Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

mandag, 7. november 2016, 15:05

Hej!

Jeg har fået interesse for at bygge min egen stationære PC.
Den skal primært bruges til surf og skolearbejde, afspilning af musik. Men jeg vil også gerne have mulighed for at spille LOL i nogenlunde kvalitet (behøver ikke super høj fps ved max settings) og at streame det samtidig. Jeg er ikke umiddelbart interesseret i de mere krævende spil, så det behøves ikke.
Derudover er det vigtigt for mig, at den er stille, også når jeg gamer/streamer!

Først og fremmest - er det det værd at bygge selv i forhold til at købe færdigt evt fra Komplett.dk? Jeg er nybegynder men interesseret og kan godt lide at nørde med ting. Bruger gerne mange timer på at læse guides osv.

De komponenter jeg har tænkt på er:
CPU: Intel i5 skylake 2,7 GHz eller 3,3 GHz
CPU køler: Noctua NH-U9S
Kabinet: Corsair Carbide 330R blackout edition silent edition
GPU: MSI GeFore 750 TI 2GB
RAM: Kingston DDR4 8gb RAM
PSU: 650W Corsair RM650x
SSD: 250gb 2,5" Samsung 750 EVO
Bundkort: ASUS MB B150M-A/M.2
i alt ca 6400 kr

Jeg har tænkt mig at køre Linux på den, så jeg sparer styresystemet

Passer de nogenlunde sammen, eller er noget af det overkill/underkill? er fx meget i tvivl om PSU, hvor vigtigt er kvaliteten af den og hvor mange watt skal den være på?
Hvor meget betyder kvalitet og pris på SSD og RAM?
Hvilke komponenter har størst betydning for støjen og bør derfor prioriteres i højere kvalitet?
Er det muligt at bygge det her i et mini-kabinet eller vil det være meget svært for en nybegynder og desuden gøre den mere larmende?
Jeg vil gerne have nogle større filer liggende på en harddisk, får dog næppe brug for mere end 100 GB. Bør jeg købe en ekstern harddisk/USB eller er det bedre at installere en HDD i computeren? (tænker mest på om det sløver selvom der er en SSD i den som primært bruges)

- Tak for hjælpen!

2

mandag, 7. november 2016, 15:56

Hvad er dit totale budget? :)

3

mandag, 7. november 2016, 16:15

Jeg har ikke fastlagt noget budget, men jeg tænker maks 7000 kr. Gerne billigere hvis der ikke gås for meget på kompromis.

4

mandag, 7. november 2016, 16:52

Jeg har tænkt mig at køre Linux på den, så jeg sparer styresystemet

Du kan købe en OEM Windows 10 licens til ca. 200 kr. her:
https://www.kinguin.net/category/19429/w…sional-oem-key/

Hvis du er interesseret, så har jeg et helt nyt Rx 470 4 GB til salg, det er langt hurtigere end et 750ti. Der i øvrigt er fra forrige gen. af nvidia grafikkort. S: Sprit nyt AMD Rx 470 Sapphire Nitro+ 4 GB.

Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

5

mandag, 7. november 2016, 18:06

I dag kan det vist kun betale sig at bygge selv, hvis man har interesse for det. Der findes nu mange netbutikker, hvor man kan sidde og opbygge sin pc næsten som man har lyst til, kun begrænset af de enkeltdele den pågældende butik nu engang fører.

Bygger man selv vil man kunne vælge enheder der ikke findes i de dropdown bokse mange af netbutikkerne benytter på deres sider til sammensætning af en pc. Man er helt frit stillet og kan være heldig og spare penge hvis man finder gode tilbud på nogle af de dele man ønsker (husk at medregne med portoen).

Køber man det hele ét sted og får alle delene sendt i en samlet pakke, så sparer man lidt porto – men kun hvis den pågældende butik ikke har inkluderet portoen i prisen for hver enkelt produkt – så det ser ud som de sender varen kvit og frit. Sådan er der nogen butikker der har indrettet det.

Jeg har oplevet, at nogle forhandlerer (for flere år siden godt nok) kan finde på at klistre plomberingsmærker på en færdigsamlet pc, så man mister sin reklamationsret hvis man åbner det. Jeg ved dog ikke om det er retsligt gældende for et produkt kunder mormalt selv udbygger med nye dele, bare vær opmærksom på at det måske kan forekomme.

For mig at se er det nogle virkelig gode kvalitetsprodukter du har valgt. Jeg er selv ret glad for Cosair, Kingstons og Samsungs produkter, men jeg ville så vælge et MSI MB i stede for ASUS – men det er min egen helt specielle præference. ASUS har ry for at lave gode produkter i den dyrere ende, så grønt lys herfra.

