Nyt Gamer Build på Skylake Z170

  • Hej Tweakers,


    Jeg vil samle en ny PC for første gang siden 2009 (se signatur). Jeg har ikke fulgt med længe, men har læst lidt op. Jeg overvejer følgende dele og søger bekræftelse på at delene passer sammen, og evt råd til forbedringer:


    Bundkort: Asus Maximus VIII Ranger
    CPU: Core i5 I5-6600K 3.5 GHz
    Køler: Cooler Master Hyper 212 Evo
    RAM: Corsair Vengeance LPX (2x8 GB)
    SSD: Samsung 960 EVO 250GB M.2 PCIe SSD
    GFX: ASUS ROG STRIX-GTX1060-O6G-GAMING (6 GB)
    PSU: eVGA SuperNOVA 550 G2
    Kabinet: Fractal Design Define R5
    Styresystem: Windows 10 Home Licens
    Total pris = cirka 10.000 kroner (Budget = 10.000 +- 1.000 kroner)


    Jeg har følgende spørgsmål til buildet udover om det passer sammen etc:

    • Jeg beholder pt skærmen i signatur, hvorfor jeg vælger et GTX 1060. Dette kort burde kunne klare alle spil på max settings de næste par år? Til den tid vil jeg så opgradere til whatever GFX der er til den tid samt 4K skærm og OC CPU'en lidt.
    • Er de valgte RAM af korrekt brand og hastighed?
    • Har jeg valgt rigtig licens af Windows 10 64 bit? Der findes 1000 forskellige versioner. Og kan jeg installere den fra en USB, da jeg ikke gider putte optisk drev i det nye system.
    • Kan det betale sig at vente på Kaby Lake? Enten for at købe Kaby Lake eller falder Skylake komponenterne (Bundkort+CPU) i pris?


    PÅ forhånd tak for råd og input.


    \Tissie

    CPU: Intel Core i7 920
    CPU køler: NOCTUA NH-U12P SE2
    Bundkort: ASUS RAMPAGEII GENE
    RAM: 6144 MB DDR3 PC3-12800 CORSAIR XMS3
    Grafikkort: Asus GTZ 770 DCII OC, 2GB
    PSU: 620W CORSAIR HX SERIES A
    SSD: Samsung SSD 840 EVO 250GB
    Lager Harddisk: 1 TB SAMSUNG SPINPOINT F3 HD10
    Skærm: Samsung S24D590L (1920x1080)
    Kabinet: Antec Performance One Mini P180
    Operativsystem: Win 7, 64-bit

  • Personligt synes jeg det er mange penge uden at have et 1070 i computeren. da grafikkort er det vigtigste i en computer.
    Hvis du har et 1070 så du bedre sikkert når de nye spil kommer ud. og hvad jeg forstod er det kun 1070 og 1080 som har SLI


    så du kan ingen gang køre SLI på 1060 hvis man mangler lidt mere power


    https://www.scdkey.com/microso…al_1227-20.html?&site=com



    der er windows 10 til en god pris. har lige lagt det på en vens computer på en usb stick

  • 1. Et 1060/480 er alt rigeligt til 1080 gaming. Skal du derudover hedder det klart et 70/80. Ved dog ærligt talt ikke hvorfor Senzer nævner SLI da det ikke rigtigt kan betale sig (specielt på energiregningen), og du skal også i så fald op i en større PSU.


    2. Al DDR4 passer. Om de behøver være med en højere frekvens er op til dig - det giver nada i spil.


    3. Windows 10 er dejlig simpelt. Medmindre du har behov for at skifte sprog til andet end du køber, er Home Premium det billigste valg.


    4. Jeg ville klart vente de par måneder der er til at Kaby skulle lande. Enten for at købe Kaby, eller høste lidt på rabat på nuværende platform.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Grund til jeg siger 1070 er fordi han selv siger at han vil senere købe en 4k skærm.
    Og hvis det er er at han mangler power kan han altid køre sli.


    Hvis han køber 1070 og der ikke er nok power til 4k så har han altid muligheden at køre SLI som har kørt super! på 770 og hvad de siger så er det bleven endnu bedre.

  • Du misforstår. Jeg har ingen problemer med 1070 delen - Kun at du overhovedet tænker i SLI baner i disse tider. Du får så lidt ydelse ud af det ift. hvad du lægger i både i indkøb og strøm. Det kan langt bedre betale sig bare at købe et nyt enkeltkort senere.


    Selv nVidia har været ude at indrømme at SLI ikke rigtigt fungerer som ønsket. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Grunden til jeg tænker SLI er fordi mange gange så har folk ikke råd til et 1080. derfor køber de et 1070 også hvis man mangler power så har man muligheden for at købe et til 1070 og få mere power.
    Ellers står du og skal sælge dit 1070 for at så købe 1080
    Jeg har ikke læst en masse test så ved ikke hvordan det køre med 1070. men de omtalte at sli var mærkbart forbedret. og da jeg har en ven som køre 770sli som køre vildt godt vil jeg formode at det kun kan blive bedre.


    Personligt vil jeg også helst have 1 single kort. Men desværre er over 5k bare helt vildt meget :wacko:

  • Så køber man jo bare det "nye" 1060 når den tid kommer. Har heller ikke selv nogensinde investeret i de helt high range kort.


    Men under alle omstændigheder slipper du ikke for noget ala. 2x1080 hvis du er seriøst omkring 4K ved høje settings. Det er simpelthen ikke noget enkeltkort rigtig kan trække endnu.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Det du skal købe er en produkt nøgle, for du kan frit hente windows 10 hos MSDu skriver at du vil have win 10 over på en usb nøgle, et af de få DK sites der levere på den måde er
    http://e-gear.dk/microsoft-windows-10-home.html


    sikkert som iso, og jeg ved ikke hvilken version af win 10 det er


    hvis du bruger denne
    https://www.microsoft.com/en-gb/software-download/windows10


    og "download tool now" så får du nok nyeste udgave "build 1607", og i dette værktøj får du valget at lægge det win 10 på usb stik

  • GTX 1060 er helt fint til 1080p gaming. Det er kun hvis du går vildt meget op i detaljegrad, at jeg vil anbefale at gå efter et GTX 1070 i stedet for.


    Så vil jeg også lige slå et slag for, at grafikkortet ikke nødvendigvis er den vigtigste komponent i computeren. Det er et misforstået koncept, der i de fleste tilfælde kun gør sig gældende, når man vil spille alle nye AAA titler på højeste detaljegrad. Rigtig mange spil drager god nytte af en kraftfuld CPU, der også er den komponent, der bliver skiftet færrest gange.


    Alt i alt, kommer det altid an på hvilke spil man spiller. Og om man overhovedet bruger computeren til spil.

  • Tak for alle jeres svar.


    SenZer: Tak for forslag, men jeg har ikke tænkt mig at køre SLI - så jeg behøver ikke et kort der er SLI kompatibelt. De der licensnøglesider virker lidt suspekte? Er det lovligt? Man risikerer ikke at købe nøgler der allerede er brugt/ugyldige?


    HerrMansen: Jeg voervejer om jeg vil vente på Kaby eller høste lidt rabat - alternativt, kan det jo være at nogle af komponenterne kommer på tilbud til f.eks Black Friday. Jeg ved ikke om der er tradition for, at hardware også kommer på tilbud?


    DaveP: Fedt, jeg var ikke klar over den funktion hos MS med at downloade selv og lave installations-USB - så skal jeg blot have en licensnøgle - evt fra en suspekt product key forhandler :)


    @Igel: Jeg vil gerne spille nuværende AAA titler på max i full HD samt dem der bliver udgivet det næste års tid, og holde ~60 FPS.


    @Alle: Buildet bliver jo også lidt dyrere af, at jeg vælger f.eks M2.PCIe - men jeg prioriterer dette for bl.a færre kabler. Er klar over, at Mobo er lidt dyrt, men Ranger er det billigste i Asus ROG serien, og jeg har været super glad for mit nuværende µATX Mobo også fra Asus i samme serie.


    Er det den rigtige PSU, jeg har valgt (husk kun single GPU) ? Og den rigtige CPU køler til let OC?



    Dette var iøvrigt mit indlæg nr 100. Skål :cheers:

    CPU: Intel Core i7 920
    CPU køler: NOCTUA NH-U12P SE2
    Bundkort: ASUS RAMPAGEII GENE
    RAM: 6144 MB DDR3 PC3-12800 CORSAIR XMS3
    Grafikkort: Asus GTZ 770 DCII OC, 2GB
    PSU: 620W CORSAIR HX SERIES A
    SSD: Samsung SSD 840 EVO 250GB
    Lager Harddisk: 1 TB SAMSUNG SPINPOINT F3 HD10
    Skærm: Samsung S24D590L (1920x1080)
    Kabinet: Antec Performance One Mini P180
    Operativsystem: Win 7, 64-bit

    Rettet en gang, sidst af Tissie ().

  • Jeg har lige købt der inde. og snakket med deres livechat.masser af hjælp. og ingen problemer med at få koden til at virke.



