg kun den disk til mine virtuelle maskiner – samt den Windows administrerede swap-fil – hvor det virkelig kan mærkes at man kører på en SSD.


    Music, Downloads, Video og Pictures samt OneDrive direktorierne er flyttet til D-drevet der blot sikkerhedskopieres ud på et eksternt USB drev fra tid til anden. Det giver ikke rigtigt mening at bekoste SSD plads til disse ting. Spil sikkerhedskopierer jeg aldrig. De kan altid geninstalleres og da savefiler jo normalt ligger i Document direktoriet på C-drevet, bliver de back’et op jævnligt sammen med systemet.


    Overvejelsen omkring ”housekeeping’en” af mit system har været lige så vigtig for mig som tankerne omkring den bedste hardwaremæssige opbygning og fordeling af resurserne, så det vil jeg anbefale dig at tage med i dine overvejelser når du vælger dit setup.


    En tredje mulighed for dig, er at partitionerer din nye SSD i et C og D-drev, f.eks. 120 GB til system og resten af pladsen til spil, så du får system og spil adskilt, og så beholde din 1TB disk som E drev...

  • Det var derfor jeg skrev "...såfremt der er plads til et SATA udvidelseskort" - men selvfølgelig, hvis hans "PC" er en laptop, så fejlfortolkede jeg ordet plads :)

    Tak for alle svar :) ser lige hvad jeg gør. Har ikke brug for så meget ekstra plads på PC så ender nok med 120+480 løsningen.


    Lige til ovenstående, så er det ikke en laptop, men et custom kabinet i form af ASUS ROG G20CB og kun plads til to diske :(