i5-6600K vs. i5-7600K

  • Hej Tweak


    Først og fremmest så er jeg ikke en haj i hardware afdelingen, tværtimod en newb.
    Men jeg sidder med en gammel støvet i3-550, som egentlig har gjort et godt stykke arbejde i gennem tiden.
    Her for nyligt opgraderede jeg min GPU til en Asus GTX 1060 Rog Strix og købte yderligere en 144hz skærm.
    Dette har medført, at jeg i min jobliste, kan se CPU usage stryge til tops hver gang jeg starter en ny proces i form af et spil eller blot åbner Google Chrome. Fair nok, tænker jeg - det er en gammel CPU.


    Når jeg så spiller Rocket League & Hearthstone skal jeg love for, at CPU kommer på overarbejde hvis jeg forsøger at have Twitch stream eller YouTube åben på min 2nd 60hz monitor (Yes, jeg har mine spil i Fullscreen).
    Derfor kan jeg ligesom godt fornemme på det hele, at en CPU opgradering ville være på sin plads.


    Jeg har længe tænkt på at investere i en i5-6600k sammen med følgende produkter:
    https://www.computersalg.dk/i/…70-pro-gaming-lga1151-atx
    https://www.computersalg.dk/i/…ix-sport-lt-16gb-kit-ddr4
    https://www.computersalg.dk/i/…dark-rock-pro-3-processor
    https://www.computersalg.dk/i/…evga-650w-supernova-650gq

    I der gider tage jer tid til det, skal da være velkomne til at komme med rettelser eller idéer omkring ovenstående produkter, hvis altså I har en bedre idé eller meninger omkring det.
    MEN mit spørgsmål munder egentlig ud i, hvorvidt det er værd at vente på den i5-7600K Kaby Lake, som siges at skulle ankomme engang i december?
    Når den ankommer, vil den så være en smule stærkere, men måske noget dyrere end i5-6600K og dermed ikke værd at investere i?
    Jeg har nemlig ikke den store pengepung, men har dog budgeterret til i5-6600K'eren.
    Håber I forstår hvad jeg spørger om, og at nogle af jer der er hajer i CPU, kan give noget input og tanker omkring de 2 x CPU'er. :9xo


    Med venlig hilsen
    jkildegaard

  • Jeg ville vente til kabylake kommer. Så falder prisen på 6600K, og så købe der.. Forskellen er ikke særlig meget så vidt jeg har læst mig frem til. Tror vi snakker omkring ca. 5% hurtigere. Men prisen er nok en del højere. Desuden vil prisen på 6600K falde en del, ellers køb brugt når tiden kommer.

    Asus Maximus VIII Z170
    Intel Skylake 6700K
    Nepton 140XL
    Evga Titan X Superclocked
    HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB kit
    Sandisk Ultra ll 120Gb SSD
    Western digital 1TB
    Corsair CX 750W

  • det er nogle rigtig fornuftige dele du har fundet. jeg ville dog ikke vente på 7600k, for om den kommer i december eller januar vides ikke helt endnu. og det er lang tid at vente på en cpu der nok er omkring 5% hurtigere. jeg har selv en 6600k OC'et til 4.6ghz på samme bundkort som det du har fundet.

  • Det ville jeg derimod - da man alligevel nok næppe får en opgradering en del år frem alligevel. Så kan man alligevel godt tage det spritnye.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • hvis du mangler cpu nu, så køb da forskellen på 6600K og kommende cpu ikke bliver markant anderledes. Jeg er selv næsten lige skiftet til 6700K fra 4690K og det er virkelig stor forskel i ydelse. Plus 6600 og 6700 modellerne de clocker som nogle onde bæster :) min 6700K klarer nemt 4600 til 24/7 gaming.

    [align=center]
    I7 6700K @4800

    4x4 GB Corsair memory
    MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G OC Vandkølet
    [size=10][color=#990099]
    Creative X-Fi

  • Hvis man tager højde for hvilken CPU du har nu, så ville jeg bare smide pengene efter en 6600K. Det er en glimrende CPU som jeg selv har og den er af en anden verden sammelignet med din retro-i3. ;)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • I5 er klart det bedre valg til prisen. Streaming bliver gjort over den indbygget h264/265 encoder på dit grafikkort alligevel. Så det kræver næsten intet af din processor.

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB