1

fredag, 28. oktober 2016, 23:19

Hej Alle på Tweak

Jeg har et spørgsmål angående Sata på min harddisk og cdrom.
Der står i Bios at de begge kører med 1.5Gbps.

Harddisk hedder WDC WD2000JS-MBH0 200GB 3.5"

og

Cdrom hedder Liteon Ihas624B

Hvordan får jeg min Harddisk til at køre med 3.0Gbps

og

Hvad kan Cdrommen køre i Gbps?? Til dem der kender den..

Og alternativt hvad kan jeg opnå med en 2.5" SSD Harddisk i forhold til WDC'eren?

2

lørdag, 29. oktober 2016, 01:56

Lad os lige slå nogle basale ting fast.

Dit bundkort har en eller flere SATA porte. Alt efter alderen er de enten SATA 1, 2 eller 3 porte (Eller typisk en kombination af to)

Disse er også kendt som 1,5 3,0 og 6,0Gb/s henholdsvis. Med andre ord kører din harddisk (som forøvrigt er bygget til SATAII/3,0Gbit/s) pt. i SATAI mode. Dette er udelukkende op til dit Bundkort hvor hurtigt den kan køre - Hvis dit bundkort har SATAII porte, så skal den i sådan et stik.

Optiske drev er uhyggeligt langsomme og bagud hvad angår fart, så der får du intet ud af at sætte den i mere end SATAI.

Hvad angår en SSD... tja... din nuværende harddisk er en gammeldags mekanisk harddisk, så du går gevaldigt op i fart (men ned i harddisk kapacitet) hvis du bytter dem om.

The Hoff - Mansens 80er Retro PC
| NZXT S340 Elite | Gigabyte Aorus X370 Gaming 5 | Ryzen 1700 @4.0GHZ | 4x8GB Trident RGB 3200Mhz @2933 Mhz RGB | MSI 1080 Armor OC 8GB | Be Quiet Dark Power Pro 11 650W | 1x256GB, 1x512GB SSD | 6TB NAS Harddisk | Vandløling fra EK, Hardwarelabs og Enermax |

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.