650W er alt rigeligt.

Den valgte SSD kan jeg varmt anbefale. Jeg har selv en lidt ældre Samsung SSD samt en Cosair SSD. Diskene performer næste ens, men Samsungs utility software er efter min mening betydelig bedre end Cosairs.

Jeg har selv en Noctua NH-U9 (modellen før den du nævner) og det er en virkelig god køler til selv heftig OC. Vær dog opmærksom på, at det er en ordentlig klods der fylder godt op i kabinettet, så sørg for at måle nøjagtigt op, så du er sikker på den kan være der. Min kan kun med nød og næppe være der for RAM’en, efterladende mindre end en millimeters luft mellem køleribberne og to af RAM kredsene. Det kan være, at det er nødvendigt at købe specielle lav-profil RAM kredse. Desuden kan jeg ikke udskifte RAM i to af mine sokler uden at afmontere Noctua (dog ikke noget jeg gør hver dag).

Jeg er ikke glad for minikabinetter. De giver begrænsede udbygningsmuligheder og udvalget af de små kompakte MB’s er begrænset, set i forhold til de ”normale”, men jeg vil ikke sige det er specielt meget sværere at samle sådan en pc.

Mht. til RAM og kvaliteten på dem: Undgå de helt billige uden køleplade. Om det så er 1333MHz eller 2666Mhz moduler, eller endnu højere du anskaffer dig, giver kun en forsvindende lille forskel (nu er der sikkert nogen der ryger op i det røde felt).
Ud fra tallene ser der jo ud til, at et 2666MHz modul er dobbelt så hurtig som et 1333MHz modul, men sådan er det desværre ikke. Selve clockfrekvensen fortæller ikke noget om hvor hurtigt de adresserede data er klar til afhentning. Det er de mange tal der opgives ifm. ”CAS Latency” der virkelig er dem der betyder noget, og jo højere frekvens, jo større latency. Søg med google, nettet er proppet med test, benchmark og diskussioner omkring emnet, hvis du vil vide mere.
Det hævdes, at 2666MHz moduler er best buy set ud fra pris/ydelse i dag.

Prioriter kabinet og PSU allerhøjst. Disse to enheder overlever flere MB’s (så længe der ikke skiftes formfaktor) og så er PSU’en efter min mening den absolut vigtigste enkeltdel i et hvilket som helst elektrisk apparat. Det valgte kabinet har et effektivt støvfilter der er let at rense.

Opprioriter CPU hastigheden og spar evt. lidt på køleren.

Så længe man ikke overclock’er, vil den lille standard køler der følger med CPU’en uden problemer kunne holde temperaturen nede, hvis luftgennemstrømningen i kabinettet ellers er i orden. Den ”lyder af mere” end Noctuaen, men det er en del der nemt kan opgraderes senere hen.

Blæserne på grafikkortet er den største kilde til støj. De siger næstet intet i tomgang, men de kan høres når GPU’en kommer på arbejde og så overdøver de alle de andre støjkilder.

Drop grafikkortet! - og gå efter et 1050 kort som minimum. Det vil forlænge tiden med mindst et år, før du behøver at opgradere det. Det er gårsdagens teknologi og 2 GB RAM er for lidt, både i dag og i morgen. Det kan simpelthen ikke betale sig at spare her. Inden du køber noget som helst, så undersøg om du kan få ordentlige Linux-drivere til grafikkortet, også hvis du vælger at skifte til AMD.

Hvis du kan leve med ikke at kunne spille et stykke tid, kan du fint browse og lave skolearbejde på processorens indbyggede GPU og så købe et rigtigt grafikkort senere når sparegrisen har fået lidt klingede mønt i maven igen.

God fornøjelse med byggeriet :thumbup:

6

mandag, 7. november 2016, 18:14

Kabinet (mit favorit især til pengene, samt nemt at arbejde med): https://www.komplett.dk/product/876470/h…ks-enthoo-pro-m

CPU + køler (du får meget for penge med hensyn til køleren, hvis du ikke ønsker eller har planer om at overclocke kan du evt. Vælg i5 6500 samt et andet chipsæt bundkort end z170) https://www.komplett.dk/product/857986/h…-skylake-bundle

Ram: ddr4 2133mhz (undersøg hvor meget bundkortet understøtter) kan fås fra 500-800 kroner alt efter hvor du køber det fra. Proshop er på visse punkter billigere end komplett.

PSU: https://www.komplett.dk/product/889957/h…-modular-80-psu

GPU: https://www.komplett.dk/product/895421/h…on-rx-480-nitro

MOBO: https://www.komplett.dk/product/873648/h…-k3-socket-1151

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.