hjælp til nyt bundkort.

  • hej med jer derude..


    jeg er ejer af en medion akoya.


    mit spørgsmål lyder der sidder et bundkort ms-7616 og jeg søger noget større og nyere. hvordan finder jeg ud af hvad der passer i sådan en medion kabinet.?
    grunden til nyt bundkort er opraderinger, jeg ved ikke hvor meget man kan gøre ved det bundkort jeg har nu. ?(


    der sidder i3 540 3ghz og 12 gb ram. kun onboard grafikkort.. :(

  • Du kan sætte et andet microATX bundkort i. Du kan ikke bruge et ATX kort.
    Men derudover burde der være frit valg på alle hylder.


    Du kan godt sætte et PCI Express grafikkort i, hvis der er plads i slottet nærmest CPU'en



    Mini rettet til micro

    mvh Hymn


    Win 10, Intel i7, 4,00 GHz, 32 GB ram, GTX 1650 passivt

    Rettet 2 gange, sidst af Hymn ().

  • okay jeg kan bare huske sidste gang jeg byggede min pc op fra bunden, valgte man et kabinet også var der et vis antal bundkort der passede til lige det kabinet.
    men du siger at bundkort er stort set ens i opbygningen med henhold til kabinet. ?

  • Under alle omstændigheder bliver du nødt til at holde til dig MicroATX størrelse bundkort hvis det er hvad den er født med. Gudskelov er der en del af dem på markedet.


    http://www.pricerunner.dk/cl/3…&sort=3&viewType=standard

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Når hardwaren i maskinen er så gammel som den er, skal du bare kigge efter pris og om der er det antal porte til USB, harddisk osv.. du leder efter.


    Du kommer alligevel ikke til at overclocke i et omfang hvor valget af bundkort er i højsædet.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • det skal bare være så man kan opgrade på den.. så ville bare være på den sikre side, men hvis jeg køber et andet bundkort skal der også en ny cpu i med det samme.
    den jeg har kommer nok ikke til at passe i de nye det er nok forældet den cpu jeg har nu?

  • Rent fysisk er en bundkort udskiftning ikke noget stort problem. Men det kan give en række følgeproblemer.


    Medion overholder gældende standarder i deres stationære PC'er, så du kan skrue det gamle ud og pille den blik plade (et shield) der sidder ved stikkene ud. Du monterer det nye bundkort og der følger altid et nyt shield med. Så langt så godt. Du vil have mere power i din PC, og så skal det nye bundkort selvfølgelig have en ny og kraftigere PC og RAM.


    Det er heller ikke et problem.


    Men din Windows er ikke glad for det nye bundkort. Skifter du fra en I3 til en I5 (eller I7) CPU kan det sandsynligvis lade sig gøre og gå i Safe mode og få Windows til at loade de nye drivere, der er nødvendigt. Skifter du fra Intel til AMD eller omvendt - så går den ikke!


    Men det vil blive en ikke optimal Windows installation, der vil både være nye og gamle drivere der bliver loadet. Bedre er det med en Clean installation af Windows. Men der kan du sandsynligvis ikke bruge din Medion disk til. Altså skal du måske have en ny Windows, og måske også nye udgaver af de programmer du fik med din PC.


    Hvis du vælger at installere et nyt grafikkort, et PCI Express skal du være opmærksom på at det kan kræve en ledning fra strømforsyningen, og den er der sandsynligvis ikke! Men så kan du skifte strømforsyningen. Det giver heldigvis ingen følgevirkninger.


    Men kan du hører hvordan pebret gror?


    I mange tilfælde vil det være billigere at købe en ny PC.


    Du kan også chekke op på om ikke det er muligt at skifte CPU'en til en hurtigere og evt også RAMmen. Det vil heller ikke give følge problemer, hvis den nye CPU passer til bundkortet og BIOSen. Jeg så der lå nogle dokumenter om det da jeg googlede bundkortet.