Underlige temperature på lenovo thinkpad t530

  • Har sådan en bærbar med en 3360m og et 5400m grafikkort.
    Problemet er temperaturen på CPU stiger til tider til over 70 grader og jeg har intet andet end nogle skole ting som onenote/word/chrome/excel åben?


    Engang den var oppe på de temperature ville jeg tjekke hvad der tog så meget på den men den stod kun på 29% CPU udnyttelse?


    Nu har jeg hentet thinkpad fan control og sat den til 2(skala'en går fra 1-7) og den er nu 40 grader ved 27xxRPM, hvilket jo er helt fint. Men tidligere har den kunnet køre næsten helt lydløst og uden TPFC?

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Prøvet at rense den for støv?


    Ja det skal jeg også have gjort, men kan stadig ikke forstå den gå sådan op og ned når jeg ikke udnytter den?
    Nu mens jeg har siddet ved den startede den med at køre 38-40grader. Så pludseligt uden jeg lukker noget eller åbner nye ting kørte den pludseligt på 48 grader og nu er den på 40 grader igen? Mit CPU forbrug ligger på mellem 20-30%, ram er dog på 90%.
    Det giver jo ingen mening når den ved 27xxRPM holder sig fint ved 40 gennem flere timer, at den pludseligt skulle hoppe 10 grader og tilbage igen?

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Du har med garanti langt flere processer i gang på din pc end de par stykker du nævner og de bruger alle cpu tid fra tid til anden.


    Lige nu har jeg f.eks. kun 5 applikationer åbne, men der kører også 91 baggrundsprocesser, som alle periodisk bruger cpu tid i større eller mindre grad, så der behøver ikke at være noget mærkeligt ved temperaturudsvinget.


    Laptop computere er i øvrigt generel bygget til at køre med med højere cpu temperaturer end stationære maskiner og 70°C er ikke unormalt højt. Du kan finde masser af tråde om dette emne på nettet.


    Men som altid, når det kommer til temperatur, så er det en god ide at tjekke om din bærbare er støvet til. Nogle af dem jeg har haft fingre i – og det er mange – har været nærmest umulige at få skidtet helt ud af, uden at skille dem ad.


  • Men nu sad jeg i en periode på 5-6 timer og det skete kun 1 gang?
    Og hvad skulle få min pc fra 40 grader temp ved normalt brug til at komme på 73 uden ændring af forbrug, jeg kan slet ikke forstå det? Og du kan ikke sige de baggrundsprocessor som ikke trak min forbrug over 20-30%. 73 grader tyder på den har arbejdet ved fuld load, men det gjorde jeg ikke.
    Den har tidligere(1,5 år siden) fået skiftet bundkort så det burde ikke fejle noget, hverken CPU/GPU og kølepasta'en derpå. Jeg stod og kiggede ham over nakken ;)

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • hvis der ikke mere er garanti på pcen
    gi den en ny gang kølepasta på cpukøler

    https://download.lenovo.com/ib…530_hmm_en_0b48474_02.pdf


    hvis der ikke mere er garanti på pcen
    gi den en ny gang kølepasta på cpukøler

    https://download.lenovo.com/ib…530_hmm_en_0b48474_02.pdf


    Der er garanti på endnu :)

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Præcis hvilke baggrundsprocesser der evt. får din CPU op i omdrejninger, vil jeg ikke engang forsøge at gætte på, da det ud over operativsystemets egne (nødvendige) services, afhænger af hvad der ellers er installeret på din pc. Jeg påpeger blot, at du ikke på noget tidspunkt kun har apps kørende, som du direkte selv har startet, samt at der benyttes CPU tid til alt muligt andet også.


    Min egen stationere PC’s CPU temperatur ligger på mellem 26°C og 28°C i tomgang og den kommer ikke over 50°C ved fuld CPU-load. Men den er også kølet med et ordentlig klods af en køler med to store ventilatorer på, det ”bedste” kølepasta jeg kunne opdrive, samt en opsætning der aggressivt holder temperaturen nede. Jeg har for sjov lige talt sammen hvor mange blæsere der sidder i mit kabinet og jeg når op på 10! 2 styk på hvert grafikkort, 2 på selve CPU køleren. 3 kabinetsblæser og 1 i PSU’en. Du har sandsynligvis højst 2 ventilatorer siddende i din bærbare og det er nogle – sammenligningsmæssigt – fedtede små ventilatorer med en ofte elendig luftvej gennem kabinettet. Derfor er temperaturen væsentlig højere i en bærbar og derved bliver levetiden ligeledes lavere.


    En CPU køler der er korrekt monteret fra starten af, behøver ikke at få udskiftet kølepasta på noget tidspunkt – med mindre man af en eller anden grund har haft den afmonteret, hvad der i så fald kræver afrensning samt ny kølepasta. En undtagelse herfra er dog ved ringe udført design, især i billigere bærbare. De bliver som tidligere nævnt ofte meget varme og metal der varmes op og køles ned hele tiden er udsat for et omfattende mekanisk stress, der med tiden kan fører til dårlig heatsink.
    Jeg vil anbefale dig at hente Intels processordiagnostik software. Kør testen og du vil få at vide hvis der er problemer med din CPU og kølingen af den.


    https://downloadcenter.intel.c…Processor-Diagnostic-Tool


    Da jeg selv udelukkende bruger MSI MB/grafikkort, benytter jeg den medfølgende Afterburner hardware monitor til at holde øje med belastningen på mine enheder. Det giver en god indsigt i hvordan ens PC’s opfører sig under drift. Der findes sikkert noget tilsvarende til andre MB og jeg vil kraftigt anbefale, at man optager en karakteristik mens ens PC er ny eller blot fungere upåklageligt. Tag et screenshot og gem det. Når/hvis man en dag får problemer, så gentag processen og sammenlign de to optagelser. Historik i forbindelse med ens PC er et uvurderligt hjælpemiddel når der opstår problemer.


    Task Manager giver ikke særligt dybtgående oplysninger om hvad PC’en egentligt har gang i. Ressource Monitor er bedre, men den bedste (MS) oversigt får man ved at hente Windows Sysinternals værktøjet Process Explorer. Det er lavet for/af teknikere og softwareudviklere, så det kan måske godt virke lidt overvældende for alm. brugere. Det kan hentes her:


    https://technet.microsoft.com/…nals/processexplorer.aspx


    Det skal ikke installeres, blot pakkes ud hvorefter det kan eksekveres.


    Det er fint du er opmærksom på temperaturen i dine enheder, men en periodisk forøgelse i tomgang på 10°C er ikke unormalt.
    Og som tidligere nævnt, bærbare bliver normalt meget varme når de bestiller noget.


    Gå ind i Power Options i kontrolpanelet og se hvilket Power Plan du pt. benytter. En mobilprocesser er beregnet til at skifte op og ned i ydeevne og bare disse skift kan ændre temperaturen. Du kan prøve at slå den over i High Performance og se hvad temperaturen så er i tomgang. Du er nødt til at grave lidt i det for at finde ud af om det du oplever er normalt for lige netop den laptop du har (her ville en historik være rigtig god at besidde :) )