    Quote

    Så vil jeg også lige slå et slag for, at grafikkortet ikke nødvendigvis er den vigtigste komponent i computeren. Det er et misforstået koncept, der i de fleste tilfælde kun gør sig gældende, når man vil spille alle nye AAA titler på højeste detaljegrad. Rigtig mange spil drager god nytte af en kraftfuld CPU, der også er den komponent, der bliver skiftet færrest gange.

    Nu er det vel også AAA titler som der kommer flest af. så derfor er GPU vigtig. Og hvis han køber en 6600 så er han godt stillet. Pånær hvis han vælger at spille sådan noget som star citizen, som er vildt Cpu sulten. men også vildt Gpu sulten.

  • Det er ikke korrekt. Der kommer langt flere knapt så store titler, som ikke har behov for de vilde grafikkort. Dermed sagt, så er et GTX 1070 slet ikke et dårligt valg. Men GTX 1060 vil snildt kunne gøre arbejdet i 1080p.

  • Du må jo komme med noget info. ellers er det ikke meget ved. Hvad jeg ved så er star citizen et af de eneste spil som kommer til at blive rigtig Cpu tung. De er enda i samarbejde med intel

  • Du må jo komme med noget info. ellers er det ikke meget ved. Hvad jeg ved så er star citizen et af de eneste spil som kommer til at blive rigtig Cpu tung. De er enda i samarbejde med intel

    Lad os nu liiiige vente på at spillet faktisk er færdigt før at vi bruger det til nogen som helst form for Benchmark. Mange spil er utroligt CPU intensive i dag - specialt strategispil, da der er så meget data at holde styr på. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Lad os nu liiiige vente på at spillet faktisk er færdigt før at vi bruger det til nogen som helst form for Benchmark. Mange spil er utroligt CPU intensive i dag - specialt strategispil, da der er så meget data at holde styr på. :)

    Jeg var til gamescom. i år. hvor vi bagefter var til "møde" med dem som laver star citizen



    Der blev der fortalt at de var i samarbejde med intel med at få deres cpu. og på rigtig mange forums skriver folk spillet kan tag alle de kerner som du smider efter den. nu ved jeg ikke om du har prøvet spillet?


    også skriver de at Core i7-5960X 8-Core 3.0GHz er nødvendig hvis du vil køre ultra

  • Hvilket spil? Du kan virkeligt ikke kalde hvad de har præsteret indtil videre et spil. En serie af små minispil måske, men det er ikke noget jeg ville bruge som benchmark før de har et 1.0 release. :)


    Men nu er det jo heller ikke fordi at Star Citizen kommer til at være mærkbart mere CPU intensivt end alle andre spil i samme genre. Utroligt meget af den reelle number crunching gøres serverside.


    Nu siger du Ultra - Der er ikke en eneste hardwareproducent eller spiludvikler der tager Ultra seriøst. High har altid været målet for alle, hvor Ultra primært er til folk med flere penge end fornuft der insisterer på at spille på en i7 og SLI. Og den kan du direkte citere mig og flere PR folk fra, bl.a. EVGA. ;)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • @Igel interessante videoer - tak for links


    Baseret på input har jeg lavet følgende ændringer:


    Bundkort: Asus Z170-A i stedet for VIII Ranger
    Grafik: eVGA GTX 1070 Superclocked i stedet for Asus ROG STRIX GTX 1060
    PSU: eVGA Supernova G2 650W i stedet for 550W
    CPU køler: Noctua U12S i stedet for Cooler Master Hyper 212 Evo
    Windows: Køber licens til via en product-key forhandler til ~150 kroner i stedet for licens til ~700 kroner.


    Resten er det samme som i #1. Total pris cirka 10,250 kroner


    Hvordan lyder disse ændringer? Jeg venter lige og ser om nogle af komponenterne kommer på tilbud på black friday.

    CPU: Intel Core i7 920
    CPU køler: NOCTUA NH-U12P SE2
    Bundkort: ASUS RAMPAGEII GENE
    RAM: 6144 MB DDR3 PC3-12800 CORSAIR XMS3
    Grafikkort: Asus GTZ 770 DCII OC, 2GB
    PSU: 620W CORSAIR HX SERIES A
    SSD: Samsung SSD 840 EVO 250GB
    Lager Harddisk: 1 TB SAMSUNG SPINPOINT F3 HD10
    Skærm: Samsung S24D590L (1920x1080)
    Kabinet: Antec Performance One Mini P180
    Operativsystem: Win 7, 64-bit